///MoePower Skrevet Juli 3, 2011 Skrevet Juli 3, 2011 Det er kanskje påtide å fortelle litt om motorprosjektet mitt nå Jeg har lenge hatt en 745i motor liggende, den trenger full overhaling pga rådebank mm. Planen er å hente ut mer effekt av den i samme slengen, ved hjelp av oppgradert innmat osv. Oppgraderinger: -Kraftigere ventilfjærer + retainers. (Tåler 8500rpm / 13mm løft) -Forsterkede vippearmer. -Vippearmlåser (Istedenfor fjærer) -Kvassere kamaksling (284 grader / 11,2mm løft) -Precision 6265 T4 / V-band .81 A/R turbo -Ekstern 50mm, justerbar wastegate. -Forsterkede råder (H-profil) -ARP bolter til topp og bunndel. -M106 underspylerdyser (ettermontert) -Getrag 265 manuell (ble montert istedenfor automat i 08/09) -Sachs 765 forsterket trykkplate (også montert i 08/09) -6-puck sinter-lamell/clutch. -Vipec V44 datasprut. -750cc flow matchede dyser. -044 bensinpumpe. -Justerbar bensintrykksregulator. -Innovate LC-1 bredbandslambda. -Nyere type tomgangsregulator. -TPS av nyere årgang. -Triggersensorer. -Triggerhjul fra E34. -Større intercooler. -Motronic registerdeksel. -NGK BP7ES tennplugger. -Hjemmelaget grenrør. -Diverse eksosdeler (Laget eksosanlegg selv) Originale deler: -3,2 Turbo toppakning (original M102) -Komplett pakningsett til hele motoren, nye tetteringer osv. -Komplett nytt registerkjede/drev sett. -Nye glideskinner + strammer til registeret. -Nye vippearmakslinger. -Nytt oljerør i toppen. -Nye råde og veivlager. -Nye kryssbolter til stemplene. -Nye stempelringer. -Ny oljepumpe -Ny vannpumpe. -Nytt oljefilter. -Ny girkassetravers + gummiputer. -Nye kjølevannslanger. -Ny viskosevifte og vifteblad. -Ny original 745i radiator og varmeregister. -Diverse skruer og muttere. Dette er kun en liste over hva som til nå har blitt kjøpt, den vil vokse seg større etterhvert. Til å begynne med var det litt uklart hvilken bil motoren kom til å ende opp i.. Men nå skal den i en E23 igjen, en bil det ikke er så fryktelig vanlig å se noe bli gjort med. Bilen på bildet er en 82 mod E23 745i Turbo som jo da motoren opprinnelig stammer fra.
///MoePower Skrevet Juli 3, 2011 Forfatter Skrevet Juli 3, 2011 Motoren lå lenge og samlet støv før den ble funnet frem igjen og demontert: Toppen var ikke lengre brukbar så jeg gikk til innkjøp av en "ny" en: Som ble demontert og planslipt: Bunndelen ble også planslipt: På grunn av rådebank ble veiva slipt (kun mot rådene, ikke bukkene): Forsterkede vippearmer VS originale: De er generelt sett tykkere, særlig rundt området de originale har en tendens til å knekke. Rengjør alt før montering: Etter rengjøring ble ventilene slipt og nye ventiltetninger montert. Deretter ble de montert tilbake i toppen med nye, forsterkede ventilfjærer og retainers: Fortsettelse følger!
Mjørgen Skrevet Juli 3, 2011 Skrevet Juli 3, 2011 Å konge! I håpe virkelig du putta motoren inn i 745en igjen d fortjene den!
Lamek Skrevet Juli 3, 2011 Skrevet Juli 3, 2011 Ser flott ut dette. skal begynne med samme prosjekt på en m106 til høsten:)
///MoePower Skrevet Juli 3, 2011 Forfatter Skrevet Juli 3, 2011 Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Ny kvasskam: Nye vippearmakslinger: Nesten ferdig: Vippearmlåser montert og ventilklaringer justert: Mangler bare å montere oljerøret nå så er selve toppen ferdig.
joachim sørlie Skrevet Juli 3, 2011 Skrevet Juli 3, 2011 heiheii, dette er jo skikkelig gjennomført jo! og selvfølgelig skal motoren tilbake til der den stod
joggis Skrevet Juli 3, 2011 Skrevet Juli 3, 2011 ser bra ut, hvor kjøpte du egentlig delene til toppen? spessielt tenker jeg da på de forsterkete vippearmene
///MoePower Skrevet Juli 3, 2011 Forfatter Skrevet Juli 3, 2011 Mange av delene kommer fra PPF. Du får ta en kikk i webshopen deres, de har litt av hvert til disse motorene.
Pedi Skrevet Juli 14, 2011 Skrevet Juli 14, 2011 Satser du på veldig mye effektuttak her mtp dobble fjærer etc, eller er det for sikkerhets skyld bare? Flott arbeid BTW...
02turbo Skrevet Juli 14, 2011 Skrevet Juli 14, 2011 Hmmm.. ble litt lurt av overskrifta di her: M10b32. Det er vel en M30? Ellers ser det ut som dette blir en bra motor!
Lamek Skrevet Juli 14, 2011 Skrevet Juli 14, 2011 Hmmm.. ble litt lurt av overskrifta di her: M10b32. Det er vel en M30?Ellers ser det ut som dette blir en bra motor! Står m102b32 om de ser etter:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå