Gå til innhold

Kabler, BMW E39 520i Touring Executive '00mod

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal snart begynne med å koble opp bilstereo i denne bilen og jeg er litt usikker på hvilke kabler som skal benyttes i denne sammenhengen. Originalt i denne bilen så er det enten 6 eller 4 høyttalere foran (2 diskanter, en i døren og en i vinduskarmen ved speilet i tillegg til mellomtone midt i døren) og 2 høyttalere i dørene bak. Det som jeg skal ha inn i bilen er en vanlig monoblokk og subwoofer men det er muligens urelevant.

Jeg har kikket litt bak i bilen men jeg kan ikke finne de relevante kablene som nevnes i guidene av blant annet BSW o.l. på youtube. Vet hvor kablene er men fargene på de stemmer ikke overens med kablene som blir brukt i nevnte videoer. Er det noen som har noe erfaring med å koble opp anlegg i denne bilen hvilke kabler som skal brukes? Kan poste et bilde av kablene og evt. skrive ned hvilke kabler det er!

Mvh,

ny BMW-eier !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ikke nevner noe om at du skal bytte spiller, så antar jeg at du vil bruke den orginale spilleren. Det du da kan gjøre er å kjøpe en omformer fra høytalerkabel til RCA/Phono. Deretter kobler du den omformeren på kablene til høytalerne i taket bak. Dermed vil du få mulighet til å benytte phonokabel til forsterkeren. Har aldri gjort dette selv, dette er bare noe jeg selv har lest meg til.

Strøm og jord finner du som kjent på batteriet på høyre side i bagasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg da har forstått riktig så skal du egentlig bare tappe inn i signalet til høyttalerne bak og få signalet videre til forsterken!

Det jeg egentlig forsåvidt glemte å nevne var at jeg egentlig planla å bytte spiller etterhvert siden det er en litt enklere løsning enn å bruke det originale ledningsnettet synes jeg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger sikkert også styrstrøm til forsterkeren slik at den slår seg av når spilleren blir slått av, men de fleste phone ledninger til bil, har denne tynne kabelen mellom seg.

Noen nye forsterkere klarer seg uten, så du må nesten dobbelsjekke hva forsterkeren din skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se etter hvor mye jobb det blir å bytte spiller, hvis det er altfor mye jobb så lar jeg heller det ligge og splitter ut signal fra en høyttalerne i taket bak slik at jeg bare kan koble på signalkabel derfra. Alternativet er jo at jeg må kable om mye av bilen mtp antall høyttalere og hvor mange kanaler org. forsterkeren er på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan relativt lite om akkurat kablene og hvordan de ser ut, så der kan jeg ikke hjelpe deg.

Men når det kommer til å bytte spiller i bilen, så er det relativt enkelt dersom du skal bytte til en vanlig 1DIN spiller eller en 2DIN som er laget for E39, dersom du skal ha noe utenom dette så er det ikke værre enn å bytte ramme bare.

Jobben med å ta ut orginalspiller er enkel. Napp ut volumknappen og skru løs en liten skrue innenfor. Da er hele nedre delen løs. Og CD-delen sitter i yttligere 2 lett synlige skruer.

Deretter vil du trenge en overgang fra koblingen til den orginale bmw spillern til vanlig ISO.

Tilslutt er det bare å sette inn ny spiller og kjøpe et deksel rundt dersom det trengs ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens dumt spørsmål, men hvordan skal jeg ellers få signal til monoblokken hvis jeg har originalspilleren?

Edit: Og mens vi er inne på det, hvorfor er det ikke mulig å få tak i hann-hann signalkabler? Er det meningen å bruke hann-2x og så y-ledd?

2. edit: Og igjen så må jeg nok beklage min egen uvitenhet i forhold til bilstereo.. hvis jeg har forstått rett så er det forskjell på et lavpassfilter og et rent høy-lavnivåadapter slik som dette http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få signal ifra originalspiller uten linjeutgang, kan du bruke:

-bruke høy/lavnivåadapter

-bruke høgtalerledningene direkte på forsterker. Da må forsterker ha lavnivåadapter

Er det ikkje muligt å få tak i hann-hann signalkabel? Er jo dette som er normalt! Eg forstår ikkje korleis du har leita.

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?mid= ... 6&katid=81

Høynivåsignal er signalet ifra forsterker til høgtalerene. (signal etter at det har vært igjennom ein forsterker)

Lavnivåsignal er signal ifra kilde (f.eks. cd spiller) til forsterker. (signal før det har vært igjennom ein forsterker)

Filter er for å ta vekk visse frekvenser.

LPF (lavpassfilter) lar lave frekvenser passere. (fin hugseregel)

HPF (høgpassfilter) lar høge frekvenser passere

Ein basshøgtaler er beregna på lave frekvenser. So da brukes det LPF for å hindre at den får høge frekvens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg forstått forskjellen, tusen takk for fin forklaring!

Blandet uttrykkene lavpassfilter og lavnivåadapter, men har fått tak i riktig utstyr nå!

Originalanlegget i bimmern er forsåvidt et E39 Business CD anlegg som ikke har noen line out utgang så langt jeg vet. Derfor bruker jeg et lavnivåadapter for å koble inn signalet derfra og til forsterkeren som forøvrig er en JBL GT14001.

Det jeg sa med hann-til-hann signalkabler var forsåvidt et litt dårlig formulert spørsmål, det jeg faktisk lurte på var det om det faktisk finnes signalkabler som bare er 1 til 1 og ikke 1 til 4 osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 months later...
Kan relativt lite om akkurat kablene og hvordan de ser ut, så der kan jeg ikke hjelpe deg.

Men når det kommer til å bytte spiller i bilen, så er det relativt enkelt dersom du skal bytte til en vanlig 1DIN spiller eller en 2DIN som er laget for E39, dersom du skal ha noe utenom dette så er det ikke værre enn å bytte ramme bare.

Jobben med å ta ut orginalspiller er enkel. Napp ut volumknappen og skru løs en liten skrue innenfor. Da er hele nedre delen løs. Og CD-delen sitter i yttligere 2 lett synlige skruer.

Deretter vil du trenge en overgang fra koblingen til den orginale bmw spillern til vanlig ISO.

Tilslutt er det bare å sette inn ny spiller og kjøpe et deksel rundt dersom det trengs ;)

Er ikke sååå enkelt å montere 2DIN spiller i E39 lasseln, å få ut den ramma som selve spillerne sitter i var et skikkelig HERK! Ellers er det ihvertfall fullt mulig, bilradiospes har en ramme som passet perfekt! Var heller ikke noe problem å få plass til selve spilleren + alt av ledningsnett. Nå har jo forsåvidt bilen i seg selv brent opp, men skal ikke ha noen sammenheng. #-o

Ellers kan jeg ihvertfall nevne at hjelpen jeg fikk av dere her inne var uvurderlig, og i forhold til det med å få et remote signal så løste jeg det ved å tappe inn på kjørelysene bak ettersom disse står tent både på steg 1 og 2 på tenninga og kan enkelt slås av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...