Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk ikke gjort så mye i dag egentlig for det kom et par stykker fra jobb innom her.

Men fikk skiftet motortempsensor (til datasprutet) og loddet inn kontakten tilhørende den så nå får datasprutet riktige verdier på motortemp og innsugslufttemperatur, all fremgang er god fremgang.. :)

Du må jo skru, tror det er bmw treff i helgen ;):mrgreen:

Njaaaaa, tror ikke jeg skal satse så hardt på det akkurat.. :D

Hvor er det treff hen?

e så jævli råått med turbo.... auuu

Klart det er! :wink:

Skrevet

Åååå!! Har så lyst på turbo m30 når ej høre lyden på din! Det e så gromt! :D

Blir jo kjempe messig ditta her :) Ken så skal mappe bilen din da? :) Og korti?

Mvh Håvard

• 3 weeks later...
Skrevet

Må vel holde litt liv i denne tråden også.

Fått tak i ny tomgangsregulator nå siden den originale ikke fungerte så bra med datasprutet.

CIMG4480.jpg

Motoren jeg hentet er sannsynligvis ikke en M30B34 som først trodd, men en M90B35 faktisk..

Den stammer opprinnelig fra en E23 735i, produsert i 1981. Forskjellene er i grove trekk at det er større diameter på sylindrene (samme som M88 visstnok), veiv med kortere slaglengde og derav litt større slagvolum enn M30. Sylinderboringa er 93,4mm istedenfor 92mm og slaglengden er 84mm mot 86mm i vanlig M30. Har jeg forstått det riktig så vil en M90B35 bli ca 3,6 liter hvis man bruker veiv med 86mm slaglengde men da må man sikkert ha andre stempler også, jeg kjenner ikke til detaljene helt. Har dog ingen planer om å ta i bruk den motoren da den ble kjøpt som delemotor, særlig veiva var jo litt kjekk å ha i "reserve" siden den jeg har i M102'n er slipt men er det 84mm slaglengde blir det jo ikke aktuelt lengre. En annen ting er at M90 toppene har lettere for å sprekke enn M30 sine pga annen utforming på kjølevannskanalene, får krysse fingrene for at 81' er ny nok til at det er nye utforminga på kjølevannskanalene for da er i allefall toppen kjekk å ha i reserve.

Det er forøvrig bare blokk og topp med innmat jeg har vært og hentet, alt rundt mangler stortsett.

Skrevet

bytter du veiv og råder i den så får du 3,6l :) den motororen er MYE mer arti enn en org m30b34.

m88 og m90 har ikke samme bunndel, men samme "mål"

Skrevet
nei, er ikke lik lengde på di i min m88 som b34 hvertfall.

"M90" har ikke samme råder som i M88 heller. Jeg mener de er samme råder som i alle(?) andre M30 i "m90" = 135mm.

M88= 144mm.

Slik jeg har forstått det så er det bare veiva som må byttes til 86mm så er man good to go, uten å gjøre noe med stempel og... Kanskje greit bytte l-jet`n med noe annet? :P

Har ikke erfaringer med dette selv, men var et motorprosjekt jeg drømte om å prøve for en del år tilbake, men så ble jo det turbomotor i stedet...

Sett i gang og forsk Moe :D Du har vel en par karosseri til overs å putte motoren i :P

Skrevet
bytter du veiv og råder i den så får du 3,6l :) den motororen er MYE mer arti enn en org m30b34.

m88 og m90 har ikke samme bunndel, men samme "mål"

Ja, er klar over det er endel forskjeller ute og går med de.

På lik linje med S38 har vel M88 en ekstra oljekanal som ikke M90 (og M30/M102/M106) har?

Eventuelt andre forskjeller også? Tenker på selve blokka her nå, ikke stempler/innmat.

Rådene er vel lik som b34, m102 osv?
De er vel lengre i M90en...

"M90" har ikke samme råder som i M88 heller. Jeg mener det er samme råder som i alle(?) andre M30 i "m90" = 135mm.

M88= 144mm.

Slik jeg har forstått det så er det bare veiva som må byttes til 86mm så er man good to go, uten å gjøre noe med stempel og... Kanskje greit bytte l-jet`n med noe annet? :P

Har ikke erfaringer med dette selv, men var et motorprosjekt jeg drømte om å prøve for en del år tilbake, men så ble jo det turbomotor i stedet...

Sett i gang og forsk Moe :D Du har vel en par karosseri til overs å putte motoren i :P

Om det er forskjellige råder eller ikke vet jeg ingenting om desverre, hadde dog vært morsomt og målt lengda på M90 rådene bare for å ha "fakta på bordet" liksom. I min verden må enten rådene i M90 være lengre enn i M30 eller så må kryssbolthullene i stemplene være lengre unna stempeltoppen i M90 enn M30 for at stemplene skal nå helt opp. En mulighet er jo selvfølgelig at stemplene ikke når helt opp i M90 med original veiv (kun da kan man sette inn ei M30 veiv uten å gjøre noe med råder/stempler), men det ser jeg på som ugunstig og ikke noe BMW ville ha gjort..? Eller ville de det? Er jo ikke snakk om mer enn et par mm fra eller til.

Konklusjonen min er i allefall at råder eller stempler må byttes for å kunne bruke M30 veiv, men jeg har som sagt ikke fakta å komme med i denne sammenheng.

Syns det er interessant med slike diskusjoner jeg, kjør debatt! 8)

Skrevet

Las en plass at stempler går 1mm over blokka med 86mm-veiv. Det betyr vel at de går plant med blokka med 84mm slag. Hut deg ut i garasjen å sjekk nå du :lol:

Skrevet

da jeg hadde 3,6l m5 stempler i blokka mi med m88 veiv så stakk di 1.1mm over, det hadde gått fint pga tykkelsen på pakningen, men bytta til riktig veiv og da gikk di litt under faktisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...