dejavu Skrevet Juli 6, 2011 Skrevet Juli 6, 2011 Noen som kjenner til om det finnes en "gjør det selv guide" til ovennevnte operasjon? Er det vanskelig å gjøre dette selv(egentlig et stupid spørsmål,I know..(-?Hvor mange timer vil et verksted fakturere for denne jobben?
Vannslangen Skrevet Juli 6, 2011 Skrevet Juli 6, 2011 Det er svært enkel jobb å gjøre selv. Trenger faktisk ikke DIY. Kryp under bilen så ser du lambda'ene på eksosmanifoulen, å ledningene er klamret til bilen og går til noen kontakter under det lange svarte plastdekselet på toppen av motoren. Tar toppen 30 minutt om du ikke har gjort jobben før, men har tatt i verktøy før.
dejavu Skrevet Juli 6, 2011 Forfatter Skrevet Juli 6, 2011 Det er svært enkel jobb å gjøre selv. Trenger faktisk ikke DIY. Kryp under bilen så ser du lambda'ene på eksosmanifoulen, å ledningene er klamret til bilen og går til noen kontakter under det lange svarte plastdekselet på toppen av motoren. Tar toppen 30 minutt om du ikke har gjort jobben før, men har tatt i verktøy før. Kan dette stemme? Spurte på et verksted som sa de ville bruke 2,5-3 timer på å skifte dem. Manifoilen måtte av....
Flextron Skrevet Juli 6, 2011 Skrevet Juli 6, 2011 Søk lamda eller oxygen + bmw på youtube.. sakal være endel DIY`er der.
joachim sørlie Skrevet Juli 6, 2011 Skrevet Juli 6, 2011 Tror det kan være smart og kjøpe pipe som passer til de, har på biltema så jeg! Pappa gjorde det der hvertfall selv på E39
dejavu Skrevet Juli 7, 2011 Forfatter Skrevet Juli 7, 2011 Men er det noen som vet om det er en så enkel jobb som det antydes av "vannslangen"? Kan det være noe med akkurat min modell (520ia-97) som gjør operasjonen mye vanskeligere? Pussig at et verksted skulle fakturere meg 2,5 timer for en jobb som tar dem 30 min...Kan det være noen justeringer etterpå? I pristilbudet så står det bare "skifte Lamdasonde,2,5 timer"
dejavu Skrevet Juli 7, 2011 Forfatter Skrevet Juli 7, 2011 Søk lamda eller oxygen + bmw på youtube.. sakal være endel DIY`er der. Jeg fant en glatt fyr på youtube som viste hvor enkelt det var. , riktignok ikke på en BMw. Min erfaring dog, er at ingenting er så enkelt som det kan se ut...
DannyRS Skrevet Juli 7, 2011 Skrevet Juli 7, 2011 http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/00/32/81 Moment 50Nm.
dejavu Skrevet Juli 7, 2011 Forfatter Skrevet Juli 7, 2011 http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/00/32/81 Moment 50Nm. Dette er jo interessant. Ser ut som det er like lett som å koke egg. Ikke desto mindre-,nå sjekket jeg i Haynes. Der står det at det er nødvendig å skru av manifoil dersom sensor for sylinder 4 til 6 også må skiftes. Dette pga. plassmangel. Om bare sensor for sylinder 1-3 trenger byttes,så er operasjonen angivelig enkel.Det gjelder bare å få ut sensoren i ett stykke. Nå lurer jeg på,om det er mulig å få eksosverdiene innenfor tillatte grenser ved å skifte bare en av dem,selv om diagnose tilsier at begge er feil? Og,-er det andre tiltak som kan redusere disse verdiene,slik jeg kommer gjennom eu-kontrollen(som selvsagt er poenget med hele greia!). Bytte plugger? De har stått i i snart tre år..Har oljetypen jeg bruker noe å si?(biltema sin syntetiske... ,men bytter den 2 ganger årlig. Hva heter det instrumentet verkstedene bruker for å måle oksygeninnholdet? Kan det kjøpes for en rimelig penge?
DannyRS Skrevet Juli 7, 2011 Skrevet Juli 7, 2011 Var ikke klar over at det var 2 stk. Du kan jo fylle opp tanken med E85, det er vel opp til ca 50% blanding som går greit Nytt luftfilter og plugger hjelper jo og, samt kjøre motoren god og varm før test.
Vannslangen Skrevet Juli 7, 2011 Skrevet Juli 7, 2011 Du trenger IKKE skrue av noen eksosmanifoul, det er faktisk god plass der. Det var faktisk overaskende god plass. Jeg så at det sto i Haynes at du må av med manifoul men det er tull. Byttet begge på min egen bil for et par måneder siden etter at de ikke gikk gjennom EU. Noen spesialpipe er heller ikke nødvendig, det jeg gjorde var å kappe en 24(?) mm fastnøkkel i to deler og brukte "stjerneenden". Men som jeg skrev så er forutsetningen for å gjøre jobben at du har tatt i verktøy og skrudd litt før, men det er svært enkelt. Ingen justeringer trengs i etterkant heller. Min gikk rett gjennom eu etterpå, jeg hadde en CO på 2,7 før bytte og 0,0 etter. Men istede for å kikke på youtube og alslags filmer, gå ut og legg deg under bilen så ser du hvor de sitter og hvilken plass som er tilgjengelig.
dejavu Skrevet Juli 7, 2011 Forfatter Skrevet Juli 7, 2011 Du trenger IKKE skrue av noen eksosmanifoul, det er faktisk god plass der. Det var faktisk overaskende god plass. Jeg så at det sto i Haynes at du må av med manifoul men det er tull. Byttet begge på min egen bil for et par måneder siden etter at de ikke gikk gjennom EU. Noen spesialpipe er heller ikke nødvendig, det jeg gjorde var å kappe en 24(?) mm fastnøkkel i to deler og brukte "stjerneenden". Men som jeg skrev så er forutsetningen for å gjøre jobben at du har tatt i verktøy og skrudd litt før, men det er svært enkelt. Ingen justeringer trengs i etterkant heller. Min gikk rett gjennom eu etterpå, jeg hadde en CO på 2,7 før bytte og 0,0 etter. Men istede for å kikke på youtube og alslags filmer, gå ut og legg deg under bilen så ser du hvor de sitter og hvilken plass som er tilgjengelig. Heisan Vannslangen.. Du har rett i at det er bedre å legge seg under bilen,enn å teoretisere foran youtube(selv om det siste er mer bekvemt). Det er dessuten gode nyheter at det faktisk lar seg gjøre. Og jeg skal under der,men rekker det nok ikke før til helga. Dessuten så trenger jeg nye sonder først. Vet du hva slags instrument man bruker til å måle co-verdier,og om det er å få kjøpt til "hobbybruk"? Og hva er nedre tillatte grense for co? Tipper også mekanikeren min prøver din metode først. Da er det lettjente 2,5 timers jobb.
Vannslangen Skrevet Juli 7, 2011 Skrevet Juli 7, 2011 (selv om det siste er mer bekvemt Det har du helt rett i Har ikke anelse om de lar seg kjøpe for hobbybruk, jeg tok bare kjangsen og kjørte på etterkontroll etter jeg hadde byttet de, og det funket helt topp. Har ikke peiling på hva max tillatt CO er. MEN som en nødløsning kan du fylle 50%/50% bensin/E85 på tanken før etterkontrollen.
dejavu Skrevet Juli 13, 2011 Forfatter Skrevet Juli 13, 2011 Ikke ennå. Venter på sending fra KOED...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå