Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Radiatoren er i allefall tykkere i 745'n enn den er i E24'n min.

Men er kanskje tykkere radiator i M635 og M5 enn i de vanlige?

Eventuelle høyde og breddeforskjeller kan jeg måle en gang.

Har forøvrig funnet grunnen til at viften tok i radiatoren i 745'n, tror jeg.. :oops:

Motorfestet har på førersiden ikke stått som det skal, det er nemlig en form for styring der.

Boltene er jo som kjent ute av senter på selve motorfestet/gummiputen så ved å vri på motorfestet i forhold til traversen vil man kunne flytte motorlabben på førersiden fremover.. Jeg har aldri hatt selve motorfestet løs fra traversen, kun motoren så det har trolig stått slik lenge. Jeg har liksom alltid måttet "bende" litt på motoren for å få girkassen til å treffe på festene sine, trolig pga at motorfestet har stått feil og motoren litt skjevt.

Jeg lar bildene tale for seg.. ;)

Legg merke til styretappen (rød) som skal treffe hullet i traversen (grønn) her:

CIMG48631.jpg

Nytt og gammelt motorfeste på førersiden:

CIMG4882.jpg

Nytt og gammelt motorfeste på passasjersiden, legg merke til hvor strekt (fremover) det gamle er:

CIMG4884.jpg

Ny og gammel radiator:

CIMG4899.jpg

CIMG4900.jpg

CIMG4901.jpg

Her befinner det seg et knøttlite hull:

CIMG4902.jpg

Proppen som satt i den nye radiatoren, legg inn bud! :lol:

CIMG4910.jpg

Med radiatoren ute og god plass benyttet jeg anledningen til å skifte foringer i dynamoen.

På grunn av at de gamle var slappe stod dynamoen skjevt og gnisset mot reima, nå står den rett.

CIMG4894.jpg

Ny og gammel vifte, valget gikk for svart denne gangen.. :)

CIMG4914.jpg

CIMG4915.jpg

CIMG4916.jpg

Den nye viskosekoblingen montert over på ny vifte:

CIMG4920.jpg

Jeg har som dere ser skiftet begge motorfestene, dynamoforingene, radiator og vifte i helgen.

Girkassetraversen ble i samme sleng løsnet og dratt litt bakover for å få litt bakoverspenn på seg.

Hvorvidt motoren faktisk flyttet på seg har jeg ikke målt, men jeg innbiller meg at den er mer bak nå.

Mission complete for denne gang.. 8)

Skrevet

Men kan man legge en viskosekobling vannrett? Mener jeg har lest ett sted at den går i stykker da?

Mvh

Den skal optimalt ikke ligge, for da er faren for lekkasje stor. Så nei, den går ikke i stykker av å ligge vannrett sånn egentlig. Men over lengre tid er det ikke bra at den ligger....

Skrevet

Ja, det virker som den kjøler ganske bra. :)

Tror ikke viskoseviftene tar skade av å ligge litt på siden men har merket at de kan bli litt slappe av det.

Virker som det bare er å snurre litt på de i oppreist posisjon etterpå, så blir de fine og stramme igjen.

Skrevet

Sant, gud veit hvor lenge viskosene jeg har skiftet på div eldre MB på jobb har ligget på lager, har selv plukket de og sett at hele hyllerekka ligger på lageret, bokstavelig talt. :) Skal iallefall ikke være spesielt behagelig å stoppe vifta med hånda om den er frisk. :)

Mvh

Skrevet

Mercedes hadde vel flasker med "viskosevifteolje" som de solgte for nok år tilbake? Jeg mener på at på MB så fylte vi på olje istedenfor å bytte de... Det var jo før viskosedelen kostet "normale" penger... :)

Skrevet

Nå har jeg "overhalt" håndbrekket med nye bremsebånd og pusset overflaterust av skivene.

Eksos og diffoppheng er skiftet og hjulhusene techtylert + radiator og vifte er på plass igjen.

Har også satt på vinterhjulene slik at bilen kan flyttes på / kjøres med etter behov.

Fjernet samtidig nivåreguleringen bak, siden jeg har vanlige dempere.

Ingen bilder denne gang, desverre..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...