dtorheim Skrevet Juli 12, 2011 Skrevet Juli 12, 2011 har en e34 525IA 91mod som trøbler litt med automatkassa og trenger litt råd og tips til påfylling av olje. hvor fyller jeg på oljen og hvordan?
TheEspenK Skrevet Juli 13, 2011 Skrevet Juli 13, 2011 Hei dtorheim Når du peiler olejnivået i en automat skal motoren gå på tomgang. På ene siden av motoren stikker det opp et rør med håndtak, dette er peilepinnen og leses på samme måte som motorolje-peilepinnen. Må du fylle etter fyller du også tar du girvelgeren gjennom alle gir og opp igjen i park, hold ann 3-4 sek i hvert gir. I park igjen peiler du, fremdeles med motoren igang. OBS du må også bruke automat-olje egnet til BMW tror jeg, mulig andre kan hjelpe her... Lykke til
dtorheim Skrevet Juli 13, 2011 Forfatter Skrevet Juli 13, 2011 takk for svar men finner ingen peilepinne..har googlet meg grønn og blå men finner ingenting om det. har og hørt at d er 2 typer kasse av 5hp18 med og uten "bunnpanne" jeg har i så fall den med bunnpanne. og er det sant at det går med 13,5 liter på en tom kasse? det er jo helt vilt med tanke på at den oljen ikke er av den "billigste" sorten.
Stonescream Skrevet Juli 14, 2011 Skrevet Juli 14, 2011 det er med flushing, selve kassa tar ikke så mange liter vil jeg tro. teit at de tok bort peilepinnen for girkasseolje, men sånn er det
TheEspenK Skrevet Juli 14, 2011 Skrevet Juli 14, 2011 men finner ingen peilepinne Ja jeg lurte litt når det sto 5hp18 I haynes-boka. Forøvrig verdens DÅRLIGSTE rep-bok, MÅ ikke kjøpes! står det 3-gir = ZF3HP22 og 4-gir = ZF4HP22/ZF4HPEH. Disse vet jeg har peilepinne, hp22 sitter også i Volvo740T. Løsningen på din automat er mest sannsynlig nivåplugg. Kikk på H-side av kassen og se om det finnes en plugg du kan skru ut! Da skal nivået på kassen være akkurat i hullet. Fyll på til det siver ut igjen med motoren stoppet, det har jeg gjort selv og kjør
dtorheim Skrevet Juli 14, 2011 Forfatter Skrevet Juli 14, 2011 Har sett litt på kassa og det er flere plugger der men hvilken er nivåplugg? lurer på om jeg skal få ett verksted til å se på dette. Jeg vet det er en plugg på toppen av kassa, er den til påfylling eller lufting?
TheEspenK Skrevet Juli 14, 2011 Skrevet Juli 14, 2011 men hvilken er nivåplugg? Der kan jeg ikke hjelpe dtorheim. Har desverre ikke noe bilde men som du selv sier..... Er du ikke så kyndig får du en kjentmann til å peke ut pluggen før du begynner med noe. Verksted synes jeg blir for drøyt til dette med tanke på timepris Hele peilingen å påfylling tar neppe over 10min Greier du ta bilde og legge ut kan jeg mulig hjelpe...............
Eirik nils Skrevet Juli 15, 2011 Skrevet Juli 15, 2011 Hei Under bunnpanna på kassen er det et stort hull og viss det sitter en GRØNN plast plugg der skal den ha longe life Esso ATF LT eller BMW Oil nr: 8 322 940 7807 Men uansett er det en umbrako 19 mm oppi der viss ojen ser brun ut å ikke rød ikke fyll olje .men di aller fleste E34 har sort nummer plate å kan da bruke dexron III uanz merke. En skal kjøre bilen varm så tappe ut oljen mens bilen ikke er i gang.Fremme mot motoren finner du en liten umbrako som er avtapping når oljen har sluttet å renne ut skrur du i denne pluggen ,det vill komme ca 3/3.5 l ut.så starter du bilen å trykker olje opp i den store umbrakohullet helt til det renner over.sett i pluggen å kjør gjennom girene å etter fyll,di selger en enkel sak på biltema som en kan fylle olje i å trykke den oppi med. En pleier kun skifte oljen som er i bunnpanna,viss alt skal skiftes så må eg ha spesial utstyr. MVH Eirik nils
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå