kjetilbm Skrevet Juli 23, 2011 Skrevet Juli 23, 2011 Kjøpte nylig en E34 M50b20, 1993 modell. Det er et problem på den at den ikke lader. har målt på dynamoen og når motoren går får jeg bare 12,x volt. Men det er spenningen på batteriet. Med andre ord virker det som om dynamoen er gåen. Har byttet til en annen dynamo jeg hadde fra en annen E34 M50b20, men den lader heller ikke. Sjekket børstene på den første, og de er fine. Det er usannsynlig at begge dynamoene er defekte, når begge to tilsynelatende ser ut til å være i bra stand. Hvor kan feilen ellers ligge? Tips og erfaringer mottas med stor takk!
kjetilbm Skrevet Juli 24, 2011 Forfatter Skrevet Juli 24, 2011 Det er forresten ikke noe lys på instrumentpanelet, som sier at bilen ikke lader... Skal det ikke være det?
Esbos Skrevet Juli 24, 2011 Skrevet Juli 24, 2011 Hvis dynamoen ikke lader skal det vel lyse ei lampe med bilde av et battei, mener jeg. Normal spenning ut fra dynamoen er ca.14v. Er det slik at bilen er tom for strøm hver gang du starter den?
janerik171187 Skrevet Juli 24, 2011 Skrevet Juli 24, 2011 nå har jeg ikke undersøkt bmw ang dette, men vet at på flere biler så er det sånn at om ladelampepæra har røket, så lader den ikke, og kan jo tyde på det siden den ikke lyser,
kjetilbm Skrevet Juli 24, 2011 Forfatter Skrevet Juli 24, 2011 Har sjekket at jordinga er god. Batteri-lyset / "ladelampa" lyser når jeg skru på tenninga (hakket før jeg starter motoren), men den slukker så fort jeg starter motoren. Så ladelampa er hvertfall ikke defekt.
kje Skrevet Juli 24, 2011 Skrevet Juli 24, 2011 Hva er spenningen på batteriet når motoren ikke er i gang?
pajoe Skrevet Juli 24, 2011 Skrevet Juli 24, 2011 Har du sjekket ALLE jordingspunkter? Fra dynamo til motor? Fra motor til Chassis? Og fra batteri til Chassis?
HMW Skrevet Juli 24, 2011 Skrevet Juli 24, 2011 Bytt batteri.. Mål spenning. Om du ikke har et som passer så prøv et med startkabler inn til dine kabler. Husk å koble fra originalbatteri.
kjetilbm Skrevet Juli 25, 2011 Forfatter Skrevet Juli 25, 2011 Har du sjekket ALLE jordingspunkter?Fra dynamo til motor? Fra motor til Chassis? Og fra batteri til Chassis? Målte motstand fra gods på dynamo, til en skrue i karosseriet i motorrommet. På den måten får jeg jo sjekket motstand dynamo -> motor -> karosseri. Forbindelsen var god, virker ikke som det er noe galt der hvertfall.. Har ikke målt motstand mellom karosseri -> batteri enda dog... Hva er spenningen på batteriet når motoren ikke er i gang? Litt over 12V, vanlig batteri spenning. Hvis jeg måler spenning på + og - på batteriet, viser voltmeteret 12V uansett om motoren går eller ikke. Det burde stått 14V der... Bytt batteri.. Mål spenning. Om du ikke har et som passer så prøv et med startkabler inn til dine kabler. Husk å koble fra originalbatteri. Tok ut Biltema-batteriet som stod der, og erstattet det med et annet batteri jeg vet er i bra stand. Begge batteriene viser litt over 12V...
HMW Skrevet Juli 25, 2011 Skrevet Juli 25, 2011 Er det absolutt ingen forandring i spenningen når du måler med motor av eller på? Vil tro du har noen desimaler på meteret ditt. Eneste forslag da blir jo å prøve en annen dynamo. Ser jo ut til at ladekretsen din er i orden.
PerErik Skrevet Juli 25, 2011 Skrevet Juli 25, 2011 ladelampa lyste ikke på bilen min heller når dynamoen min sluttet å lade, så er nok store muligheter for at dynamoen er utslitt.
kjetilbm Skrevet Juli 25, 2011 Forfatter Skrevet Juli 25, 2011 Husker ikke eksakte tall, men var ikke store endringene i spenningen i allefall. Kan måle mer presist etterpå. Har prøvd totalt 2 dynamoer - begge med likt resultat. Har for sikkerhetsskyld åpnet den ene, og sjekket børstene på den. Børstene var fine. Vet ikke helt hvor sannsynlig det er at begge dynamoene er defekte... :/
HMW Skrevet Juli 25, 2011 Skrevet Juli 25, 2011 Det er ikke børstene som er gåene, men likeretteren.. Hvis det ikke er dynamo og ikke er batteri så er det enten ladelampekrets eller selve hovedtilkobling. Dette sjekkes enkelt med litt forsiktig bruk av startkabler som ekstra jording og evt pluss tilførsel
LN-TAL Skrevet Juli 25, 2011 Skrevet Juli 25, 2011 Det er ikke godt nok og ohm en jordforbindelse. Du kan godt ha lite motstand med lite strøm, men høy motstand ved høy strøm. Hadde det ikke vært slik ville det jo bare vært tull og sløseri å bruke kabler med større tversnitt enn 0,25mm2.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå