Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hei Moe! Jeg holder på å bestiller meg den M30 flensen på ppf som du har bestilt, samt en T3 flens. Så prøver jeg å lete etter den rør pakken du kjøpte også, men den finner jeg ikke? Å er det 42mm eller 48mm du kjøpte? Når du hel sveiste dette, skrudde du fast flensen i en topp så det ikke vridde seg? Og er det slik at du trenger bakgass på svartstål og vanlig mig, eller dette bare på rustfritt? Og om du har gidda, kan du skrive hvilke bend du kjøpte? Jeg skal lage til toppmontert turbo, men det har vel ikke noe å si :)

Hei hei! :)

Rørpakken satte jeg sammen selv i webshopen til PPF, kjøpte løse rør/rørbøyer.

Brukte 42mm rør i svartstål til selve grenrøret og 48mm til wastegaten (som er 50mm).

Når jeg helsveiste så sveiste jeg sammen rørene først, flensene sveiste jeg på tilslutt i håp om at de ikke skulle slå seg. Planen var i utgangspunktet å bolte grenrøret fast i en topp når jeg helsveiste det, men toppene jeg hadde liggende var tilpasset 10mm pinbolter (original M102/M106 dimensjon) så da måtte jeg ha borret opp flensen fra 8mm til 10mm bolthull og det var ikke aktuelt. Har du mulighet til å skru det fast så anbefaler jeg deg at du gjør det for grenrørflensen min slo seg, jeg har irriterende nok lekkasje mellom topp og grenrør når motoren er kald og det er ikke kos. Skal ta det av og få det planet når anledningen byr seg. Sveiser du med mig så er det nok en fordel om du bruker bakgass, men må innrømme at jeg er ikke noen ekspert på sveising.

Jeg vil tro at det er enklere å sveise toppmontert grenrør for da slipper du å ha så knapp bøy på rørene.

Selv kjøpte jeg kun kortradie bøyer og rette rør, du som skal ha toppmontert turbo får sikkert bruk for både korte og lange bøyer iom at du har litt mer plass å boltre deg på oppe i høyden. Måtte bygge grenrøret mitt ganske kompakt for å slippe at rørene skulle tyte oppover i motorrommet, så jeg fikk ikke bruk for langradie. Der og da var det noe dritt med turboen montert nede, men jeg angrer ikke på det nå som jeg ser hvor bortgjemt den ble! 8)

Råtøft! :D

Ja, ikke sant! :wink:

Skrevet

Okei, takk for ett bra svar. Dette kommer til mye hjelp. Jeg har heldigvis en topp jeg kan bruke. Men du synes fortsatt at det er lurest å sveis sammen alt først, så sveise fast alle seks rørene på flensen? Brukte du bakgass da? Vill tro det er litt enklere å sveise toppmontert ja. skulle gjerne hatt samme løsning som deg, men siden dette er første gang og jeg vill gjerne at det passer i både E34/E28, så tar jeg bare å gjør det enklest mulig :D

Edit: Hvordan gjorde du det med kollektoren når du var ferdig, brukte du bare en dremmel for å få det bra da tilslutt eller? :) Og er det med T3 flens du sveisa også?

• 2 weeks later...
Skrevet

Denne helgen har jeg vært ute og luftet bilen litt på prøveskilter, den river seg løs i første andre og tredjegir.

Fremdeles går den litt fet og er litt uggen på kjøring i jevn hastighet, men bortsett fra det så fungerer den bra.

Minuset er at jeg rev i stykker diffopphenget etter kun kort tid, så bilen er ikke lengre kjørbar!! :evil:

Skrevet
Denne helgen har jeg vært ute og luftet bilen litt på prøveskilter, den river seg løs i første andre og tredjegir.

Fremdeles går den litt fet og er litt uggen på kjøring i jevn hastighet, men bortsett fra det så fungerer den bra.

Minuset er at jeg rev i stykker diffopphenget etter kun kort tid, så bilen er ikke lengre kjørbar!! :evil:

kjipt når slikt skjer, men er jo alltid litt barnesykdommer når det kommer til nye bygg

Skrevet

Har montert diffopphenget fra delebilen nå, men er gammelt det også.

Må bare få hengt opp eksosanlegget så er den fit for fight igjen! :)

Diffen rev jo i stykker det bakerste eksosopphenget, hehe..

Skrevet

Ok, take two..

Hadde ikke flere eksosoppheng til overs så jeg bandt bakpotta opp med et ganske tynt tau.

Kjørte ikke lenge før tauet raknet og eksosanlegget skrapte i bakken igjen.. :lol:

Skrevet

Hastverk er lastverk, ja.. :)

Hengte opp eksosanlegget på nytt og etter det så har ting fungert bra.

Inntil jeg fant ut at viftebladene på viskosevifta har subbet i radiatoren, så nå er det ett lite hull i radiatoren.. Tar det ikke så tungt da radiatoren likevel svettet litt fra før, men det blir jo ikke mer kjøring før den er byttet. I mellomtiden må jeg finne ut hvorfor viften har tatt i radiatoren, jeg ser det mangler små biter av viftebladet enkelte steder men det er liksom ikke der som viften har tatt imot.. Enten har viften gått i oppløsning og blitt ubalanse i eller så har motoren vridd seg slik at viften har tatt imot radiatoren, jeg mistenker sistnevnte. Det er ikke rare klaringen mellom vifte og radiator på disse bilene så det skal ikke så mye til før det går galt.

Tidligere nevnte eksoslekkasje mellom topp og grenrør har irritert meg så grenrøret må planes.

Alt i alt, endel små barnesykdommer som de så fint kaller det.. :wink:

Skrevet

Egentlig ikke, jeg har jo ikke begynt å stille opp trykket enda.. :D

Har nok mye effekt igjen å hente bare på å få den mappet skikkelig.

På original motor ladet jeg i overkant av 1 bar, nå sikter jeg på rundtom 1,5 bar.

I dag har jeg ikke hatt mer enn 0,6-1 bar ladetrykk ca.

Den går godt men det river ikke skinnet av pølsa liksom, kun diffoppheng! :lol:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...