Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

henger meg på her.

mulig jeg har lignende problem, men føles ikke sånn ut :)

bilen slipper ut en god del hvit røyk, ikke overraskende mye, men du kan se det sige opp når du ser i speilet fra førersetet, kan nevnes at det er kaldt for tiden.

Føler at motor nesten aldri blir varm, jeg kan kjøre i en time, på tomgang varmer bilen seg opp fort til driftstemp og alt er bra, men hvis jeg f.eks kjører i 60 km/t eller fortere i et kvarter er tempviseren midt mellom optimaltemperatur og kald, er dette noe feil? kan nevne at grillen er litt mer åpen enn for vanlige e36 og derfor kommer det mer kaldluft inn til filter og radiator.

ellers går bilen greit, er en 320ia. 92 modell 280 000 på telleren.

et annet "problem" er at den bruker litt vann innimellom, her snakker vi 0.5L per 10 000 km. er det et problem? kjørt 10 000 km fra sist vinter til slutten av sommeren, da fylte jeg på litt kjølevæske, nivået var da veldig lavt, men merket ikke noe nevneverdig forskjell i temp på bilen.

noen som vet hvorfor motor varmer seg opp seint og kjøler seg ned under "rask" tempo? skjønner jo at den får mer luft og får en viss kjøleeffekt der, men er ikke vant til at temp går ned bare man kjører en tur på motorveien.

kan nevne at oljen er fri for vann. motor virker eksemplarisk utenom nevnte problemer.

Skrevet

Neida, termostatet ligger nok omtrent åpen hele tiden. På tomgang stillestående får radiatoren lite kjøling og vannpumpa pumper seint, dermed oppnår du driftstemperatur. Når du kjører får du mye bedre kjøling og om termostaten da ligger åpen så vil den bli FOR kald.

Du mente ikke at den blir for varm ? Altså går mot det rød på måleren ?

Skrevet

neida, bilen oppfører seg vanligvis eksemplarisk :) kan kjøre hardt lenge og den har aldri vært en mm over midten, det liker vi :applause:

Men ja, du har helt rett, satt etter jeg postet i sted og tenkte på det, bare jeg som hadde en blunder.

termostat er jo billig og greit å skifte, gleder meg faktisk litt, siden bensinforbruket har vært jævlig den siste uken jeg har kjørt med defekt termostat...

takk for hjelpen Johnsen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...