Pedi Skrevet April 11, 2012 Skrevet April 11, 2012 Nå starter og går den!! Gratulerer, glad på dine vegne!!! Håper du også har bedre oljetrykk enn meg....
joachim sørlie Skrevet April 11, 2012 Skrevet April 11, 2012 gratulerer igjen, morro at den går for egen maskin
///MoePower Skrevet April 11, 2012 Forfatter Skrevet April 11, 2012 Nja.. skal ordne meg med skikkelig manometer og få sjekket det ordentlig. Foreløpig har jeg bare hatt start på motoren noen sekunder av gangen, noen få ganger. Har ikke eksosmanifold på den (og lambda) enda så vet ingenting om blandingsforholdet. Må gjøre ferdig grenrør, eksosanlegg og diverse andre småting før jeg kan varmkjøre osv. Men jeg har i allefall hatt start på den og sett at datasprutet fungerer, det gir motivasjon! Takk for gratulasjonene, btw!
///MoePower Skrevet April 12, 2012 Forfatter Skrevet April 12, 2012 Var nyskjerrig på oljetrykket så sjekket med manometer i dag. Har 1bar+ når jeg kjinner, den originale oljetrykklampen slukker over 0,4bar ca (testet dette). Målte ikke trykket med motoren igang siden jeg ikke har hatt den i gang så lenge av gangen, men skal komme tilbake til dette og måle på nytt når jeg får på plass radiator, eksosanlegg og lambda mm. Koblet meg foresten på bakerst på toppen der den originale sensoren pleier å stå, det er visstnok der trykket er lavest og det blir sist trykk når man starter. Bare å krysse fingrene nå for at trykket er som det skal når motoren er igang også! Legger ut et par filmsnutter fra i går og i dag. Den første er fra første oppstart, mikrofonen vrengtes: http://s19.photobucket.com/albums/b166/ ... pstart.mp4 Den andre er fra utsiden av garasjen, også her vrengtes mikrofonen noe: http://s19.photobucket.com/albums/b166/ ... pstart.mp4 Hadde som sagt ikke eksosmanifold osv på når disse snuttene ble filmet. For øyeblikket røff gange men den går på alle seks sylindrene, skal mappes etterhvert. Starter i allefall meget lett hver gang!
///MoePower Skrevet April 13, 2012 Forfatter Skrevet April 13, 2012 Fikk pakke fra KSR her om dagen, legger ut noen bilder av innholdet. Litt større intercooler og sorte silikonslanger samt luftfilter med 4" belg: Diverse nye slangeklemmer: Større bensinpumpe og nytt manometer til den justerbare bensintrykkregulatoren min: Ekstern 50mm wastegate som jeg ble veldig skuffet over, med V-band klemmer alle veier: Den så nemlig slik ut i nettbutikken til KSR, det stod bl.a skrevet at den skulle være polert: Det stod også at det skulle følge med ekstra fjær, det gjorde det ikke.. Litt av "delelageret" mitt: Ble som sagt veldig skuffet over at ikke wastegaten stemte overens med det man ser i KSR's webshop. Den er jo brukendes men jeg syns det er for dårlig at de ikke har informert om at den avviker fra bildene og ikke minst teksten. De lot også være å sende med et alurør jeg hadde bestilt og betalt for, sendte dem mail angående det for et par dager siden (før jeg la merke til at også wastegaten hadde avvik), den har de ikke svart på enda. Jeg hadde egentlig bestilt en annen wastegate men den hadde de ikke på lager så de tilbydde meg denne som de heller ikke hadde på lager(!), jeg gikk med på å vente 1-2 uker ekstra på den og det tok over 1mnd før jeg så noe til pakken. Greit nok at det tok litt lengre tid enn ventet, men det er jo så skuffende å finne ut at man ikke har fått det man bestilte etter å ha ventet så lenge! Har til dels "dårlige" erfaringer med dem fra før av også så nå har de nok mistet en kunde..
Steven Skrevet April 13, 2012 Skrevet April 13, 2012 Fine deler, blir mer nøytralt med sorte silikonslanger Men kan meddele at broderen også har hatt store problemer med feil og manglende varer i forsendinger fra KSR. Så han har gitt opp dem og bestiller heller fra Summit Racing. Derfra går det som oftest også raskere å få varer, selv om det kommer fra USA
///MoePower Skrevet April 14, 2012 Forfatter Skrevet April 14, 2012 Takk, gleder meg til å begynne å montere alt. Syns det er rart at kimmit ikke tar til seg all kritikken de får.. Men verden kan ikke stoppe opp, nå er det grenrørsveising som står for tur!
H_Vatn Skrevet April 15, 2012 Skrevet April 15, 2012 Blir bra dette moe:-) ser det er flere som sliter litt med og få varene sine fra kimmit og ja. Bra det ikke er bare jeg! Kun de jeg venter på nå for og få klar touringen til mai og..
///MoePower Skrevet April 15, 2012 Forfatter Skrevet April 15, 2012 Takker Ja, nei.. det er ikke slik det skal være Men det er sikkert bare vi som er noen sutrekopper.. ^^
///MoePower Skrevet April 21, 2012 Forfatter Skrevet April 21, 2012 Grenrørteaser.. Ikke optimalt men veldig "originalt" spør du meg. Er ikke helt ferdig med det enda, men det nærmer seg! Aldri tatt i ett grenrør før!
///MoePower Skrevet April 28, 2012 Forfatter Skrevet April 28, 2012 Disse bildene har jeg glemt å legge ut, de er fra før første oppstart. Jeg begynte jo sånn smått å rigge meg til med triggersensor på kamakslingen men kom på at jeg med det oppsettet jeg hadde valgt ikke trengte kamsignal likevel, så det ble avsluttet. Helte på olje med toppdekslet av for å få godt med olje overalt i toppen: 15w-40 mineral Mobil1 Tenkte å kjøre inn motoren med denne oljen før jeg etterhvert går over til syntetisk. Ny toppdekselpakning må man ha: Hjemmelaget feste for veiv-triggersensoren: Motoren har som dere ser rukket å bli noe støvete etter at den ble satt inn. Kjedestrammeren til registeret ble selvsagt også luftet før jeg satte på igjen toppdekselet. Datasprutet har jeg satt opp med wastedspark tenning (tre doble coiler) som gir gnist på to og to sylindere samtidig og det sprøytes også inn bensin på to og to sylindere samtidig, derfor er det ikke nødvendig med kamsignal. Dette kommer av at kamakslingen går bare en halv runde rundt pr. hel runde veivakslingen går, noe som fører til at stemplene tenner bare annenhver gang de er på topp (gjelder alle 4-taktere). I denne motoren er det alltid to stempler som er på topp samtidig, det ene er klart for forbrenningstakten, det andre for innsugstakt. Med sekvensielt oppsett (gnist og/eller innsprøytning på kun en sylinder av gangen) må motorstyreenheten vite hvilken av disse taktene stemplene er i ved å få signal fra kamakslingen, som (forklart ovenfor) går bare en halv runde rundt pr. hel runde veivakslingen går og på den måten gi gnist/bensin til riktig sylinder av de to som er på topp samtidig. Med oppsettet mitt som gir gnist/bensin samtidig til begge de to som er på topp samtidig trenger ikke motorstyreenheten å vite hvilken takt hver av de to sylindrene er i, bare hvor veivakslingen er på runden sin. Dette er ikke ett uvanlig oppsett for det blir brukt både av andre med datasprut og av bilfabrikanter originalt. På bl.a M30/102/106 sprøytes det f.eks originalt inn bensin på tre og tre sylindere samtidig, så jeg gjør forhåpentligvis ikke noe galt her nå..
///MoePower Skrevet April 29, 2012 Forfatter Skrevet April 29, 2012 Driiiitlei grenrør nå! Rakk å helsveise kollektoren i dag og det var ikke bare bare siden det er såpass trangt i mellom enkelte av rørene. Begynte å slipe med båndsliper innvendig i kollektoren også men gikk selvfølgelig fri for slipebånd så det må jeg få kjøpt inn mer av. Så snart kollektoren er ferdig slipt gjenstår det i bunn og grunn bare å sveise fast flensene skikkelig, må også endre vinkelen litt på det bakerste røret ettersom det jo slo seg litt når kollektoren ble sveist sammen. Siden jeg har montert turboen nede/under måtte grenrøret bygges ganske kompakt for å få det til å se anonymt ut fra oversiden, så for meg som ikke har bygd grenrør tidligere var det MYE arbeid. Heldigvis nærmer det seg slutten, men jeg må kanskje lage meg et lite varmeskjold over det før jeg kan si meg 100% ferdig. Har tatt mange bilder underveis som skal legges ut så snart det er komplett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå