Gå til innhold

Bytte av foringer etc på e36, hva anbefales å bytte?

Anbefalte innlegg

Skrevet
hehe.. har samme problem med nipplene for å lufte bremsene bak :P skrudde bare av bremseslangen som var nærmest kalipteren og luftet, bremsene ble ganske gode etter det :-)

Det er litt rart, fordi jeg gjorde det selv, men det var fortsatt helt jævlig å kjøre med.. kjennes ikke ut som om det er bremser der i det hele tatt :( Så ser jeg svingarmene ble bare kasta på plass, da bakhjulene peker greit innover.. jaja. man kan ikke fikse noe uten å ødelegge noe heller :P fikk litt avsmak på å skru etter denne jobben egentlig, liker mer de jobbene man kan fikse på noen timer å kjøre samme bilen etterpå :)

• Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Hei

Skal snart ta ned hele bakstillinga for en overhaling. Bilen lager helt vilt med ulyder, og føles som et badekar til tider. Det klunker og klirrer over den minste rille i veien, både foran og bak, men mest bak.

Det som skal gjøres er:

-Sandblåse og tectylere hele bakstilling

-Bytte mest mulig av foringer og stag

-Bytte bremserør, overhale kalippere

-Sveise inn forsterkaplater så jeg håper å slippe subframe disaster

++ litt annet småfiks.

Det jeg lurte på er hvilke foringer/stag osv som er lurt å bytte når alt er nede, tenkte å bytte foringer foran i samme slengen slik at det er nok med en firehjulskontroll etterpå.

Skal iallefall bytte alle disse foringene til powerflex, kjøper fra koed:

https://www.koed.no/2.1.asp?katstate=ny ... anker_3096

Nr. 1,2,5,6,7 og 8 på bildet.

Hva mer anbefales å bytte i samme slengen?

anbefaler deg å lakkere alt du sandblåser også, ikke bare tectylere det. lakk--> tectyl ;)

Skrevet

ja, for synet sitt skyld i allefall. holder seg penere og mindre rust.. men svart stål tåler utenkelig med rust før det svikter. de fleste bærearmer etc på nesten alle eldre biler i dette landet er jo kjeksa.com og det spiller aldri noen rolle, men vil man ha et pent understell så er det jo greit... Skikkelig dritt jobb, skal aldri ta på en e36 bakstilling igjen, da SKAL jeg ha løftebukk i såfall..

Skrevet

Får se an hvor ille det ser ut under der. Men det blir iallefall sandblåsing og lakkering + tectyl eller lignende.

Har ikke kommet igang selv enda da jeg fortsatt leter etter sveiseapparat. Har egentlig gitt opp nå, og må bare kjøpe et som jeg egentlig ikke har råd til likevel.

Noen som har erfaringer med Esab C141? Er tilbud på denne på jula, tenkte at denne gjorde susen. Kommer også til å skaffe gass da flusstråd ikke er så aktuelt.

Skrevet

Da har jeg fått sandblåst og grunnet delene til bakstillinga, nå begynner jobben med å slipe og sandblåse bilen under. Må si jeg begynner å bli temmelig lei av rust nå :P

Skrevet

Fikk endelig handla sveiseapparat selv i går, og begynte på jobben i dag. Kommer til å ta bilder underveis.

I dag sleit jeg noe i helsikke rett og slett med at boltene til bakpotta hadde satt seg noe infernalskt. Måtte kappe og bryte istykker begge boltene. Ene opphengsfestet gikk også i dass, så må kjøpe nytt etterhvert. Fikk ellers plukka ned mellomaksling siden jeg også skal ut med girkassa og bytte utløserlager, samt varmeskjold, eksos og litt forskjellig.

Sleit litt med håndbrekkwirene nå før jeg tok kveld. Den ene dro jeg ut under bilen uten noen problemer, mens den ene sitter litt fast. Satser på å ta tilfart og bryte den ut i morgen. :P Når den er ute er det bare å løsne bremserør etc og løsne bakstillinga. Kjenner jeg er ekstremt glad jeg har muttertrekker tilgjengelig når jeg så de krokanboltene oppi der. :P

Skrevet

Hehe, er ikke noe artig jobb med understell akkurat nei :P man skal ca. plages litt med alt man gjør, og føler seg bare mer nedbrutt. Men kan love dere at kjøregleden etterpå er helt sinnsykt bra :-D

Etter jeg fikk 4hjuls kontroll nå og nye Nokian Hakka Z G2 dekkene i tillegg har det vært en drøm å kjøre. Var en tur til sverige og har kjørt nærmere 150-200 mil. Tho, har da også Bilstein B8 framme og bak + HR senke fjærer 40/15 senk med camberjustering framme og bak.

Sitter litt å sikler på chip og nytt luftfilter fra tunermotorsport.com :-)

Skrevet

Fikk plukka ned bakstillinga i dag og begynt å borre ut traversforingene. Men du dæven, så alt av bolter til bakstillinga satt. Spesielt boltene til svingarmene satt helt latterlig godt fast, var bare så det sang i hele bilen når de omsider løsnet.

Hadde heldigvis ikke fått noen revner i karosseriet, men har kommet litt overflaterust rundt festene som må tas.

Skikkelig drittjobb dette. :P

Skrevet

Hehehe, boltene på min satt også no så in i h..

Prøvde først med en muttertrekker, men det funket ikke så brukte en 40cm kraft forlenger + 2 lange forlengere :P

Heldigvis var det kun to bolter som tok kvelden :P

Skrevet

Har fått en slik knatre lyd i mellomaksling i min 318is ved fult gasspådrag og ved stor belastning (dvs at jeg har bilen full av folk) . Får også en skikkelig brutal risting og nøkking ved bakkestart, svingarmsforingene er nettop skiftet, å har hatt nede mellomaksling og byttet hardyskive + mellomaskellager + ny olje på kardang.

Idag bestilte jeg nye foringer til travers, 4 stk powerflex + 2 foringer for å feste kardang i traversen, håper virkelig jeg blir kvitt dette nå.

Har fått litt antydninger til knatrelyd i min 325 cab også ved fult turtall og pådrag i 1 gir, byttet ene motorfestet som tidligere eier hadde klart å knekt, da ble jeg nesten kvitt det, men skal gjøre samme jobben med travers + kardang foringer her også hvis det blir bra på 318is`n.

Skrevet

Har noen av dere fått ut foringene i bærebruene? Ga opp da jeg ikke fikk de ut verken med varme, slegge eller noenting. Blir vel helst å plukke de av og ta med til et verksted og presse inn nye istedet tror jeg, hvis ikke noen har et bra triks på å få de ut og inn.

Har fått ut de fire store traversforingene, så er bare disse på bærearmene som gjenstår.

Satser på å pusse og lakkere bakstilling i løpet av helga, samt sandblåse karosseri og sveise inn forsterkaplatene. Går sakte men sikkert fremover. Sliter fælt med ihjelrusta bolter som jeg stadig må borre/kappe ut. Må nok til å bestille en del nye bolter. :)

Skrevet
Hehe, er ikke noe artig jobb med understell akkurat nei :P man skal ca. plages litt med alt man gjør, og føler seg bare mer nedbrutt. Men kan love dere at kjøregleden etterpå er helt sinnsykt bra :-D

hehe, merker jeg har lite motivasjon for tiden.. sitter å ser på bilder av andre som har gjort samme jobb, det gir heldigvis litt motivasjon å se andres resultat.

Har noen av dere fått ut foringene i bærebruene? Ga opp da jeg ikke fikk de ut verken med varme, slegge eller noenting. Blir vel helst å plukke de av og ta med til et verksted og presse inn nye istedet tror jeg, hvis ikke noen har et bra triks på å få de ut og inn.

Har fått ut de fire store traversforingene, så er bare disse på bærearmene som gjenstår.

Tenker du på de i bærearmen, øvre og nedre + svingarmsforingen?

Jeg slet selv veldig med disse, måtte lage meg en presse ca. slik: [_] firkantet rør sveiset som et rektangel med en jekk i bunnen, for så å bruke div. rør som passer utpå foringen (vanskelig å forklare :P ).

Å få inn de øvre og nedre bærearmsforingene har jeg gitt opp på, trenger en 34-38mm kopp men har ikke større en 32mm, så jeg får en lokal mekaniker til å gjøre det for meg samtidig som han setter inn hjullagrene..

Satser på å pusse og lakkere bakstilling i løpet av helga, samt sandblåse karosseri og sveise inn forsterkaplatene. Går sakte men sikkert fremover. Sliter fælt med ihjelrusta bolter som jeg stadig må borre/kappe ut. Må nok til å bestille en del nye bolter. :)

Ja det er et slit med rust :( er like lei rust nå som regninger.. :? å det sier nokså mye :P

forsterkaplater ja.. har du mulighet for å ta noen ca. mål av disse? (evnt. ta et bilde av de sammen med en linjal)

Gamlingen har tatt på seg jobben å fabrikere noen for meg på jobben i nordsjøen.

Skrevet

Hehe, bra det ikke er bare meg da. :) Sliter selv litt med motivasjonen, hjelper ikke akkurat at det er en drittjobb. Men men, må bare bite tenna sammen og få dette unnagjort.

Tenker du på de i bærearmen, øvre og nedre + svingarmsforingen?

Jeg slet selv veldig med disse, måtte lage meg en presse ca. slik: [_] firkantet rør sveiset som et rektangel med en jekk i bunnen, for så å bruke div. rør som passer utpå foringen (vanskelig å forklare :P ).

Å få inn de øvre og nedre bærearmsforingene har jeg gitt opp på, trenger en 34-38mm kopp men har ikke større en 32mm, så jeg får en lokal mekaniker til å gjøre det for meg samtidig som han setter inn hjullagrene..

Ja, disse satt helt utrolig godt fast. Fikk endelig handlet presse i går som jeg har venta litt på. Men da visste det seg at det var produksjonsfeil på denne, så kom ingen vei i går heller. Satser på å få byttet delen i dag, og pressa litt foringer. Har fri fra torsdag av, så da blir det 24 timers skruøkter, så håper jeg får ting så ferdig som mulig før eller i løpet av helga.

Ja det er et slit med rust :( er like lei rust nå som regninger.. :? å det sier nokså mye :P

forsterkaplater ja.. har du mulighet for å ta noen ca. mål av disse? (evnt. ta et bilde av de sammen med en linjal)

Gamlingen har tatt på seg jobben å fabrikere noen for meg på jobben i nordsjøen.

Ja, du sier noe der. :P Er litt rust å ta tak i hos meg også, så går med litt tid til dette også etterhvert. Kan se om jeg får tatt bilde i dag.

Skrevet

Kult at dere har kommet et stykke.. sitter å humrer litt her siden jeg banna også under akkuratt de samme tinga.. eksosfeste etc.. Ga bilen til en kompis på et verksted for å fikse det å henge opp eksosen og lufte bremsene pga uberirra nipler og kjeksa eksosfester.. Han måtte bruke en induk brenner :P Så det var kanskje like greit.. Fortsatt ganske ironisk at man skal gi fra seg bilen på verksted for å lufte bremser og feste eksos, men bytte bakstilling klarer man selv :) Det er som han over skriver.. dritkjedlig jobb, men det er natt og dag å kjøre ift sånn den var :) Hjalp jo greit med bilstein b10 rundt hele og da.. Ble også drittlei rust.. man ser så mye av det, når man skal bort å slipe på et sted så ser man rust et annet sted.. på min så jeg i det jeg skulle ta av fitlduken i bagrommet ved batteriet h side.. RUST på innesiden av bakskjermen.. Jeg kan fikse mye rust og lakke og ordne, men akk rust på en påsveisa del er noe jeg hadde håpet å slippe.. Har lyst å p..sse på han som bestemte at e36 ikke skulle galvaniseres..cheap arzez :P man trenger ikke fjerne no bremserør eller no.. jeg bare løsnet stukeknuta fra svingarmene og skrudde løs bremseslangene fra calliperne ^^

Skrevet
Kan se om jeg får tatt bilde i dag.

Har du mulighet for å sende det på pm eller via epost når du får tatt det? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...