Desko-K Skrevet Juli 27, 2011 Forfatter Skrevet Juli 27, 2011 Nope, ingen bolt... Ser ikke for meg å holde det på plass med kubein. For det første rikker den seg ikke, for det andre sitter den jo under oljefilter boksen så har ikke plass til no verktøy. Ser ikke for meg åssn dette går an. Likevel gikk den lett av uten å bruke noe verktøy...
Thejan92 Skrevet Juli 27, 2011 Skrevet Juli 27, 2011 termostat e jo skiftet på ein halvtime, e da enkleste som går ann å skifte:), bere kjøpe ein termostat på gs eller nærmeste biltema, eller verksted som du kan få med ny pakning oså pakningstoff så tar du av termo huset og ut med den gamle og så inn med ny oså på med ny pakning oog stoff og så skru fast:) må kansje skrape litt vekk den gamle pakningen, oså parker i ein oppover bakke, og fyll kjøle væske og bitte litt vann oså skru opp lufte skruen forsiden av radiator lokket:), til da kun kommer vatn ut så skrur du igjen og etterfyller med vann utblandet med kjølevæske. så ta deg ein tur:)
Desko-K Skrevet August 1, 2011 Forfatter Skrevet August 1, 2011 Ble tog på meg... Men da er jeg tilbake og har tatt ut både vannpumpe og termostat. Vannpumpa ser helt fin ut, forrige eier har visst allerede byttet ut orginal i plast med metall. Bladene ser helt fine ut, og den snurrer fint rundt. Da jeg tok ut termostathuset så jeg at det var væske oppi der (var redd det var olje men da jeg tørket var det helt blankt så da er det vel bare kjølevæske..?) og på selve termostaten. Vet ikke om dette har noe å si , da jeg er ganske noob på mekking. Tenkte å prøve å koke termostaten som noen her inne sa, er det bare å putte den i en kjele og se om den åpner?
Desko-K Skrevet August 1, 2011 Forfatter Skrevet August 1, 2011 Da har jeg prøvd å koke termostaten, og den åpner seg. Men hvor mye skal den åpne seg egentlig? Min åpner seg ca en halv cm , og dette skjedde først etter at vannet var kokt opp og hadde kokt en liten stund
Desko-K Skrevet August 3, 2011 Forfatter Skrevet August 3, 2011 Byttet termostat for sikkerhetens skyld. Satte inn ny radiator og fylte på frostvæske. Åpnet lufteskruene og hadde tenningen på, med vifte på trinn 1 og max varme. Kom hverken væske eller luftbobler ut av lufteskrue, og til slutt hadde jeg ikke mer frostvæske/vann igjen (hadde en hel kanne jeg blandet ut med vann). Tanken ble bare halvfull. Oppdaget at det drypper litt under motor, på en kant på undersiden omtrent der reimen er festa til motor. Var for utålmodig til å kjøpe mer frostvæske og vann, så siden tanken var halvfull så prøvde jeg å starte opp og kjøre litt. Som før så går varmen opp til vanlig arbeidstemperatur, holder seg der i 3-4 min, så begynner den å gå mot rødt. Fikk kjørt hjem like før den var i den røde sonen, og rett før jeg parkerte begynte det å ryke igjen og motorromet var fult av væske (som den første gangen bilen kokte over). Merket at det rant mer og mer under motor jo mer jeg ga på. Men dagen etter ser jeg at ekspansjonstanken er omtrent like full som igår da jeg fylte på. Hva er det som er galt?? :S Nå er jeg hvertfall sikker på at det ikke er vannpumpe, termostat eller radiator... Ifølge verkstedet er det sjeldent det er noe feil med vifte/viskose, men prata med en mekaniker som mente det kune være dette. Ser at vifta går, men vet ikke om viskose er i orden, om den går nok når bilen blir varm. Hvordan sjekker jeg dette? Har prøvd å vri på viftebladene mens motor er av, er litt motstand både når motor er kald og varm. Håper noen kan gi meg noen tips!
Thejan92 Skrevet August 3, 2011 Skrevet August 3, 2011 tror nok forsatt e godt med luft i systemet ditt:) sto bilen i oppover bake etter du skiftet termostat?, ellers e jo da ikkje vits:), må stå i oppover bakke og fyll til da stoppe og koke over, ha kun lufte skruen på radiatoren åpen og la den lufte oså la den vere litt åpen oså skru du forsiktig igjen og når da slutte og hose og spytte vann så skrur du igjen og husk vis den allerede er kokt så e termostaten ødlagt!, for om toppen er gåen så skal den fungere uansett:) bere den får vann:)
Desko-K Skrevet August 4, 2011 Forfatter Skrevet August 4, 2011 Bilen sto flatt hele tiden. Leste rundt og hørte at bilen ikke må stå i oppoverbakke for å lufte. Men hadde ikke nok vann selvom jeg tømte 2 fulle kanner. Kom aldri vann eller luft ut av lufteskruene. Så jeg tenkte å bare prøve å fylle på enda mer? Helt til det kommer vannstråle ut av skruene.
Zymh Skrevet August 4, 2011 Skrevet August 4, 2011 Hei Har en E39 528i 96modell fikk samme problemet. Når jeg kjøpte bilen min var vannpumpen skiftet, så jeg utelokket denne feilen, og jeg fant ut at det var sprekk i radiatoren, så jeg byttet den og fylte kjølevæske massevis (hageslange tilslutt). Veldig viktig å lufte systemet godt, kjøre en stykke (5-10min) og stoppe også lufte og fylle mer kjølevæske/vann. Verkstedfolka sa at toppen kanskje hadde gått, evt peile og se om det er hvit-klump i oljen. Du må bare feilsøke bilen, se radiatoren, rør som kanskje har sprekt, lekkasje osv. Husk, luft systemet godt mens bilen står i tomgang for å få alt luftbobler ut at systemet. Dette er veldig tidskrevende! (BMWer har ikke det beste kjølesystemet dessverre). Lykke til! Håper på at det er en liten feil og alt ordner seg!
Zymh Skrevet August 4, 2011 Skrevet August 4, 2011 ja en ting til, sett bilen på tomgang med varmen på maks. la væska koke over og du må bare fylle mens bilen er på og ta en titt inniblant på termostaten inne i bilen. Ta et par turer med massevis av vann/kjølevæske, vis du ser den går mot rød, stopp bilen, åpne ventilen og fyll på mer, start bilen igjen og fyll på mer og kjør. Gjør det gjentatte ganger. Etter en tid vil det komme vann ute av ventilen/skruen. Vis det er en liten, en liten luftboble og termostaten vil gå mot rød. Husk dette er veldig veldig tidskrevende, dette tok meg timer. (min sprekte radiator hadde sugd veldig mye luft inni systemet). Lykke til igjen!
Desko-K Skrevet August 4, 2011 Forfatter Skrevet August 4, 2011 Var det kun luft på din, ikke gåen toppakning? Er det grunn til å tro at toppen har gått på min da det hverken er vann i olje, hvit røyk eller "majones" i oljelokket? Skal prøve å lufte skikkelig og fylle mer vann Btw. Hvordan kan det ha seg at ekspansjonstank og radiator sprekker uten at det er feil på vannpumpe eller termostat? Hvis det er pga luft at bilen gikk varm, hvordan kom luften der? Kan det ha vært viskose på vifta; at den ikke kjøler nok? Skal sjekke bedre neste gang Takker for svar!!!
Thejan92 Skrevet August 4, 2011 Skrevet August 4, 2011 da e jo heilt idioti!, luften gå rmye raskere og bedre ut!, var ein mekaniker som fikset bilen min svart, og han parkerte den den i liten oppover bakke og kom luft fort ut etter 4 liter vann og 2 liter kjølevæske.. og fylte der etter litt godt med kkjølevæske og siden har den vert heilt fantastisk.. at noen sier den skal ikjke stå i oppover bakke må gå skule litt om igjen.. om du ikjke har sånn trykk luft verktøy som preser luft ut då er jo det heilt annen sak
Zymh Skrevet August 4, 2011 Skrevet August 4, 2011 Vis toppen har gått, ville motoren blitt ekstremt varm fort som fy, sort eksos og vært hvit-groms i olja. Toppen min gikk ikke, kun radiatoren. (verksted folka skremte meg litt). Hvordan lufta kom inn i systemet kan være at radiatoren sprakk og sugde inn luft i kjølesystemet.(det skjedde ihvertfall med min). Når jeg kjøpte radiator fikk jeg med feil lokk så det hold ikke trykket og det ble varmt uansett, sjekk om lokket passer 100% (skru lokket godt fast og press på en av slangene som går til radiatoren, vis du hører "visjle" lyd fra radiatorlokket, må du nok ha ny lokk som passer helt for å holde trykket!) Husk prøv å luft systemet godt, det er tidskrevende som sagt. Lykke til.
LK Skrevet August 5, 2011 Skrevet August 5, 2011 Jeg har slitt med samme problem som deg,ikke lett å få ut lufta på disse. Noe som hjalp meg mye med luftinga var å skru av høyre slange på radiatoren og fylle på med frostveske her før jeg begynte med luftinga. Ekspansjonstanken var hadde frostveske på merket,likevel kunne jeg fylle 2-3liter ned i slangen...
Chad Skrevet August 5, 2011 Skrevet August 5, 2011 Hei hadde nøyaktig samme problem, fant ut at det var lekkasje i kjølingen.. Så hadde den inne på verkstedet og han som gjorde jobben var fast bestemt på at det var termostathus som hadde lekkasje pga pakning inn til motor elns.. Han mente dette var litt typisk til e39.. Etter termostathuset ble byttet har det ikke vært noen problem
Zymh Skrevet August 5, 2011 Skrevet August 5, 2011 @LK: Jeg fylte mange mange liter, ble tilslutt lei av å gå til vannkrana og tilbake, så jeg henta hageslangen. (har fylt med ublandet kjølevæske og tatt kontroll at det er riktig med et måleenhet på verksted). Det er bare å fylle oppe på ekspansjonstanken
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå