Remito Skrevet November 27, 2012 Skrevet November 27, 2012 Denne bilen kunne jeg tenkt meg! Fantastisk bil og kult prosjekt
///MoePower Skrevet Desember 8, 2012 Forfatter Skrevet Desember 8, 2012 Denne bilen kunne jeg tenkt meg! Fantastisk bil og kult prosjekt Jeg kunne veldig godt tenkt meg bilen din også, flott farge! Jaja.. update da.. Hentet pakke på posten i dag og skjønte ikke helt greia med at det stod "Libero" på esken.. For det første har jeg ikke kids, for det andre må jo folk tro jeg har en form for bleiefetish eller noe.. Undersiden av esken vitner heldigvis til at det befinner seg andre ting enn bleier i den: Ikke mindre enn 3 stk. kjølevannslanger og 2 nye reimer til dynamo/vannpumpe! Bremseklosser og overhalingskit til kaliperene foran, lokk til ekspansjonstanken og slangeklemmer. Oversiktsbilde: For de som ikke har fått med seg hva som hadde skjedd på forrige side: Reima til dynamo/vannpumpe vrengte seg på løpehjulene under pådrag og gnagde deretter hull på kjølevannslangen mellom termostathus og radiator. Stussen på termostathuset står så nært løpehjulet til vannpumpen at det skal ikke mer til enn at reima vrenger seg for at den skal gnage hull på slangen. Dette skjedde ikke mindre enn to ganger, andre gangen rett etter at jeg hadde snudd reima og skiftet slange.. Jeg tror årsaken til at reima vrengte seg er at dynamoen har rukket å slite den skjev før jeg skiftet foringene for å få den til å stå rett, kantene på reima er ganske oppspiste. Jeg kjøpte noen ekstra i tilfelle det skulle skje en gang til, kjipt å måtte vente på deler.. De gode nyhetene er at viften ikke tar i radiatoren lengre, ett problem mindre!
Pedi Skrevet Desember 8, 2012 Skrevet Desember 8, 2012 Jeg har en slik slange (ny) liggende også, hvis du plutselig skulle trenge en raskt engang...
helland Skrevet Desember 8, 2012 Skrevet Desember 8, 2012 får håpe du er ferdig med kjøleproblemene nå da ! godt med nye deler!
///MoePower Skrevet Desember 8, 2012 Forfatter Skrevet Desember 8, 2012 Krysser fingrene for at det ikke skjer noe mer tull ja.. Må prøve å få gjort litt i jula, ta av grenrøret og få det planet samt overhale bremsekalipere foran.
joggis Skrevet Desember 9, 2012 Skrevet Desember 9, 2012 Denne bilen kunne jeg tenkt meg! Fantastisk bil og kult prosjekt Jeg kunne veldig godt tenkt meg bilen din også, flott farge! Jaja.. update da.. Hentet pakke på posten i dag og skjønte ikke helt greia med at det stod "Libero" på esken.. [ Bilde ] For det første har jeg ikke kids, for det andre må jo folk tro jeg har en form for bleiefetish eller noe.. Undersiden av esken vitner heldigvis til at det befinner seg andre ting enn bleier i den: [ Bilde ] Ikke mindre enn 3 stk. kjølevannslanger og 2 nye reimer til dynamo/vannpumpe! [ Bilde ] Bremseklosser og overhalingskit til kaliperene foran, lokk til ekspansjonstanken og slangeklemmer. [ Bilde ] Oversiktsbilde: [ Bilde ] For de som ikke har fått med seg hva som hadde skjedd på forrige side: Reima til dynamo/vannpumpe vrengte seg på løpehjulene under pådrag og gnagde deretter hull på kjølevannslangen mellom termostathus og radiator. Stussen på termostathuset står så nært løpehjulet til vannpumpen at det skal ikke mer til enn at reima vrenger seg for at den skal gnage hull på slangen. Dette skjedde ikke mindre enn to ganger, andre gangen rett etter at jeg hadde snudd reima og skiftet slange.. Jeg tror årsaken til at reima vrengte seg er at dynamoen har rukket å slite den skjev før jeg skiftet foringene for å få den til å stå rett, kantene på reima er ganske oppspiste. Jeg kjøpte noen ekstra i tilfelle det skulle skje en gang til, kjipt å måtte vente på deler.. De gode nyhetene er at viften ikke tar i radiatoren lengre, ett problem mindre! hva med å montere alurør istedenfor de orgniale slangene? Eller blir det litt mot ditt orgniale tema? kan jo alltids lakere de svart
///MoePower Skrevet Desember 9, 2012 Forfatter Skrevet Desember 9, 2012 Alurør ser jeg egentlig ingen fordeler med, originale slanger er evig godt nok for min del. Det jeg evt. kan gjøre er å montere L-Jet registerdeksel/termostathus igjen, da har ikke reima sjangs å ta i slangen. Er litt forskjellig vinkling på stussene til L-Jet / motronic termostathus på grunn av utformingen på øvre registerdeksel. Men L-Jet registerdeksel er ikke like pent som motronic, burde i såfall skaffe ett som er slett, vet jeg har sett dette før. Uansett.. Reima skal ikke snu på seg, det er den som er troublemakeren her nå..
helland Skrevet Desember 9, 2012 Skrevet Desember 9, 2012 enig ang alurør på denne, tror ikke det blir like pent på denne bilen
///MoePower Skrevet Desember 9, 2012 Forfatter Skrevet Desember 9, 2012 Blir ikke alurør litt upraktisk også mtp motorens vridninger? Tenker på dette med å knekke stussene på radiatoren og slikt..
helland Skrevet Desember 9, 2012 Skrevet Desember 9, 2012 er vel mest aktuelt på en banebil/gatebil, med stive motorfester osv
joggis Skrevet Desember 9, 2012 Skrevet Desember 9, 2012 du fester jo alurørene med silikonslanger i endene, så det blir jo litt flex, men det er jo mye mer slitesterkt. De avgir varme bedre enn de orginale slangene, så du kan få lavere tempratur på kjølevannet på varme dager
Pedi Skrevet Desember 9, 2012 Skrevet Desember 9, 2012 du fester jo alurørene med silikonslanger i endene, så det blir jo litt flex, men det er jo mye mer slitesterkt. De avgir varme bedre enn de orginale slangene, så du kan få lavere tempratur på kjølevannet på varme dager Slitesterkt....? Trenger kjølevannslanger/rør så mye mer slitesterkt enn de slangene som er? Vedder på at de orginale slangene mest sannsynlig varer lenger enn et alu-rør.... Alu leder godt varme, men er det virkelig så at en kan få lavere temp på kjølevannet bare pga alu-rør istendenfor gummislange? Hørtes mer teoretisk enn praksis ut... Sorry..
joggis Skrevet Desember 9, 2012 Skrevet Desember 9, 2012 du fester jo alurørene med silikonslanger i endene, så det blir jo litt flex, men det er jo mye mer slitesterkt. De avgir varme bedre enn de orginale slangene, så du kan få lavere tempratur på kjølevannet på varme dager Slitesterkt....? Trenger kjølevannslanger/rør så mye mer slitesterkt enn de slangene som er? Vedder på at de orginale slangene mest sannsynlig varer lenger enn et alu-rør.... Alu leder godt varme, men er det virkelig så at en kan få lavere temp på kjølevannet bare pga alu-rør istendenfor gummislange? Hørtes mer teoretisk enn praksis ut... Sorry.. det blir nok mer teoretisk (spørs hvor god luftgjennomstrømning du har i motorrommet), har selv planer om å bruke alurør isteden for de orginale slangene når jeg skal bytte til en uorginal alu-radiatoren i julen. Det at det er mer slitesterkt vil jeg tro, da de orgniale slangene har en tendens til å morkne og sprekke over tid (ja, jeg vet vi snakker langt tidsperspektiv her).
///MoePower Skrevet Desember 9, 2012 Forfatter Skrevet Desember 9, 2012 Med alu-radiator har ikke stussene like lett for å knekke så da går det sikkert bra. Men tror jeg holder meg til gummislanger jeg, originale slanger holder jo i 20år+
///MoePower Skrevet Desember 9, 2012 Forfatter Skrevet Desember 9, 2012 Dagens update. Motorrommet er fullt av kjølevæske så det er litt grisete.. Grenrør på vei ut, komplett med turbo og wastegate: Ruster fort disse greiene.. Her ser man at det har vært eksoslekkasje, hovedsaklig på den bakerste sylinderen: Det har over tid bare blitt verre og verre.. Med turboen ute av veien ser downpipe, oljetilførsel / retur og trykkrør etc. slik ut: Den smeltede isolasjonen på torpedoveggen skyldes ikke varme fra grenrør/downpipe, btw.. Det nedre trykkrøret som går fremover og rundt motoren, til intercooleren: Jeg regner med at en omgang planing gjør susen ovenfor lekkasjene mellom topp / grenrør. Sveisene ser ut til å ha klart seg bra enn så lenge, ingen sprekker eller lekkasjer som jeg kan se. Kun en liten pore det fiser litt eksos ut av, men den sveiser jeg jo på null komma niks. Blir litt kjipe bilder når man må bruke blits i en litt sånn halvmørk garasje, men..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå