KrHeLl Skrevet Juli 13, 2011 Skrevet Juli 13, 2011 Krysser fingrene for at det i alle fall er 2-3 mm med stål i de originale punktene og ikke latterlige 0,7 eller no som er ellers Det håper jeg og på, lappet sammen kanalen med 1,25mm og det var en del tykkere enn originalt. Får vel kjøpe inn forsterkede fester ja, hvorfor ikke når er først holder på..
anderse36 Skrevet Juli 13, 2011 Skrevet Juli 13, 2011 Krysser fingrene for at det i alle fall er 2-3 mm med stål i de originale punktene og ikke latterlige 0,7 eller no som er ellers Det håper jeg og på, lappet sammen kanalen med 1,25mm og det var en del tykkere enn originalt. Får vel kjøpe inn forsterkede fester ja, hvorfor ikke når er først holder på.. Ja, jeg syns jo det kan være greit. siden det er helt opp til gulvet. Så på linken din og du tar jo så bra vare på 325'en din Personlig så stresser jeg kanskje litt mye med denne jobben, så jeg skal ha den på 4 hjuls kontroll om noen uker - skal bare herpe dekka først:P hehe.. stresser i form av at jeg bytter travforinger, fikset en eldre travers med eldre bærearmer som ligger klart med pf foringene i traversen. eller så tar jeg kulene i spindelen bak som det kommer, jeg bruker de originale kstagsforingene som er helt fine, men ser gummien er litt sprukket på de støttestaga som holder kstaget under øvre bærearm På akk sånne ting tenker jeg. neee. kan ta de siden. Men travforingene og platene er veldig greit. så slipper man å ta ned hele dritten seinere.. Det eneste som er at jeg ikke bytter de indre bærearmsforingene som sitter i luka i traversen. de var litt rustne, men han på gs sa at de selger de så og si aldri. Og det kan man også fikse seinere uten å ta ned traversen.. Helt sykt tynt stål på biler syns jeg. skjønner ikke at det blir godkjent sånn - kunne ikke ting blitt laget litt overdimensjonert i steden for at det akk. skal holde:( heller girkasse i alu, og litt tykkere gulv. slipper det å veie mer og.
bjsyse Skrevet Juli 13, 2011 Skrevet Juli 13, 2011 Gummiløsningen øvrest ? Hvis du tenker på de firkanti greierne ca. er det opphengsfestene til potta og står en mutter på hver side. Hvis den bolten er løsnet kan du enten sveise på ny fra toppen eller bruke en bolt. Bruke en bolt er litt kontete å skru til, men gikk fint på min. Har løsnet brekkvaieren en gang, men husker ikke helt hva jeg gjorde der,( 4 år siden) men enkleste er som du skrev, løsne i brekket og trekke ut med alt. Gjorde det selv på den måten, minst mulig arbeid. Bare å huske å ha brekket helt nede, hvis ikke går dem ikke ut. Kan være greit å bytte simmringene når du først har alt nede, men da må stikkakslingene av, du klarer vel det kanskje med de på, men ser for meg mye extra arbeid da. Så bare å fikse nye bolter dit også da. Jeg skrudde bare til camberboltene, for bilen må til 4 hjulskontrol uansett etterpå uten noen for for verktøy å faktisk se hvordan de skal stå. Ville kjøpt nye bolter til traversen også når man først er i gang. tror det koster rundt 300 kr for alle 4. 4 hjulskontrol koster rundt 1500 kr om du ikke drar til merkeverksted så lang jeg har sjekket rundt. De forsterkningplatene er faktisk da en original del som er på M3 karosseriene. Om du skal sandblåse traversen og bærearmene er det bare å kjøpe 100 kg sand Brukte hvertfall det selv ca. og det var første gang jeg sandblåste. Om tårnlagrene er dårlige bak kan det jo være greit å bytte disse også, eventuelt dempere is samme slengen. Er jo pengboken som bestemmer, hehe. Har du tilhenger feste bak og ikke er i bruk kan den rives vekk å byttes med de normal kolisjonsstøtdemperne som skal inn der bake. Sparer du litt vekt
anderse36 Skrevet Juli 14, 2011 Skrevet Juli 14, 2011 Gummiløsningen øvrest ? Hvis du tenker på de firkanti greierne ca. er det opphengsfestene til potta og står en mutter på hver side. Hvis den bolten er løsnet kan du enten sveise på ny fra toppen eller bruke en bolt. Bruke en bolt er litt kontete å skru til, men gikk fint på min.Har løsnet brekkvaieren en gang, men husker ikke helt hva jeg gjorde der,( 4 år siden) men enkleste er som du skrev, løsne i brekket og trekke ut med alt. Gjorde det selv på den måten, minst mulig arbeid. Bare å huske å ha brekket helt nede, hvis ikke går dem ikke ut. Kan være greit å bytte simmringene når du først har alt nede, men da må stikkakslingene av, du klarer vel det kanskje med de på, men ser for meg mye extra arbeid da. Så bare å fikse nye bolter dit også da. Jeg skrudde bare til camberboltene, for bilen må til 4 hjulskontrol uansett etterpå uten noen for for verktøy å faktisk se hvordan de skal stå. Ville kjøpt nye bolter til traversen også når man først er i gang. tror det koster rundt 300 kr for alle 4. 4 hjulskontrol koster rundt 1500 kr om du ikke drar til merkeverksted så lang jeg har sjekket rundt. De forsterkningplatene er faktisk da en original del som er på M3 karosseriene. Om du skal sandblåse traversen og bærearmene er det bare å kjøpe 100 kg sand Brukte hvertfall det selv ca. og det var første gang jeg sandblåste. Om tårnlagrene er dårlige bak kan det jo være greit å bytte disse også, eventuelt dempere is samme slengen. Er jo pengboken som bestemmer, hehe. Har du tilhenger feste bak og ikke er i bruk kan den rives vekk å byttes med de normal kolisjonsstøtdemperne som skal inn der bake. Sparer du litt vekt Ja, hehe.. ble etter jeg fikk batteri til lykta, litt klokere på det eksosopphenget.. trekker tilbake utsagnet om at den var teit. så på det på gs, og patenten ser ikke så værst ut fikk slipt ned festene i går, var en del porerus der så brukte vinkelsliper og flatdisc (heter vel det) det ble strøkent. Så for å ikke misforstå deg, hvis jeg skal åpne medbringern på diffen seinere, så må jeg ha nye bolter rundt medbringern? Bilstein b10 og 4stk tårnlager blir montert i samme sleng her ja.. Er bare sykt glad det ikke var sprekker i gulvet, kanskje jeg får bilen på veien i kveld Hadde ikke tilgang til sandblåser, men fikk bort så mye rust som mulig.. så skal det sies at det ikke er noen krise om traversen osv ikke er kullsvart i 5 år fremover for min del.. sånne ting tåler mye rust.. ser bare ikke så bra ut... skal til tønsberg på fredag/lørdag vøt.. så rekker ikke 4 hjuls før det, men skal prøve å få det riktig +/- 0,1, 0,2.. Den camberbolten satt som faen, hehe kan tenke meg det er mye av det greiene der som er kjipere å skru på når alt er montert ja, men men.. må jo ha noe å drive med
bjsyse Skrevet Juli 14, 2011 Skrevet Juli 14, 2011 Tenkte på de 6 boltene som er for å feste stikkakslingen til diffen. Tho, skrur jeg løst gamle bolter osv. har jeg alltid byttet dem Føles bedre og vet de varer lengre da. Ruster noe og du skal ha det løst senere sitter det jo noe så inni.... fast! Hehe, funker fint uten sandblåsing. Grunnen til at jeg brukte det var fordi fadern hadde liggende en sekk med sand og utstyr fra biltema. Så jeg ville prøve det og skjønner ikke hvorfor jeg ikke har brukt det før Så mye enklere, raskere og mye bedre resultat, hehe. Men biltema sitt utstyr var ikke det beste, hang seg opp av og til. Hadde ikke kondensamler saken, så kom litt fukt i sanden til tider, og det funker dårlig. Sikkert derfor det gikk så mye sand også. Om du ikke har luftverktøy kan jeg anbefale deg å få lånt om noen kompiser har. Var en drøm å holde på istede for å drite seg ut med skralla Har forsåvidt rørt alt på bilen min nå forutenom inni motoren. Har byttet topplokk pakningen og bunnpanne pakning. Er litt skeptisk til å åpne den skulle ha byttet toppakningen også.
pedro Skrevet Juli 14, 2011 Skrevet Juli 14, 2011 Hei! Ingen av dere som tok noen bilder når dere holdt på slik at dere kan legge dem ut her? Gjorde jobben med å skifte bakstillingen for ett år siden på min e36 sedan, men skal nå igang med begge e36ene mine siden jeg ikke satte inn forsterkningsplater eller byttet foringer da jeg var ned med alt. Hvilke bolter er det som ikke kan brukes om igjen? Er da reale dimensjoner på boltene i bakstillingen. Høyre hjullager bak rumler og skal byttes i samme slengen. Mye arbeid? Diy på dette her inne. Har ikke søkt da. Blir det mye mer lyd fra bakstillingen av PF foringene? Har hørt så ymse om det. P
Brian Skrevet Juli 14, 2011 Forfatter Skrevet Juli 14, 2011 Tror ikke de bråker så mye mer at det gjør noe, bilen blir jo helt himmelsk å kjøre i forhold, så det er vel der oppmerksomheten din vil ligge etterpå. Jeg kommer iallefall til å ta bilder av alt underveis. Har ikke kommet igang enda, har fortsatt ikke fått deler, IRR!!!! Går bare å sparker grus og venter på deler.
KrHeLl Skrevet Juli 14, 2011 Skrevet Juli 14, 2011 Da har jeg fått av eksos og varmeskjold. Begynt å demontere drivakselen, men til dere som har gjort dette før, har dere noen tips for å løsne boltene på hardyskiva? de sitter som F*** Skal prøve å bruke en slagtrekker fra boltsiden, å holde igjen mutteren (men driten sviver selv når bremsene er trøkket inn ). Har du tilhenger feste bak og ikke er i bruk kan den rives vekk å byttes med de normal kolisjonsstøtdemperne som skal inn der bake. Sparer du litt vekt Hva er det jeg trenger her? er den stålbjelken bak kun for hengerfeste? vekt besparelse
Brian Skrevet Juli 15, 2011 Forfatter Skrevet Juli 15, 2011 Har du muttertrekker tilgjengelig kommer de med en gang. Mine satt også noe inn i granskauen, men jeg satt bare bilen i gir og dro opp brekket, og la en fastnøkkel på andre siden på mutteren i klem mot akslingen eller noe rundt. Etter en del banning og bryting kom de etterhvert. Brukte to fastnøkler tredd inn i hverandre, så det ble en lengre arm å bryte på.
anderse36 Skrevet Juli 15, 2011 Skrevet Juli 15, 2011 ja, update.. dette burde bli en del å skrive, men har ikke tid siden jeg skal ut å fulføre jobben.. montering i dag i går ble plate'sa sveisa på og drukna i body scütz(?) etterpå ble ganske bra.. jeg syns det var mer tungvint med v.sliper og disk, men ble et flatere og bedre resultat syns jeg, siden det var en del pore rust. Det er seriøst ikke tatt understellsbegandling siden den var ny, er jeg sikker på.. ai ai ai... hjelper det med en lion drevet muttertrekker til 10k ? beste jeg har prøvd.. og det gjør jobben til en drøm, spesielt å løsne de gamle bærearmene/camberbolt etc. i dag er det bare montering igjen, skal bli chill.. skal se om jeg får tid til å ta noen bilder av dette i dag, men kan ikke love noe da.. den ene dempern bak var helt bøyd i toppen v lageret når jeg tok de av, greit å bytte?:P:P fikk jokka bensintanken uten å ta ned mellomakselen, så løsna bare i diff..
bjsyse Skrevet Juli 15, 2011 Skrevet Juli 15, 2011 Trenger ikke å ta ned mellomakslingen for å ta med bakstillingen og bensintanken
KrHeLl Skrevet Juli 18, 2011 Skrevet Juli 18, 2011 Jeg var dum nok til å ikke kjøre bilen til reservetanken før jeg begynte! :S Skal til å tømme tanken, fikk ikke til å suge ut bensinen i dag, skal prøve igjen i morgen, ellers så slår jeg inn releet til bensinpumpa... vent det var jo ikke en gal idee
bjsyse Skrevet Juli 22, 2011 Skrevet Juli 22, 2011 Yepp hvis du søker på bakfanger festene finner du de jeg mener. Er på mobilen, så får ikke søkt opp delenr. Da har jeg fått av eksos og varmeskjold. Begynt å demontere drivakselen, men til dere som har gjort dette før, har dere noen tips for å løsne boltene på hardyskiva? de sitter som F*** Skal prøve å bruke en slagtrekker fra boltsiden, å holde igjen mutteren (men driten sviver selv når bremsene er trøkket inn ). Har du tilhenger feste bak og ikke er i bruk kan den rives vekk å byttes med de normal kolisjonsstøtdemperne som skal inn der bake. Sparer du litt vekt Hva er det jeg trenger her? er den stålbjelken bak kun for hengerfeste? vekt besparelse
anderse36 Skrevet Juli 24, 2011 Skrevet Juli 24, 2011 Da er jeg ferdig med jobben, ble det forrige fredag, så har jeg vært en uke i tønsberg nå.. fikk ikke løsnet niplene til calipperne bak. fuuuuuuu.. er bare det som står igjen, så bilen kjennes ikke ut som har bremser i det hele tatt:P foruten det ble det en enorm forskjell. klapp og klirr be gone.. sleit litt med å få opp traversen igjen, må jokke den på plass i de festene forand. og da detter ofte foringene/hylsa ut, men fikk jekka de inn fra undersiden etterpå. dreit i camber fant jeg ut, den skal jo på 4 hjuls snart Må også legge meg under igjen for at antispinn og abs og alt lyser nå :S Sleit også med at eksosfestene der hvor bolten går inn i gummiforinga, ikke var til å skru ut Så den sitter festet i katen og et feste bak
bjsyse Skrevet Juli 24, 2011 Skrevet Juli 24, 2011 hehe.. har samme problem med nipplene for å lufte bremsene bak skrudde bare av bremseslangen som var nærmest kalipteren og luftet, bremsene ble ganske gode etter det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå