danny91 Skrevet Juli 18, 2011 Skrevet Juli 18, 2011 Hei. jeg har latt bmwen stå stille nå siste halvannen uken, mens jeg har brukt en annen bil. bilen virka helt greit da jeg sist brukte den. når jeg skulle kjøre den inn i garasjen igår, så holdt motoren på å kvele seg hele tiden. prøvde å ruse den, men ingen ting skjedde, den var på "breaking point" til å bli kvelt av seg selv. dette holdt på i ca 2min, og da prøvde jeg bare å få litt fart på den får u kunne få den inn i garasjen. til slutt fikk jeg da litt omdreining på motoren og klarte å holde den der, men det virka som om den fikk falsk luft eller noe. jeg byttet nemelig sensoren som er helt på starten av eksosen(som jeg tror er LMM, kan ta feil? ) i mars da den hadde gått og jeg hadde lignende problem. kan det hende at denne har gått igjen? kjøpte en orginal LMM fra borch og fikk den montern av et verksted. så ser jo ikke egentlig at denne skulle gå enda? noen tips? mvh Daniel
bea Skrevet Juli 18, 2011 Skrevet Juli 18, 2011 LMM står for Luftmassemåler, den styrer mengden luft som blir trøkt inn i kammeret der bensina antennes ved pluggene du finner den i motorrommet. sjekk tennpluggene ? MvH bea
RF91 Skrevet Juli 18, 2011 Skrevet Juli 18, 2011 Sensoren på starten av eksosen er lambdasonden. Den måler forholdet mellom bensin og luft i eksosen og gir hjernen beskjed om den får for mye av en ting slik at blandingen justeres. Men bilen går uten den også. Går bare litt ruskete på tomgang
danny91 Skrevet Juli 18, 2011 Forfatter Skrevet Juli 18, 2011 tok en "vanlig" rengjøring som jeg vanligvis gjør med biler jeg kjøper rundt mars tider, da byttet jeg tennplugger, olje,oljefilter, luftfilter. byttet ikke bensinfilter da. så tviler på at det er tennpluggende, men er jo en mulighet. ja, skrev litt i "rush" fra jobben haha, mente jeg hadde byttet lamba'n;) kan de kanskje lønne seg å få noen til å trå litt på gassen litt mens jeg ser at LMM opner seg når man gir litt gass? jeg kan ta feil, men har hørt at LMM er halvt mekanisk/elektrisk. at vis man trykker litt på gassen går den på sensoren i LMM, og vis man gir full gass, så går den mekanisk på full opning? vil helst se at bilen nemelig går pent igjen før slutten av måneden da familien kommer hjem fra usa og må da gi fra med skodaen igjen, så alle forslag jeg får skal jeg nok sjekke asap:D mvh Daniel
danny91 Skrevet Juli 18, 2011 Forfatter Skrevet Juli 18, 2011 Sensoren på starten av eksosen er lambdasonden. Den måler forholdet mellom bensin og luft i eksosen og gir hjernen beskjed om den får for mye av en ting slik at blandingen justeres. Men bilen går uten den også. Går bare litt ruskete på tomgang ja var den jeg mente, hehe:D men kan det også hende at det er lambdasonden som har gått igjen? problemet virker jo nesten som da det skjedde, bortsett fra at da den gikk så måtte jeg starte bilen med full gas, og måtte da holde gassen inne og nesten kjøre på spærre hele tiden for å holde den gående, nå sliter den å få noe omdreining i hele tatt, den bare hoster hele tia=(
danny91 Skrevet Juli 19, 2011 Forfatter Skrevet Juli 19, 2011 prøvde litt mer idag. bilen starta, men ville ikke få turtall når jeg prøvde å ta en liten kjøretur rundt huset. måtte jobbe HARDT med clutch/gass får å få den igang, men når clutchen var helt ute gikk den helt greit. men vis jeg prøvde å gi full gass i første, hosta den ekstremt LMM reagerte når jeg ga litt gass, og tennplugga så fine ut... noen forslag på hva det faktisk kan være? =(
oleo Skrevet Juli 19, 2011 Skrevet Juli 19, 2011 Napp ut pluggen til LMM og se hvordan den oppfører seg da!
Margido Skrevet Juli 19, 2011 Skrevet Juli 19, 2011 LMM står for Luftmassemåler, den styrer mengden luft som blir trøkt inn i kammeret der bensina antennes ved pluggene du finner den i motorrommet. sjekk tennpluggene ? MvH bea Feil, den styrer ikke mengde luft, men måler luftmassen. Derav navnet luftmassemåler. En luftMENGDEmåler måler mengden luft motoren super i seg. To vidt forskjellige ting
danny91 Skrevet Juli 19, 2011 Forfatter Skrevet Juli 19, 2011 Napp ut pluggen til LMM og se hvordan den oppfører seg da! nappa ut pluggen til LMM, og bilen gikk fortsatt helt fint på tomgang, men hosta litt mer når jeg prøvde å få opp turtallet. men når jeg fikk det over 3k omdreininger så gikk den greit. vil da tru at det er utelukket ikke LMM?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå