Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jo være den har fått montert fjærene fra en RWD.

Jeg kjøpte komplett fjærbein inkl fjær fra DE, men selve gjærbeinet fra RWD passer ikke på Xdrive.

Men fjærene er jeg 99% sikker på går overens (da inkl bytte av fjærskål).

Skrevet

Er det X3 felger dere kjører med på disse xdrivene???

Hadde egentlig kjøpt meg noen M6 felger, men oppdaget plutselig at det ikke var samme innpress som på vanlig e61 :(

Fryktelig dårlig utvalg i X3 felger hvertfall, men jeg lurte på om man kan bruke 3-serie felger med et35?? Tenkte å ha 8.5-19 og 9.5-19, og 245/35 og 275/30 på bilen min... Skal vel i utgangspunktet være et45, men må vel være 10mm slingringsmon på det vel :roll:

GS har jo godt utvalg i 3-Serie felger hvertfall...

Skrevet

Sorry,m sent svar her, nei har ikke fått montert senkeskålene enda, tenkte å ta det sammen med vårpolering av sleden.

Dekkpusjeren min sa allefall at E61 X-drive brukte 3 serie felger.

Skrevet
Sorry,m sent svar her, nei har ikke fått montert senkeskålene enda, tenkte å ta det sammen med vårpolering av sleden.

Dekkpusjeren min sa allefall at E61 X-drive brukte 3 serie felger.

Hmmmm.... Så du kjører altså med 20' 3 serie felger (ca. et35) og med 12mm spacer i tillegg???? Hva er egentlig innpresset på felgene du kjører med??

Skrevet

Hei!

Orginal dimensjon E61 X-Drive er ET43 og orginale M-sport felger til bilen er 8X18 ET 43. På min bil har eg OZ Ultralegera 8,5X20 ET35 med 15mm spacer bak. Det fungerer veldi fint. :D

Skrevet
Hei!

Orginal dimensjon E61 X-Drive er ET43 og orginale M-sport felger til bilen er 8X18 ET 43. På min bil har eg OZ Ultralegera 8,5X20 ET35 med 15mm spacer bak. Det fungerer veldi fint. :D

Ok, men med 15mm spacer er man vel egentlig tilbake på vanlig e61 innpress igjen da på ca. et20...

Og hvis jeg da kjører 19 toms i tillegg går det kanskje greit likavel??

Kanskje det er foran det blir trangt om plassen da... ?

Skrevet
Hei!

Ok, men med 15mm spacer er man vel egentlig tilbake på vanlig e61 innpress igjen da på ca. et20...

Og hvis jeg da kjører 19 toms i tillegg går det kanskje greit likavel??

Kanskje det er foran det blir trangt om plassen da... ?

Skrevet

Hei!

Eg har rett og slett ikkje tenkt på at eg med spacer har ET20 bak, men det blir då tilfelle. Hjulene ligger veldig nærme hjulbuene både forran og bak, men ingen subbing sjølv ved mye last og dei forbanna fartsdumpene som ligger tett som hagl her i bygda......... Trur ikke eg ville hatt så mye breiere hjul framme.

• 2 months later...
Skrevet
Hei!

Eg har rett og slett ikkje tenkt på at eg med spacer har ET20 bak, men det blir då tilfelle. Hjulene ligger veldig nærme hjulbuene både forran og bak, men ingen subbing sjølv ved mye last og dei forbanna fartsdumpene som ligger tett som hagl her i bygda......... Trur ikke eg ville hatt så mye breiere hjul framme.

Heisann!

Jeg har nettopp kjøpt meg samme bil som du har (530xd M-Sport 2008), og har montert 9x20" ET40 med 245/35-20 foran+bak.

I følge motormann.no så bygger dine 8,5x20 ET35 (+ 15 mm spacer) 13,6 mm lengre ut enn mine 9x20 ET40. Jeg vurderer å kjøpe 15 mm spacer fra H&R, men er litt usikker på om det er plass, eller om jeg må gå for 12 mm.

Spørsmålet mitt til deg er egentlig hvor mye klaring har du mellom bakdekket og innerkant skjerm? 1 mm, 2 mm?

Skrevet

Har jo hatt bilen i 5mnd. nå og oppdaget her om dagen at hjulbuene bak er svakt valset, altså den kanten som ligger inn mot innerskjermen er valset opp slik at hjulene mine har ca 2mm klaring til skjermen. Importøren min har sjekket dette opp og valsingen er profisjonelt utført heldihvis.........men eg er litt skeptisk til dette alikevell.......

Fantastisk bil å kjøre med disse hjulene. Mange trur det sporer, men det er ikkje snev av sporing uansett underlag.....

Skrevet

For å være på den sikre siden, så tror jeg det får bli 12 mm H&R spacer i mitt tilfelle.

Med 9x20" foran (og 245/35-dekk) så er det et snev av gnissing mot fremre del av innerskjerm ved fullt rattutslag. Gnissingen er ikke hørbar, men man kan se noen små riper i plastikken. Er vel derfor ingen har mer enn 8,5" bredde på felgene foran..

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor dere går for lik bredde. Mye bedre å fylle ut bak så det ser skikkelig ut når man ligger bak bilen. ;-)

Valset sier du? Kanten på min er og brettet opp, men forrige eier har garantert ikke gjort noe med den.

Skrevet

På xDrive må jo rulleomkretsen være mer eller mindre identisk foran og bak, ellers får du deg en utgift på rundt 30.000 kr.

Folk på BMW sier rulleomkretsen må være identisk, og fraråder å bruke ulik dimmensjon foran og bak på xDrive.

Ulike dekkforhandlere sier du kan avvike 1-3% på rulleomkretsen, men de vil selvfølgelig ikke garantere en dritt.

Jeg kunne alltids ha brukt 245/35-20 på 8,5x20 foran, og 285/30-20 på 10x20 bak, og dermed fått et avvik på kun 0,1% (1,6 mm). Det hadde helt sikkert gått fint, men utvalget av felger til xDrive med ET43 er i utgangspunktet skralt fra før, og om man skal kombinere 8,5x20 og 10x20 med et TÜV-sertifikat, så blir utvalget enda litt mindre. Et annet punkt er at dekkene begynner å bli relativt dyre (fort 3000 pr dekk på nett, pluss 1500-1800 for omlegg), og utvalget er dårlig om du vil ha samme produsent/modell på alle dekkene. Og når man kjører over 30.000 km pr. år, så varer dekkene kun én sesong. 10-14.000 kr i kun sommerdekk pr. år ble litt i overkant for min del i alle fall. Bilene er dyre nok å kjøre/eie fra før av :-)

Vel, det var i alle fall min begrunnelse for å havne på samme dimmensjon foran og bak.

For å få litt kant på felgene, kompenserte jeg heller med å kjøpe så brede felger som jeg hadde plass til foran (9x20" med ET40), og så blir det H&R-spacere på 12 mm bak. Ser ut som om 15 mm kan bli akkurat litt for mye for å gå klar hjulbuen, så jeg måtte safe litt.

Forresten så er kanten på hjulbuen min også "brettet opp", og jeg kan aldri tenke meg at min er valset.

Er forøvrig helt enig i at det hadde vært flott med ekstra brede dekk/felger bak, men det kosta litt mer enn det smakte.

Skrevet

X5 har akkurat samme systemet og blir levert fra fabrikk med forskjellig foran og bak så det er tydelig lite gjennomtenkt fra "folk" på BMW. Det der er bare en myte. Mange av de store selskapene som styler og tuner bmw selger og pakker med forskjellig bredder.

Har kjørt med dette i tre år nå og finnes ikke antydning til problemer. Har og levert slik oppsett til både gammel og ny x5 og ikke fått noen negative tilbakemeldinger.

Senterdiff får en forøvrig for rundt 4-5 tusen brukt i Sverige :) Sjekket dette når jeg bestilte meg en brukt aksling.

Ikke hatt noe problem med å finne felger og dekk. Klart du må trikse det til med noe spacere av og til. De jeg har på nå bygger helt i kanten både foran og bak. Levert fra Topp Auto dekkservice i Hunndalen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...