Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått til anskaffelse av en E39 (523, 1999, touring) gjennom familie (billig), og har et prosjekt som går ut på å få den gjennom EU-kontroll samt litt til, for en nogenlunde overkommelig pris (verksted ikke løsningen).

Har overhode ikke peiling på noe som helst, men klarer å holde en skrutrekker.

Følgende mangler er anmerket på eu-kontroll:

- Bremseskiver bak, rust

- Forhøyede avgassverdier

- Parkering av viskere (reparert av verksted)

- Håndbrekk (for dårlig virkning)

- Kondens i frontlykter

- Støtdempere, lekasje foran

Et par ting som jeg ikke tar så seriøst:

- Skade på frontrute grunnet riper (ikke funnet)

- Varseltrekant ikke funnet (varseltrekant er som kjent integrert i bakdør)

- Retningslys feil farge (hæ ???)

I tillegg er det et par andre ting som bør løses:

- spyleranlegg defekt (spylerveske renner ut under ved påfyll)

- dør bak kan ikke åpnes utvendig

- vindu i bakluke kan ikke åpnes

- kjøleveksenivået må sjekkes (vel i følge bilen)

- oljenivået må sjekkes (fortsatt i følge bilen)

- speedometer, abs, antispinn ute av funksjon (i følge lamper)

Har fått med meg et og annet gjennom dette utmerkede forumet samt youtube (jeg kan bruke internett).

Hva har jeg gjort så langt:

- Bestilt 1 abs-sensor hos Koed, samt byttet denne venstre bakhjul (dette fikset ikke problemet med speedometer, abs-sensor og antispinn desverre)

- Bestilt 2 stk bremseskiver hos Koed (en erstattet i dag)

- Fikset 1 bakdør åpning utvendig (fjernet innvendig panel, og la kabel på plass i spor)

Erstatting av bremseskive var en liten utfordring - BMW har insistert på å ha H7 skruer for å feste bremseklossene - noe de ikke har overalt (ikke på Jernia og ikke på Claes Olsson), men jeg fikk delen på BilXtra (standard skrallekobling). I tillegg var det litt vanskelig å komme til, så jeg hadde behov for en "kardangkobling" på skralla og forlenger for å få løsnet den nederste skrua. En kardangkobling til skralla koster 37,- på biltema, men noen synes det er greit å ta over 300 for denne dingsen (argh!). Når jeg hadde riktig verktøy gikk det relativt greit å bytte skiva, men skiva satt fast, så det var behov for litt rustløsner og hammer. Ser fram til å ta neste skive i morgen, når jeg har riktig verktøy, og ikke minst riktig teknikk (ser at "folk" bruker under en halv time på denne operasjonen til min ergrelse og inspirasjon).

Nå er planen å skifte ut abs-sensor på høyre bakhjul (prøver den jeg byttet ut fra venstre bakhjul). Nå har jeg ødelagt gjengene på denne skruen, så da er det et par alternativer:

- Vise-grip tang

- Oppvarming

- Skrueutdrivingsdeler (BilXtra og Claes Olsson) - "ingen" har foreslått dette, så dette er kanskje en teit ide?

Har sjekket spyleranlegget, så her ser jeg at det er defekte deler som må bestilles opp. Regner med at det er relativt enkelt å bytte disse, selv om de ligger litt klønete til.

Tror jeg må erstatte en eller begge lambdasensorene eller kanskje rense dem - har ikke funnet ut hvor jeg får tak i verktøy for å skru dem ut, og er usikker på om rensing egentlig er noe alternativ.

Satser på å stramme håndbrekket med skruene i kupeen, men dersom dette ikke er tilstrekkelig må jeg kanskje stramme gjennom bremseskive?

Alle tips i denne prosessen mottas med takk, og ikke vær engstelig for å forklare alt med teskje.

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Har forøvrig planer om å bestille et par støtdempere foran fra koed, samt erstatte disse med hjelp av fjærklemmer fra Biltema (har registrert noe misnøye med disse, men tar sjansen) - kanskje et ambisiøst prosjekt for en nybegynner, men etter å ha erstattet en bremskeskive bak så virker det ikke helt umulig.

Har fått med meg tips om at senterskruen bør løsnes (ikke fjernes) før jeg tar av hele dillemikket, ellers så burde det være greit. Bestiller noen gummideler med det samme...

Skrevet

Her er mine indikasjoner på at lambdasonde er defekt:

- Motorindikator lyser

- Lite "futt" i kjøretøyet når indikatorlampe er tent (går litt av og på)

- Tomgang rusker med indikatorlampe på (turtall går opp og ned)

- Motor går normalt når motorindikator er av (har ellers ingen formening om den går på eller av under bestemte ytre påvirkninger - varm motor eller lignende - virker tilfeldig)

Skrevet

- Bremseskiver bak, rust

Bytt skiver og klosser og stram håndbrekket med det samme

- Forhøyede avgassverdier

Mulig lambasonde, som du sier

- Håndbrekk (for dårlig virkning)

Som sagt, stram det.. ;)

- Kondens i frontlykter

Fjerne med hårføner før du går på etterkontroll.

- Støtdempere, lekasje foran

Bytt støtdempere

Et par ting som jeg ikke tar så seriøst:

Blinklys har feil farge. Er det noe styling type blinklys på denne?

I tillegg er det et par andre ting som bør løses:

- kjøleveksenivået må sjekkes (vel i følge bilen)

- oljenivået må sjekkes (fortsatt i følge bilen)

Bytt kjøleveske, olje og oljefilter

- speedometer, abs, antispinn ute av funksjon (i følge lamper)

Ta en diagnose og finn ut hvor problemet ligger.

Mine svar sånn kjapt, om de funker garanterer jeg ikke ;)

Skrevet

Takk for svar.

Satser på at Lamdasensorene byttes, men de må fortsatt skrus ut - så vidt jeg har forstått trenger et jeg eller annet verktøymikk for å komme til - hvor får jeg tak i dette?

Regner med å bestille et diagnoseverktøy som jeg ser er tilgjengelig - greit å kunne lese av dette selv - alternativt bestiller jeg diagnose.

Jeg har "standard" (så vidt jeg vet) lykter - hvite glass på retningsvisere, men oransj lampe - tror verkstedet ikke er helt kompetent ettersom de ikke fant varseltrekant i bakluke. Satser på"at den går igjennom på dette punktet i Oslo.

Olje er nybyttet - nullstillet beskjed om oljeskift selv. Kjøleveske er på riktig nivå under panser og motortemp ser ok ut (midt på). Muligens feil på kjøleveske sensor - avventer diagnose. Oljefilter _tror_ jeg er greit, men jeg skal sjekke.

Skrevet

Bremseskiver bak, rust, Håndbrekk (for dårlig virkning):

Bytt skiver og klosser, sjekk båndene til hånbrems. Rengjør og smør opp alle bevegelige deler. Juster håndbrems bak i skivene først, husk å slakke inne i bilen før du gjør dette. Etterstram så inne i bilen. Rengjør klaven og glideboltene som calipper er festet i, smør glideboltene med fett som tåler varme. Sjekk at klossene går lett på plass, at de ikke henger. Husk å rengjøre annleggsflaten bak skiven skikkelig.

Forhøyede avgassverdier:

Mulig lambasonde, falsk luft, katalysator. Ta en diagnose.

Retningslys feil farge: Har du hvite glass er det bare til å skifte pærene, da skal du ha orange pærer, de har sikkert flasset av.

Resten har vel "thoru" svart på :)

Men vær forsiktig ved skifte av støtdempere hvis du ikke har gjort dette før :wink:

Skrevet

>lambasondehylse får på biltema..

Ah! Det var det den dingsen var til ja - gikk forbi den dingsen på Biltema i dag (holdt den i hånden), uten å tenke over det et sekund at den kunne benyttes til noe fornuftig. Ja, ja, alltid gøy å lære noe nytt ;-)

Skrevet

Velkommen til Bimmers!

- Kondens i frontlykter

Kjør med fjernlys på ned til etterkontrollen, så blir de tørre og fine.

Blinklys pæren er slitt/flasset/falmet. Kjøp ny orange pære.

Når du bestiller bremse skiver fra koed, kan du også bare bestille den lille skruen som holder den på plass, så er det bare frem med torex, dunk inn og vrid. Og bytt ALDRI skiver og ikke klosser! Gamle klosser lager gamle slitemerker..

Hva er ABS sensoen fastet med? Prøv med 556, dunk litt eller slå inn noe større..

Varme er jo en siste utvei, men ting har en lei tendens til å brenne i stykker hvis du er litt uheldig ;)

Lykke til.

Skrevet

>Forhøyede avgassverdier:

>Mulig lambasonde, falsk luft, katalysator. Ta en diagnose.

Dersom motoren "fusker noe", er vel dette først og fremst en indikator på feil på lambdasonde? Katalysatoren fører vel ikke noe informasjon tilbake til motoren så vidt jeg forstår, så dersom motoren går litt ureint, så er det vel først og fremst en indikasjon på at blandingen ikke er helt korrekt, altså lamdasonde.

Bilen har går 190 000.

Skrevet

>Når du bestiller bremse skiver fra koed, kan du også bare bestille den lille skruen som holder den på plass, så er det bare frem med torex, dunk inn og vrid. Og bytt ALDRI skiver og ikke klosser! Gamle klosser lager gamle slitemerker..

Ser poenget med å bestille klosser i samme slengen, og skruen som holder skiven på plass - ser at det ble noen "riper" over den nye skiva, og de ville nok ikke vært der med nye klosser.

Skrevet

>Hva er ABS sensoen fastet med? Prøv med 556, dunk litt eller slå inn noe større..

>Varme er jo en siste utvei, men ting har en lei tendens til å brenne i stykker hvis du er litt uheldig ;)

ABS-sensor er festet med en H5 skrue så vidt jeg husker. Har kjørt på med 556 uten at det hjalp så mye, samt forsøkt å dunke inn en 5.5 uten hell. Vurderer å kjøpe en vise-grip tang (heter sviesetang Biltema tror jeg) - så vidt jeg har fått med meg var det noen som fikk det til med denne.

Skrevet

>- Kondens i frontlykter

> Kjør med fjernlys på ned til etterkontrollen, så blir de tørre og fine.

Kjørte en støvsuger ned i inspeksjonsluke for innstilling av høyre/venstre-kjøring. Fjernet dogg midlertidig, men satser på å kjøpe noen silikonposer som suger fukt (en båtforretning tror jeg fører dette).

Skrevet
>Forhøyede avgassverdier:

>Mulig lambasonde, falsk luft, katalysator. Ta en diagnose.

Dersom motoren "fusker noe", er vel dette først og fremst en indikator på feil på lambdasonde? Katalysatoren fører vel ikke noe informasjon tilbake til motoren så vidt jeg forstår, så dersom motoren går litt ureint, så er det vel først og fremst en indikasjon på at blandingen ikke er helt korrekt, altså lamdasonde.

Bilen har går 190 000.

Tenkte helst på for høye avgassverdier når det gjaldt katalysator, men det kan jo være flere årsaker til dette. Sikkert lurt å ta en diagnose så får du et litt klarere svar på de andre feilene og.

Skrevet
Tenkte helst på for høye avgassverdier når det gjaldt katalysator, men det kan jo være flere årsaker til dette. Sikkert lurt å ta en diagnose så får du et litt klarere svar på de andre feilene og.

Akkurat. Skal få anskaffet en slik diagnoseavleser. Byttet også høyre abs-sensor uten at det hjalp på speedometer og abs-lampe/antispinn.

---

Fikk byttet andre bremseskive i dag på under en time, så det går framover for en amatør som kun har mekket PC ;-)

Satser på å få stramma den håndbrekksvaieren i løpet av helgen, men så ikke umiddelbart hvordan det kunne gjøres i hjulnavet, vel jeg finner nok ut av det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...