Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Egentlig ikke, jeg har jo ikke begynt å stille opp trykket enda.. :D

Har nok mye effekt igjen å hente bare på å få den mappet skikkelig.

På original motor ladet jeg i overkant av 1 bar, nå sikter jeg på rundtom 1,5 bar.

I dag har jeg ikke hatt mer enn 0,6-1 bar ladetrykk ca.

Den går godt men det river ikke skinnet av pølsa liksom, kun diffoppheng! :lol:

Åja, okei, trodde det var orginalt trykk du kjørte før jeg :) Men uansett, er vell en del bedre respons og litt bedre mtp grenrør/turbo etc? :) Men blir artig å se/høre når du får mappa skikkelig på 1.5 bar :)

Skrevet

Den var nok ikke helt original nei.. :)

Jeg tør ikke å uttale meg om effektiviteten til original manifold vs hjemmesnekret grenrør, men turboen er nok endel mer effektiv enn den (30 år gamle) originale turboen var. Nå får jeg ladetrykk like tidlig, om ikke tidligere enn før og i motsetning til den originale som dabbet av rundtom 5000rpm har jeg nå fullt trykk hele veien til turtallsperren. Ergo har jeg effekt over ett bredere register enn før.

• 2 weeks later...
Skrevet

Nå sitter jeg og venter på pakke.. :)

Har bestilt ny original 745i radiator (den var dyr..), nye motorfester, nytt diffoppheng, eksosoppheng, eksospakninger og vifteblad. Viskosekoblingen til viften skiftet jeg rett før jeg hadde prøveskilter på bilen så den er ny. Før den ble skiftet slet jeg jo som sagt med at motortemperaturen ble litt for høy og det er ikke lengre ett tema, etter at den ble skiftet har temperaturen ligget på 80-90 grader på tomgang og lå stabilt på 80-85 grader når jeg kjørte.

I dag har jeg forøvrig funnet frem senkefjærene som jeg har hatt liggende en stund. ;)

Jeg lakkerte dem svart (de var røde) og tenker å montere de på bilen i nærmeste fremtid.

Skrevet

Henger på etterskudd med bildene jeg nå! :shock:

Disse ble tatt dagen jeg hadde prøveskilter på bilen, legg merke til camberen bak:

CIMG4723.jpg

CIMG4724.jpg

CIMG4729.jpg

Tidligere nevnte situasjon med diffoppheng / eksosoppheng:

CIMG4732.jpg

Det revnede diffopphenget sammen med det som (midlertidig) ble montert:

CIMG4733.jpg

CIMG4735.jpg

For å reise litt tilbake i tid legger jeg også ut bilde av klimapanelet, ifbm. skifte av varmeregisteret.

Benyttet anledningen til å skifte defekte pærer når jeg først hadde det ute av bilen.

CIMG4712.jpg

Boostcontrolleren jeg monterte for x-antall år siden som ikke lengre er i bruk.

Jeg vet ikke hva Ü. Regler står for originalt, men nå står det for Überdruck Regler.. :mrgreen:

CIMG4708.jpg

Den nye viskoseviften og foringene jeg kjøpte til dynamoen:

CIMG4722.jpg

SÅ over til gårdagen's arbeid og bildene jeg egentlig skulle legge ut.. :)

Senkefjærene jeg har hatt liggende i kjelleren i rundtom ett år:

CIMG4755.jpg

Jeg liker ikke røde fjærer ( no offence, Pedi! :wink: ) så jeg valgte å lakkere de svart.

Fjærene har ikke TÜV papirer og skal ikke godkjennes, men jeg maskerte inn sifrene likevel:

CIMG4756.jpg

Mattet kjapt over med matteklut fra biltema...

CIMG4757.jpg

...og lakkerte de mattsvart med lakk beregnet på plast (mer fleksibel).

CIMG4762.jpg

Sorte fjærer gjør det litt enklere i forbindelse med PKK, da det ser litt mer "originalt" ut.

(Nei, bilen blir ikke skamlav med disse fjærene)

CIMG4765.jpg

Her sammen med en originalfjær det er kappet 1 ring av:

CIMG4767.jpg

For ikke å bruke fjærklemmer (som jeg ikke fant..) gjorde jeg det enkelt..

Løsnet mutteren på toppen, jekket opp bilen, skiftet fjær og slapp bilen nedpå igjen.. 8)

CIMG4775.jpg

Resultat: Dårlig bilde! :lol:

CIMG4781.jpg

Skal ta bedre bilder når jeg får bilen ut av garasjen en dag.. ;)

Fjærene skal senke 50/40, til nå har de senket hjulbuene foran 25mm og frontleppen 30mm.

Bilen var allerede senket 20-25mm fra før med de kappede original-fjærene som stod på foran.

Bak vet jeg ikke hvilken fjærer som står på men jeg er ikke i tvil om at de er lavere enn originale. Tidligere eiere har bygget bilen om fra nivåregulering til vanlige fjærer/dempere bak og har trolig satt på senkefjærer, men ikke foran av en eller annen grunn.. Enn så lenge har jeg kun montert senkefjærer foran og tenker å beholde den slik pga. jeg syns høyden er grei nå. Planen er å få tatt 4-hjulskontroll på bilen når jeg får den opp å gå igjen og kan ta den med meg på jobb.

Krysser fingrene for at fjærene synker mer sammen etterhvert! :)

Skrevet

Nice!

Bilen vil nok sette seg litt etterhvert.

Jeg vurderte også å lakke fjærene svarte - og leke at de var "orginal-alpina". Men "redd" for BT som jeg er, så vil jeg heller prøve å få mine fjærer godkjent i vognkort.

Den boostkontrolleren var dødsrå!!!

Skrevet

Begynner å lage seg til nå dette her Marius! ;) Gleder meg til å se bedre bilder av senken! Jeg må finne ut hva jeg skal handle inn av fjører selv så... Senking av e23 er ikke bare bare... Jeg tror ikke det er noe på markedet som senker bilen nok foran... ( =hj.buen flukter noenlunde med dekk) - med papirer vel og merke... Schmiedmann har jo fått inn coilovers til e23 ;)

Skrevet
Nice!

Bilen vil nok sette seg litt etterhvert.

Jeg vurderte også å lakke fjærene svarte - og leke at de var "orginal-alpina". Men "redd" for BT som jeg er, så vil jeg heller prøve å få mine fjærer godkjent i vognkort.

Den boostkontrolleren var dødsrå!!!

Ja, det er såklart best å holde seg litt kameratslig ovenfor BT.

Plassering av boostcontrolleren er jeg veldig fornøyd med! :)

Begynner å lage seg til nå dette her Marius! ;) Gleder meg til å se bedre bilder av senken! Jeg må finne ut hva jeg skal handle inn av fjører selv så... Senking av e23 er ikke bare bare... Jeg tror ikke det er noe på markedet som senker bilen nok foran... ( =hj.buen flukter noenlunde med dekk) - med papirer vel og merke... Schmiedmann har jo fått inn coilovers til e23 ;)

Nei, det er ikke så godt utvalg med senkesett som både ser bra ut og har TÜV papirer til E23.

Ser schmiedmann har begynt å selge justerbare coilovers som du sier, disse er under sterk vurdering.

Dersom jeg får motoren og alt til å fungere som det skal blir det kanskje satt av litt penger til slikt.

Kjører du bilen når det er så mye snø ute? Blir ihvertfall ikke problemer å spinne da :P

Står nok tørt og godt i garasjen den nå, har ikke skilter på den enda. :)

Så har jeg jo bruksbilen (mx5'n) i tillegg, som jeg bruker hver dag året rundt.

Tar meg sikkert en og annen vintertur med 745'n også, men ikke til og fra jobb o.l.

Det irriterer meg at vinteren er i anmarsj, den kom liksom så alt for tidlig i år.. :(

Skrevet

Stakk nesen på bilen utenfor garasjen i dag for å knipse ett par bilder.. :)

CIMG4795.jpg

CIMG4801.jpg

Som dere ser har vinteren kommet til Tromsø.. :(

Litt vanskelig å se hvordan senken ble på disse bildene pga ujevnt underlag osv..

Må vel bite i det sure eplet og få på vinterhjulene skal jeg kunne kjøre bilen ut og inn av garasjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...