Gå til innhold

DIY Konvertere til E85 [E39]


oleo
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 141
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

men blir det billigere å kjøe bensin bil som kjører på e85 enn tilsvarende bil med diesel?

Ja, det kommer jo litt ann på motorstørrelsen og biltyper... men to tilsvarende biler i hhv bensin og diesel vil E85 komme rimligere ut ved langkjøring etter min mening.

På langkjøring brukte jeg altså 0,8 l/mil med E85... vår Suzuki Grand Vitara som går på Diesel bruker rett under dette pr.mil. Men da Diesel er dyrere pr. ltr enn E85 så kommer jeg altså rimeligere ut av det med å kjøre min BMW med E85.

På småkjøring kommer det veldig ann på hvordan kjørestil du har... det er ikke problem å få BMW'en til å gå på langt over literen pr.mil, og da kommer nok dieselbilen bedre ut :)

Normalt ligger BMW'en på 1,1 - 1,3 på småkjøring/bykjøring mens Vitara'en sannsynligvis ligger under literen... så da blir jo regnestykket noe annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men blir det billigere å kjøe bensin bil som kjører på e85 enn tilsvarende bil med diesel?

Ja, det kommer jo litt ann på motorstørrelsen og biltyper... men to tilsvarende biler i hhv bensin og diesel vil E85 komme rimligere ut ved langkjøring etter min mening.

På langkjøring brukte jeg altså 0,8 l/mil med E85... vår Suzuki Grand Vitara som går på Diesel bruker rett under dette pr.mil. Men da Diesel er dyrere pr. ltr enn E85 så kommer jeg altså rimeligere ut av det med å kjøre min BMW med E85.

På småkjøring kommer det veldig ann på hvordan kjørestil du har... det er ikke problem å få BMW'en til å gå på langt over literen pr.mil, og da kommer nok dieselbilen bedre ut :)

Normalt ligger BMW'en på 1,1 - 1,3 på småkjøring/bykjøring mens Vitara'en sannsynligvis ligger under literen... så da blir jo regnestykket noe annerledes.

nå tenkte jeg mest på e46 320 d vs 320i eller 520 d vs 520i. blir litt feil å sammen ligne en suv med en 5 serie synes jeg..

lyst på en e46 coupe igjen hadde en 320ci som brukte nesten litern på mila. og ser at 320cd er oppgitt til 0,5 på mila dog på lang kjøring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må regne med mellom 10- 30% økning i forbruk når du konverterer en bensinmotor... så regnestykket blir litt individuelt.

Som et utgangspunkt kan du si at med dagens literpriser så sparer du mellom 3 - 5,- mila når du konverterer en bil som bruker 1ltr bensin på mila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk prøvd bilen litt etter ombyggingen til e85. kjøpte kitet igjennom sverige. da kom alle ledninger ferdig koblet sammen. merket med engang forskjell på bilen. mye mer akselerasjon og bilen svarer mye bedere når man tråkker pedalen helt inn. + det ble litt mer broome lyd i eksosen. hehehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk prøvd bilen litt etter ombyggingen til e85. kjøpte kitet igjennom sverige. da kom alle ledninger ferdig koblet sammen. merket med engang forskjell på bilen. mye mer akselerasjon og bilen svarer mye bedere når man tråkker pedalen helt inn. + det ble litt mer broome lyd i eksosen. hehehehe

Hvor lang leveringstid hadde de fra Sverige?

Justerte du kaldstart-potmeteret?

Jeg har forresten de samme opplvelsene som deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk prøvd bilen litt etter ombyggingen til e85. kjøpte kitet igjennom sverige. da kom alle ledninger ferdig koblet sammen. merket med engang forskjell på bilen. mye mer akselerasjon og bilen svarer mye bedere når man tråkker pedalen helt inn. + det ble litt mer broome lyd i eksosen. hehehehe

Hvor lang leveringstid hadde de fra Sverige?

Justerte du kaldstart-potmeteret?

Jeg har forresten de samme opplvelsene som deg :)

det tok 2dager. så trur det han sa om at levradørern sliter med å levere ikke er sant. som sakt. tok 2dager. satte dette sammen. og er kjempe fornøyd. selv om turbo folk i venne kretsen er sketisk i dag. bare en ESS nå. så blir alt bra. da er alt oppgradert. men jeg kjører 528 med 540 diff. også ESS neste sommer. blir bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk prøvd bilen litt etter ombyggingen til e85. kjøpte kitet igjennom sverige. da kom alle ledninger ferdig koblet sammen. merket med engang forskjell på bilen. mye mer akselerasjon og bilen svarer mye bedere når man tråkker pedalen helt inn. + det ble litt mer broome lyd i eksosen. hehehehe

Hvor lang leveringstid hadde de fra Sverige?

Justerte du kaldstart-potmeteret?

Jeg har forresten de samme opplvelsene som deg :)

det tok 2dager. så trur det han sa om at levradørern sliter med å levere ikke er sant. som sakt. tok 2dager. satte dette sammen. og er kjempe fornøyd. selv om turbo folk i venne kretsen er sketisk i dag. bare en ESS nå. så blir alt bra. da er alt oppgradert. men jeg kjører 528 med 540 diff. også ESS neste sommer. blir bra.

glemte å si at jeg justerte kald starten på samma sted som deg. også får jeg bare prøve meg litt fram. ett sted må man begynne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 dager!? Ja, det var noe annet.... og mye billigere.

Men kjekt å vite :)

ja var ca 1500kr billigere. ble så lei unnskyldningene til han som selger i norge. kommer da, kommer da, i morgen, i morgen, osv osv. tok kaka når han sa han sende meg en mail om den jeg hadde betilt. enda jeg ikke svarte mailen. sende han den til en anne. sikker den du har. HALLO er bare å ringe meg. ikke sende en MAIL. så jeg begynte å google litt rundt. og fant ut at de kommer ifra Sverige. så sendte en mail til dem og lurte på om de hadde noen inne. det hadde de. så jeg klarte ikke holde igjen et spørsmål. om de hadde mangel på kapasitet å levere. noe jeg også fikk svar på. og dette er svare: hvis du har fått beskjed om at det ikke er kapasitet å levere varene. så er det tull. vi har mer nok varer på lager til de fleste bil merker.

derfor bestemte jeg meg å bestille rett fra dem.

har forsatt ikke hørt noe fra han som selger dette kite i norge. han sa han skule ringe meg om 2timer. nå har det gått 9dager. lurer litt på hvor mange timer han mente. kanskje det var 2månder he he he ;) samma kan det væra. kitet er montert og jeg er kjempe fornøyd. har ikke fått kjørt noe i dag. enda jeg bor så nære byen. tok jeg tråsyklen i dag. fikk jeg trent litt også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis det er slik at man kan få det både rimeligere og raskere fra sverige så er det egentlig lite å lure på. :)

ja men da må ta deg en liten tur til strømstad å handle. men det gjorde ikke noe nå. pga vi skule på gatebil og sverige uannsett. tips. post i sverige er bare oppe man-fre 08:00 - 16:00

veldig lett å finne fram. første rundtkjøring man kommer til etter man har svingt av motor veien tar man til venstere. følger veien til man kommer over en bru. så første til venstere. følger veien ca 150-200meter. og du er framme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...