Gå til innhold

DIY Konvertere til E85 [E39]


oleo
 Share

Anbefalte innlegg

Er klar over at den store utfordringen kommer med kaldstart til vinteren. Men jeg tenkte først og fremst på start ved kald motor i dag, ved kjøring på 100% ethanol...

Mvh

Bent

Ingen problemer med normal kaldstart... det oppleves som helt normalt. Ingen ujevn gange eller andre ulumskheter :)

Det var kun 1'ste gangs oppstart at den gikk urent i ca.20sec.

Men nå øker vel drivstoff-forbruket med ca 30%, så det går vel litt opp i opp?

Ja, forbruket skal øke, men jeg sparer minimum 3,- mila.

Må man ikke bytte diverse andre ting som bensinslanger osv?

BMW skal ikke ha behov for å bytte slanger eller pumpe. For noen bilmerker må bensinpumpe byttes, men BMW sine pumper klarer Etanol. Etanol er sprit og plast tåler dette bedre enn ren bensin. :)

Du som jeg har vel den siste versjonen, alså step 3 utgaven. Og da skal ikke forbruket øke så mye som 30%, men heller et sted mellom 10% til 20%.

Det sies at det er lurt og bytte bensin slanger om de er gamle. Ellers skal det ikke være nødvendig.

Mvh

Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 141
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er klar over at den store utfordringen kommer med kaldstart til vinteren. Men jeg tenkte først og fremst på start ved kald motor i dag, ved kjøring på 100% ethanol...

Mvh

Bent

Ingen problemer med normal kaldstart... det oppleves som helt normalt. Ingen ujevn gange eller andre ulumskheter :)

Det var kun 1'ste gangs oppstart at den gikk urent i ca.20sec.

Men nå øker vel drivstoff-forbruket med ca 30%, så det går vel litt opp i opp?

Ja, forbruket skal øke, men jeg sparer minimum 3,- mila.

Må man ikke bytte diverse andre ting som bensinslanger osv?

BMW skal ikke ha behov for å bytte slanger eller pumpe. For noen bilmerker må bensinpumpe byttes, men BMW sine pumper klarer Etanol. Etanol er sprit og plast tåler dette bedre enn ren bensin. :)

Du som jeg har vel den siste versjonen, alså step 3 utgaven. Og da skal ikke forbruket øke så mye som 30%, men heller et sted mellom 10% til 20%.

Det sies at det er lurt og bytte bensin slanger om de er gamle. Ellers skal det ikke være nødvendig.

Mvh

Bent

Mye mulig... forbruksmåleren har ikke steget med 0,1dl foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etanolen løser opp all dritten som ligger i bensin slangene, derfor bør man bytte vis man trur de er fulle av dritt.

Helt korrekt. Og derfor har jeg kjørt et par mnd med 40/60 blanding... for å løse opp grums pent og pyntelig i forkant av konverteringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mulig... forbruksmåleren har ikke steget med 0,1dl foreløpig.

Regner med at det denne boksen gjør er å forlenge impulsen til innsprøytningsdysene med sånn cirke 30%. Det betyr i så fall at forbruksmåleren ikke lenger viser korrekt, fordi boksen "lurer" den. Så det faktiske forbruket er i så fall 30% større enn det denne måleren viser. Når du tanker opp og måler mot kjørte kilometer vil du få rett svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mulig... forbruksmåleren har ikke steget med 0,1dl foreløpig.

Regner med at det denne boksen gjør er å forlenge impulsen til innsprøytningsdysene med sånn cirke 30%. Det betyr i så fall at forbruksmåleren ikke lenger viser korrekt, fordi boksen "lurer" den. Så det faktiske forbruket er i så fall 30% større enn det denne måleren viser. Når du tanker opp og måler mot kjørte kilometer vil du få rett svar.

Nja. .. er vel mest sannsynlig at jeg kun har kjørt ca.

3 mil foreløpig... regner med at måleren kryper oppover snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den går så det suser donjouan :)

Starter lett og er mer responsiv på gassen... oppleves som friskere rett og slett.

Forbruket har jeg ikke fått sjekket så mye enda.... har kun bedrevet småkjøring.

Men skal kjøre ca. 20 mil i morra så da får jeg vel en liten indikasjon tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei så bra:) jeg titet litt på hvordan du monterte kittet på bilen din så litt vanskelig ut for meg men ikke umulig.

Det er ikke veldig vanskelig donjouan... bare holde tunga rett i munnen når man setter ledningene inn i kontaktene... for kopler du dem feil så er det et lite helv... å få pin'en ut igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hatt meg en lengre kjøretur i dag... forbuket ble 0,8ltr/mil.

Det er bare litt over forbuket på samme tur med 95 oktan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke dårlig det har du kontrollen over gasspedalen og har jevnfart fart på langturen så går det fint, jeg prøvde selv 50/50 blanding til Badeland bø det fungert utmerket godt det. åssen er din starting av bilen på morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker cruise kontrollen på langtur... det har nok mye å si for forbruket. Så snart jeg kom "hjem" og gikk over til manuell trottle så steg forbruket 0,2dl.

Den starter helt normalt på morran... med et helt normalt og stabilt tomgangsnivå på ca. 600rpm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...