Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Når lagerklaring er trang, er det vel heller bruken av TYKK olje som er skadelig..

Det er når du skal bevege deg opp i 110gr+ at du trenger de tykke oljetypene.

Dette er også grunnen til at jeg går imot strømmen og hevder 10-60w ikke er optimalt på noen som helst motor som brukes bare til normal daglig kjøring. 10-60 er en racing olje, som tåler HØYE temperaturer, og er i prinsippet ikke laget for normal bruk. Dog er den toppers til banedager..

Ser enkelte til og med er så tankeløse at de kjører 10-60 på vintern. Stakkars motor :(

Noen hevder rådelagrene banker pga klaring, andre mener hovedproblemet med S50 er at rådeboltene strekker seg på turtall, og gir nok plass i råden til lagersnurring.. Eneste som jeg har fått med meg som forskjell på dette på s50b30 og b32, er som tidligere nevnt oljemengde og pickup, som gjør s50b30 litt utsatt for å suge luft i ekstreme svinger..

Jeg har hatt 2 S50B3X selv, kompiser har hatt 3 stk til, og ingen av oss har hatt problemer.

Jeg tror dette er et "internett problem", der det desverre skjer innimellom, og eierne er ofte entusiaster (og kanskje ikke fulle i penger), og legger ut om det på internett til "alles skrekk"..

Skjer det? Jepp

Skjer det hele tiden? Nope.

Du kan sånn sett søke på alle biltyper i verden, så finner du alltid et forum som beskriver "fryktelige feil" på alle og enhver ;)

Skrevet

Syns Ola har et godt poeng her. Hvor mange S50er blir ikke piska rundt banene i året, og noen holder andre ikke.

Jeg er også litt skeptisk til de som bytter olje pumpe til M50 pga de kjører med E34 sin bunnbanne.

Vet, også at mange funker som bare det, med sånt oppsett.

Skrevet

ja dere har noen veldige gode poeng her :-) det med olja er jeg litt klar over. kjører mineralsk olje på privat bilen min fordi den fungerer fint og var en olje som ble brukt på motoren da den var ny. 10-w60 var vel ikke en gang laget da motoren ble produsert? og da er ikke motoren laget for den type olje heller,,

Skrevet

han jeg kjøpte denne motoren av sa at rådebanken kom da han traff turtallskutt. den måtte jo prøves før salg. så den teorien med bolter som strekker seg er ikke dum den heller. så tydelig at lageret hadde snudd seg. og da vill tappen på lageret klemme det inn i veiva når boltene drar seg sammen igjen.

Skrevet

Siden vi er inne på olje. hva vil folket anbefale for vinter/høst olje til s50b32 ?

kjører med castrol 10-60 til vanlig ,men er oppe i en tep på 120 grader ved banekjøring

hva er normal temp ved virkelig harkjør på disse motorene ?

Litt of topic.

Skrevet

Disse motorene ønsker seg ny toppakning på litt over 200 000km også. De begynner å "ta inn vann" og da blir det fort litt mye komp, som går utover lagera igjen. :shock:

Så ikke altid det bare er å bytte råde lager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...