Gå til innhold

Bytte av foringer etc på e36, hva anbefales å bytte?

Anbefalte innlegg

Skrevet
  bjsyse86 skrev:
hehe, brukte noe rustbeskytter fra mekonomen. Han mente det skulle funke flott. Husker ikke merket i farten, men var rustprimer, så et tyntflytende rustbeskytter som trekker seg inn i alt av små "sprekker" osv., så et tykt flytende utpå der. Så burde holde, hehe. brukte en hel boks med tyntflytende ca. pga jeg sprayet inni de hullene i bagasje rommet og under baksetene til det rant ut under bilen :P

Men du kommer ikke til angre på alt dette arbeidet :-) er en drøm å kjøre! tho, jeg byttet dempere og la til camberjusteringstårn framme og camberstagene bak. 4 hjulskontrol og så 4 nye Nokian Hakka Z G2 dekk :-)

oi!:S der sier du noe, har jo kjørt snart i 60 mil i all slags vær med bilen etter fixen nå.. og har jo ikke tenkt på dette med at man sveiser igjennom :P Er det denne duken du må ta vekk under sitteputa bak og gummipropp nederst i bagasjen under reservedekket? Finner lissom ikke et åpenbart sted for dette, men håper ikke det er for seint :( Det hadde jo vært leit.. Tenker i etterkant at det er litt dumt jeg ikke hadde mer enn 5 dager, burde ordna meg en lånebil og hatt en 3 uker til dette.. kunne bytta flere foringer og pussa mere rust i gulvet osv :(

• Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
  Brian skrev:
  bjsyse86 skrev:
Alle foringene er like lett å ta ut om du først bare smelter vekk plasten, tar en baufil inni og kutter på den metalytterkanten og så slår du litt med noe som klarer å bøye det ut, wips er dem løs :P

Ja, på de støre går det greit med den metoden. Det er de små i bærearmen og spindelen som er et helvette å få ut. Der er det gjerne minimalt med gummi, så de er ikke like enkle.

anderse36 skrev:

Har ikke bytta det, men tror en hæv med salo. og kanskje få ordna til med en slags avdrager e.l men skjønner hva du mener.. virker litt som om den vil vri seg veldig..

Jeg tenkte forsåvidt å la et verksted bytte de i spindelen, og de burde klare det uten å ta den bakstillinga.. men det er jo bare litt knirk bak i dumper.. plager ikke meg så mye.. angrer på at jeg ikke tok de innerste foringene i bærearmene, hadde jeg hatt lenger tid enn 5 dager så hadde jeg hatt tid til det :( for de må man hvertfall løsne på alt igjen for å få ned :/ Jeg kan jo trøste meg med at de viktigste er tatt da :) Og at de fleste e36 ikke har understell med så god stand.. Har du bilen på løftebukk eller vanlig bukker stående skrått? Hadde nemlig det og det var litt satan å få den opp igjen.. fremre travforinger delte seg pga bolten som kom skeivt inn osv, hehe

Ja, tenkte bare mye zalo eller mye fett, men fortsatt vanskelig å komme til skikkelig. Skal vedde på at jeg brekker de. :P

Hehe, det frister vel ikke akkurat å ta det ned enda en gang sikkert? :P Men på en annen side bør det gå veldig kjapt nå som du allerede har gjort det en gang. Har bilen stående på vanlige bukker. Kan tenke meg at det er noe dritt å få den opp igjen, men det må vel gå på et vis. Klaske jekk under diffen, og prøve å lirke den opp på plass igjen.

Hehe, det frister ikke nå nei, men du er jo inne på noe at det sikkert går lettere når man husker alle knepa man måtte bruke tid på 1. gang :) er jo ikke så dritt å få det opp igjen, men jeg hadde den forventlinga at det skule være det letteste, men ned er lettere.. må bare "jokke" på'n forand og samtidig få på plass m.akselen.. jeg senka faktisk hele greia med akselen skudd i diffen, så skrudde jeg opp de boltene til forerste traversfestene, så gjekka jeg den opp igjen :)

Skrevet

Er iallefall to lokk du kan nappe av under baksetet. Har ikke sett etter de i bagasjerommet, men du sveiser foran brønnen til reservedekket. Så jeg hadde begynt å leta der et sted.

Hmm, kan tenke meg at det er dritt å få den opp igjen ja. Men er det fordi den "henger" i boltene foran? Hvis så bør det vel hjelpe på om du smører på litt fett på disse før du klemmer traversen opp med jekken?

Tok en pause fra jobben i dag, så skal begynne i morgen tidlig. Kjekt med ferie. :D Håper jeg får sveisa ferdig i morgen, og begynt å montere bakstillinga i bilen igjen. Jeg har egentlig ikke lov å sveise der jeg holder til, så derfor går det litt tregt med sveisinga, må lure meg til å sveise litt midt på natta osv, litt stress, men det må til. :) Er uansett på utkikk etter nytt lokale hvor det er lov til å sveise.

Skrevet

hehe, jeg stod ute i frisk natur med svær presening over bilen på platten bakom huset :P Meste jeg var redd for var at plankene i platten skulle gi etter, men det gikk nå greit og de er godt impregnert med olje, bensin og kjøleveske :P

Skrevet

Har fremdeles en klirre lyd på bakre venstre side. Skjønner ikke helt hva det kan være, enten er det bremseskjoldet som er litt løst å vibrerer eller noe til handbrekken. Kommer bare om det er en kant. Men er lei av å skru nå :P

Neste blir vel skifte av kaliptere bak, nye bremser, chip og ordentlig luftfilter boks og bytte ut innmaten til handbrekken som er utrolig sliten :P glemt den oppe et par ganger når jeg har kjørt, merker den jo så vidt :P

Skrevet

Hmm, høres det ut som en skikkelig metallisk klappring over humper etc? Hadde samme på min før jeg demonterte. Lyden kan nesten beskrives som såpass grov at det hørtes ut som to bremseskiver som ble slått litt svak mot hverandre, sinnsykt irriterende og nesten flaut å kjøre rundt med.

Har du byttet tårnlagrene bak? Jeg bytter alt i hele bakstillinga nå, så om lyden ikke forsvinner da, så prøver jeg å bytte tårnlagra bak også.

Skrevet

Ja det begynner å komme seg nå :)

bjsyse86 skrev:
Har fremdeles en klirre lyd på bakre venstre side. Skjønner ikke helt hva det kan være, enten er det bremseskjoldet som er litt løst å vibrerer eller noe til handbrekken. Kommer bare om det er en kant. Men er lei av å skru nå :P

Neste blir vel skifte av kaliptere bak, nye bremser, chip og ordentlig luftfilter boks og bytte ut innmaten til handbrekken som er utrolig sliten :P glemt den oppe et par ganger når jeg har kjørt, merker den jo så vidt :P

Jeg hadde samme problemet, hos meg var det festene til bremseskoene som hadde hoppet av.

IMG_1086bremsesko3hmm.jpg

IMG_1090bemsesko4.jpg

Skrevet

Krheli: Takker! Hadde en liten mistanke om det kunne være det, siden jeg faktisk har rørt alt annet som kan lage lyd.

Har byttet tårnlager ja, har k-sport sine og lyden var der før jeg byttet også.

Skrevet

Satte på plass diffen i går, var ikke noe problemer det. Gikk rett på på første forsøk, så det var en lettelse. :) Satte bare jekken under diffen slik at den tiltet svakt bakover, og smørte inn boltene i karosseriet i fett. Så da var det bare å sikte inn og jekke rett inn, var på plass etter få minutter.

Selvfølgelig måtte begge skrallene mine gå i stykker i går kveld, så ble ikke like mye skruing som forventet. Skal ta siste rest i dag når jeg får handlet nye.

Skrevet
  KrHeLl skrev:
Ja det begynner å komme seg nå :)
  bjsyse86 skrev:

Jeg hadde samme problemet, hos meg var det festene til bremseskoene som hadde hoppet av.

IMG_1086bremsesko3hmm.jpg

IMG_1090bemsesko4.jpg

Hehe :P jeg hadde akkuratt samme problem for et par år siden, på min kom en seg mellom skiva og skoen til slutt, hele bakstellet hoppa og smalt :P

Skrevet

Brian: vet ikke hvor lurt det er mest masse fet på boltene, de vil ikke sitte like godt da. Spes på traversen osv. Jeg be anbefalt å ikke gjøre det.

Skrevet

Tror det skal sitte fordi. Gjengene er jo skrudd i karosseriet. Jeg la bare et tynt lag med grease på den delen som ikke har gjenger for at den skulle gli lettere oppover.

Skrevet

Bare lurte. Når jeg skal sette svingarmen på plass igjen. Lønner det seg å montere drivakselen på diffen først og så lirke den inn i hjullageret? http://www.realoem.com/bmw/thumbs/m/b/278.png Virker som om stabstaget kommer i veien her når drivakselen skal inn igjen da det er trangt!

Sliter med å få inn drivakselen.

KJIIIP jobb dette altså. Begynner å bli rimelig sliten i armer og temmelig lei etter å ha holdt på to fulle kvelder til kl. 22.

Gleder meg til å få kjørt en runde etterpå uten ulyder og å kjenne tighte foringer og ikke minst greit med handbrekk!

Jeg hadde også en h... ulyd og klirring som ble til skraping bak. Viste seg at ankerplaten var rusten og at låsepinnene til bremseskoen hadde kilt seg fast mellom trommel og sko.

Neste problem er:

Hjullageret på venstre side sitter DØNN fast.

Verksted med hele svingarmen eller er det noen triks her?

P

Skrevet

Har ikke vært av med drivaksel og lager bak, men jeg ser for meg at det er lettere å tre drivakselen inn i spindelen når du har alt på gulvet. Når alt er sammen setter du hele greia på plass. Er enkelt å komme til boltene mellom diff/drivaksel når den står montert i bilen. Hvis jeg forstod problemet riktig? :)

Er det noe jeg har funnet ut, så er det at hvis noe sitter godt i bakstillinga, så er det bare rå makt og brutalitet som funker. Sitter hjullageret dønn fast, så bruk mye varme, og slå dritten ut med hammer eller noe. Spørs vel også hvor godt du kommer til lageret. Men gammellageret skal du ikke ha uansett, så bank det ut i deler. :) Har du prøved med tersj eller lignende også?

Jeg er forrestem ferdig med jobben, og bilen ble myyyyye strammere og fastere bak. Nå følte jeg virkelig at bilen lystret og hang med, og ikke seig etter som et halvfult badekar slik det var tidligere. Eneste minuset med dette var at jeg kjente med en gang hvor slapp foringene foran var. :P

Jeg har fortsatt den irriterende klirrelyden bak, så får undersøke litt mer om dette etterhvert. Skal bytte klaver, skiver, klosser og bremseskjold snart. Må også få ordna lufteskruene. Prøvde å løse den ene bak, men den knakk bare jeg tenkte litt for mye på å røre på skralla. Så bremsene er ikke luftet skikkelig. Går greit å kjøre med så lenge man er obs på at bremsene ikke er 100%, bremser litt dårlig, men det duger frem til jeg får fikset luftenippelen.

Fikk også et annet merkelig problem, og bilen oppfører seg helt merkelig til tider. Men er vandt til at når jeg fikser noe på den jævla bilen, så er det noe annet som kuker. :D Mistenker bensinpumpe/ tett bensinfilter. Bilen går veldig "rått/grovt", og sliter veldig med å gå jevnt på tomgang, til tross for bra vakuum. Må ofte starte bilen 4-5 ganger før den i det hele tatt klarer å holde seg i live på tomgang. Håper det ikke blir en dyr løsning iallefall. :)

Skrevet
  Brian skrev:
Ser for meg at det er lettere å tre drivakselen inn i spindelen når du har alt på gulvet. Når alt er sammen setter du hele greia på plass. Er enkelt å komme til boltene mellom diff/drivaksel når den står montert i bilen.

JA, AKKURAT DET MOTSATTE AV HVA JEG PRØVDE! Skal entre den nå og prøve å ta boltene på diffen til slutt! BARE DET HÆLVETES REGNE SNART KUNNE GI SEG

Sitter hjullageret dønn fast, så bruk mye varme, og slå dritten ut med hammer eller noe. Spørs vel også hvor godt du kommer til lageret. Men gammellageret skal du ikke ha uansett, så bank det ut i deler. :) Har du prøved med tersj eller lignende også?

Ja, Var ters jeg prøvde med først. Gir opp og tar svingarmen med ned på ett verksted her i Asker. Nært og god service. Lager ut + inn er ikke en stor jobb for dem og de tar den på sparket.

Jeg er forrestem ferdig med jobben, og bilen ble myyyyye strammere og fastere bak. Nå følte jeg virkelig at bilen lystret og hang med, og ikke seig etter som et halvfult badekar slik det var tidligere. Eneste minuset med dette var at jeg kjente med en gang hvor slapp foringene foran var. :P

JA ALDRI SÅ BRA AT DET IKKE ER GALT FOR NOE :lol:

Jeg har fortsatt den irriterende klirrelyden bak, så får undersøke litt mer om dette etterhvert. DEMPER ELLER STØTDEMPERLAGER? Forresten sikker på at den kommer bakfra? Eksosbraketter Girkassefester Oppheng på mellomaksel sjekket?? Skal bytte klaver, skiver, klosser og bremseskjold snart. Må også få ordna lufteskruene. Prøvde å løse den ene bak, men den knakk bare jeg tenkte litt for mye på å røre på skralla. Så bremsene er ikke luftet skikkelig. Går greit å kjøre med så lenge man er obs på at bremsene ikke er 100%, bremser litt dårlig, men det duger frem til jeg får fikset luftenippelen.

HVA MED M3 ANKER PLATE OG M3 bremser? Fin oppgradering

Bilen oppfører seg helt merkelig til tider. Men er vant med at når jeg fikser noe på den jævla bilen, så er det noe annet som kuker. :D Mistenker bensinpumpe/ tett bensinfilter. Bilen går veldig "rått/grovt", og sliter veldig med å gå jevnt på tomgang, til tross for bra vakuum. Må ofte starte bilen 4-5 ganger før den i det hele tatt klarer å holde seg i live på tomgang. Håper det ikke blir en dyr løsning iallefall. :)

Har du sjekket de enkle tingene som Luftfilter, plugger og Innsugsbelg?? Min 525iaT går også slik. Etter å ha byttet coiler plugger toppdekselpakning innsugsbelg osvosvosvosv #-o fikk jeg sjekket LMMåleren.

Den var dårlig Prøvde uten og med annen måler og bilen gikk pent igjen.

Men, har du samme flaksen som meg, så er det nok bare toppakningen :lol::cry:[-o<

Er like lei E36 understell som jeg er av regn nå og jeg HATER REGN.

P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...