Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag kjørte jeg 745'n til og fra jobb, syns den fungerte helt suverent på vinterføre! :)

Ved rolig og normal kjøring under 2500rpm er den sivilisert og rolig, det er akkurat som å kjøre en hvilken som helst annen bil og under dette turtallet er det dreimoment nok i massevis til vanlig kjøring. Fikk prøvd den litt på bar asfalt inne i noen tuneller også og den river seg løs både i første, andre og tredjegir bare med gasspådrag. Såvidt jeg kan se så begynner turboen å lade ved ca. 2500rpm (muligens også før), og ved 3-3500rpm "kicker" den inn for fullt. 8)

Jeg fikk også bekreftet teorien min (side 35) om at speedometeret viser for lite, jeg sjekket det oppimot GPS og avviket er på nærmere 15%. Når jeg kjører i 70km/t ifølge GPS viser ikke speedometeret mer enn 60km/t eller mindre, altså en differanse på ca. 10km/t i hastigheter under 80. Det blir bare verre og verre jo høyere hastigheten blir, så 150km/t speedometerfart vil med utgangspunkt i ca. 15% avvik være ca. 170km/t GPS fart. Det vil si at når speedometeret viser 260km/t (original maksvisning) vil GPS fart være nærmere 300km/t, med andre ord burde jeg hatt speedometerskive fra alpina B7 turbo som går til 300km/t, da vil speedometeret bli mer rett. Samtidig hadde det jo vært litt kult med speedometer som går til 300km/t i en slik bil.. :mrgreen:

Men for å komme til poenget.. På jobb har jeg justert spissingen foran, det var som forventet endel toe-in så det er ikke rart bilen har vært ekkel å kjøre, det virker som den ble litt bedre nå etter justering til originale specs. Lysjustering har jeg tatt og bilen har vært en runde i bremsetesteren, overraskendes nok var ikke differansen på mer enn +/- 5% både foran og bak, noe som er bra for en bil som har stått i over 3 år. Det er samme resultatet som man normalt sett får på ganske nye biler. Håndbrekket var derimot ganske skjevt med ca. 60% differanse, jeg justerte det slik at jeg fikk det under 50% (som er kravet på PKK) men det kunne gjerne vært litt bedre. Tok av nyskjerrighet også en avgasstest på bilen og den er godt innenfor kravene for CO. HC (uforbrent bensin) er noe høy pga at tomgangen er litt rufsete, men også her går den innenfor kravene. Med fetere blandingsforhold ble CO høy (men innenfor kravet) og HC endel lavere, magrere blanding førte til det motsatte og HC ble da veldig i grenseland. Her spiller såklart også antall grader fortenning inn, men dette ble det ikke tid til å eksperimentere noe med i dag dessverre.

Skrevet

Påtide med update igjen! :geek:

Av mangel på varme i garasjen fristet det ikke å gjøre noe der, så da måtte jeg finne på noe jeg kunne holde på med inne og hva passer da bedre enn å rette opp i feilvisningen til speedometeret? Som tidligere nevnt har jeg regnet, spekulert og "testet" meg frem til en feilvisning på ca. 15%. Speedometeret i 745'n går til 260km/t og 15% på 260 er 299, speedometeret må med andre ord gå til ca 300km/t for å vise rett. Alpina B7 Turbo har som tidligere nevnt speedometer som går til 300km/t originalt, å få tak i en slik speedometerskive ser jeg på som vanskelig så da er alternativet å lage seg en speedometerskive selv. Med utgangspunkt i alpina sitt instrument, såklart.

Instrumentskivene er ikke bakgrunnsbelyste, så de trenger ikke å være gjennomsiktige.

For å få en mal i skala 1:1 å jobbe med ble skivene fra et defekt E28 525i instrument scannet.

CIMG5257.jpg

Men først måtte det demonteres!

CIMG5262.jpg

Defekt SI-kort i dette instrumentet også, her ser man at det har vært forsøkt reparert en gang:

CIMG5266.jpg

For å få av viserene kan man bruke en gaffel og/eller vri litt på dem til de løsner.

CIMG5269.jpg

Skivene er bare festet med skruer så de er lette å få av.

CIMG5272.jpg

Jeg valgte å scanne de i sorthvitt for det var det som gav best resultat.

Top-0031.jpg

Og kvaliteten ble grei nok, her er bilde av en prøveprint på vanlig papir:

CIMG5280.jpg

Målet var å lage en replica av Alpina B7 instrumentskiver og slik begynte det:

Prosjekt21.jpg

Nesten ferdig:

Prosjekt71.jpg

Ferdig og med rødstreket der det hører hjemme:

Prosjekt81.jpg

Nok en prøveprint på vanlig papir:

CIMG5284.jpg

CIMG5286.jpg

CIMG5289.jpg

Nå gjenstår det bare å finne et egnet materiale å printe det på, så finishen blir lik original.

Jeg brukte et bilde av Pedi sitt instrument som referanse, det ble ikke 100% likt men nært nok.

Skrevet
Ikke at det viser for lite, er vel heller motsatt vei det pleier å vise feil :)

Det skjedde et eller annet etter bytte av SI-kortet, det viser mye mindre enn før.

Aha da skjønner jeg:) jeg bestilte et slikt si kort men dukket ikke opp så fikk til bake pengene.. Så har jeg ikke bestilt på nytt. Pedi har vel også montert et sån kort, skal bli rart og se om han får samme problem? Kan D være de er laget for miles og ikke km? Skal jo funke på alle typer men :?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...