2000Touring Skrevet August 4, 2011 Skrevet August 4, 2011 Har brukt bilen helt uten feil den siste tida, men plutselig, etter at bilen ble brukt før på dagen ville ikke starteren gå rundt. Det klikker ikke i innslaget, og lampene i dasjen blinker ikke når jeg vrir på nøkkelen(ikke dårlig batteri) Batteriet er et par måneder gammelt og nyladet etter at den ikke ville startet første gangen - altså ikke batteriproblem. Bilen starter når jeg tar den på "trillen" Tok en diagnose med Carsoften, og som vanlig dukker det opp en rekke feil, men de fleste er kjente genganger som ikke lager trøbbel. Det eneste jeg bet meg merke i er på EWS-modulen får jeg opp at den ikke kjenner igjen nøkkelen og ZKE-modulen får jeg opp fuse compartment sensor. Ser for meg at jeg sjekker de to ovenforstående tingene først. Er det ikke noen av de som er feilen så ser jeg for meg 2 andre ting som kan være feilen - gåen starter eller brudd i strøm/styrestrøm til starter. 1) Hvordan virker EWS(startsperra) på denne bilen? Får jeg samme symptomer som jeg nå har, eller vil starteren gå rundt bare at den ikke starter? Hvordan var det man kodet inn nøkler igjen? 2) Plussen til starteren går direkte fra batteriet, så evt røket sikring har ikke noe med denne å gjøre, men den får også styrestrøm fra instrumentcluster og ett annet sted(tenningsstrøm). Hvilken sikring kan det i tilfelle være snakk om? Litt kjedelig å dra ut alle sikringene om noen har en klar formening om hvor jeg bør begynne. 3) Dersom det er starteren som har tatt kvelden(ikke usannsynlig for en bil som har gått 435.000km, men har ikke merket at den har sviktet noen gang), hvordan får jeg den da ut lettest? Fra oversiden eller fra undersiden? - Noen som har gjort dette?
2000Touring Skrevet August 4, 2011 Forfatter Skrevet August 4, 2011 Ingen sikringer var gåene, men når jeg tenker tilbake på det var det en gåen sikring for noen uker siden. Det gjaldt innvendig lys og sigarettenner så det stemmer vel godt med feilmelding på ZKE-modulen. Noen som har noe å bidra med her?
2000Touring Skrevet August 4, 2011 Forfatter Skrevet August 4, 2011 Da har jeg vært under bilen og målt litt. På innslaget på starteren er det 3 ledninger, en grov direkte fra batteriet og 2 mindre som det kommer styrestrøm i(er ikke sikker fra hvor de kommer) I den grove målte jeg i overkant av 12 Volt, og i de 2 mindre målte jeg 11,3Volt når kona vridde nøkkelen til start. Er det riktig at jeg ikke skal måle mer enn 11,3Volt på de 2 tynneste ledningene? Om det er riktig, kan jeg da konkludere med at starteren har tatt kvelden? Eller er feilen at det kommer 11,3 Volt i disse tynneste ledningene?
Kennethe34 Skrevet August 4, 2011 Skrevet August 4, 2011 De tynne ledningene er ok helt ned til 8v så ikke der problemet ligger. Har du målt på den største ledningen når nøkkelen vries til start? Om dette er ok, så prøv å ta en lang forlenger, legg den mot starteren, og slå med en hammer mens noen andre prøver å starte bilen. Starter den da, så er starter defekt.
2000Touring Skrevet August 4, 2011 Forfatter Skrevet August 4, 2011 Har ikke målt på den tykke ledningen når den vris til start. Hva kan jeg evt finne ut av det?
Kennethe34 Skrevet August 4, 2011 Skrevet August 4, 2011 Da finner du kanskje ett evnt spenningsfall under belastning
2000Touring Skrevet August 4, 2011 Forfatter Skrevet August 4, 2011 Som igjen betyr dårlig jording eller? Sorry banale spørsmål, men strøm og bil er ikke min sterkeste side(desverre)
Kennethe34 Skrevet August 4, 2011 Skrevet August 4, 2011 Det tyder som regel på dårlig kontakt enten i pluss kabeln (kabelsko etc) eller dårlig jording. Om du tar en startkabel fra gods på motoren til gods på karosseriet utelukker du dårlig jording
2000Touring Skrevet August 4, 2011 Forfatter Skrevet August 4, 2011 Ok, skal teste ut dette. Takk for tips.
2000Touring Skrevet August 5, 2011 Forfatter Skrevet August 5, 2011 Da har jeg vært en tur i garasjen igjen. Målte på den tykke ved belastning, da gikk det ned 0,1 Volt Fikk en kamerat til å vri nøkkelen til start, så kakket jeg til innslaget med en forlenger - da dro starteren rundt. Konklusjon: Starter må byttes!
2000Touring Skrevet August 8, 2011 Forfatter Skrevet August 8, 2011 Jeg stresser ikke akkurat med å få ut starteren, i og med at jeg ikke får ny på en ukes tid. Men er det noen som har skrudd av starteren på denne type motor? Hvor mange bolter sitter den i, og hvordan kommer man til de? Jeg har funnet 2 torx bolter som jeg ved hjelp av 3/8-dels sett akkurat får skrudd av den ene av. Den andre blir nesten oppå gearkassa, og får ikke vridd skralla rundt. Vurderer å kjøpe meg 3/8-dels luftskralle med forlengersett for å få ut den andre bolten. Sitter den i flere enn disse 2? Regner med at den kanskje også sitter i bakkant mot blokka(?)
Virtual Skrevet August 8, 2011 Skrevet August 8, 2011 Jeg stresser ikke akkurat med å få ut starteren, i og med at jeg ikke får ny på en ukes tid. Men er det noen som har skrudd av starteren på denne type motor? Hvor mange bolter sitter den i, og hvordan kommer man til de?Jeg har funnet 2 torx bolter som jeg ved hjelp av 3/8-dels sett akkurat får skrudd av den ene av. Den andre blir nesten oppå gearkassa, og får ikke vridd skralla rundt. Vurderer å kjøpe meg 3/8-dels luftskralle med forlengersett for å få ut den andre bolten. Sitter den i flere enn disse 2? Regner med at den kanskje også sitter i bakkant mot blokka(?) Du har kun to bolter mot clutch huset, trodde ikke de begynte med torx så tidlig på BMW eller har de kanskje hvert byttet en gang? Så har du en vinkelbrakkert i bakkant på starteren som er skrudd i blokken. Ligger omtrent midt under innsuget.
2000Touring Skrevet August 9, 2011 Forfatter Skrevet August 9, 2011 Ok, takk for det - da skal det gå greit. Så vidt jeg vet har ikke starteren blitt byttet før, sjekket verkstedhidtorikken da jeg kjøpte den og kan ikke huske at den har blitt byttet. Men det kan jo hende allikvel... Men tror du de hadde byttet bolter selv om starteren har blitt byttet da?
2000Touring Skrevet August 11, 2011 Forfatter Skrevet August 11, 2011 Da har jeg fått rota meg til å ta ut starteren, det var slettes ikke vanskelig, men krevde investering av en luftskralle. Den satt bare i 2 bolter gjennom blokk/gearkasse - ingen brakett i bakkant. Den har tydeligvis blitt byttet før for den hadde dato i 2002 - starteren er av merke Denso. Da er det bare å vente på at ny starter skal komme i posten fra Koed.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå