Gå til innhold

Hjulstørrelser, passer disse hjulene til min 520d F10?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har forsøkt å lese litt rundt omkring på forumet om hjulstørrelser, innpress og andre begreper jeg ikke er spesielt bevandret i, men sitter likevel med noen spørsmål:

Helt konkret:

Jeg har kjøpt en F10, 520d hvor et hjulsett medfulgte. Det var V-eke 236, 17 tommer. 8J x 17, ET30.

(Bilder av felgene jeg omtaler kan ses her: http://www.alloywheelsdirect.net/bmw_al ... f10_alloys)

Tenkte å la felgene nevnt ovenfor bli brukt til vinteren og har kjøpt disse som sommerhjulsfelger, ettersom det sto at de passet til nye 5-serie på BMW.no:

M Dobbelteke 350, 18 tommer. 8J x 18 foran, 9J x 18 bak, her er innpress foran: ET30 og bak ET44.

Dekkene som passer til disse felgene er 245 brede foran og 275 bak.

Det jeg lurer på, er om de hjulene bak 9J x 18, med ET44 vil kunne passe på bilen min (i dag står det jo felger som er 8J x 17 og med innpress ET30.

Etter det jeg har forstått vil det kanskje ikke fungere så bra å prøve å sette de nye sommerfelgene rett på, ettersom innpresset er annerledes. Er det riktig? Er det slik at spacere kan løse dette "lille" problemet?

Skrevet

Høyere innpress enn orginal betyr at felgene vil sitte lenger inne i hjulbuen. Dette kan løses ved å bruke spacer.

I ditt tilfelle, må du kanskje bruke 10-15mm spacer for at hjula sitter helt i kant med hjulbuen.

Skrevet

Xatta, 350M hjulene er jo orginale F10 felger som vil passe på din F10. :)

Har du vurdert 351M 19" felgene, synes disse gjør seg bedre på F10'en? De var jo ikke mye dyrere enn 18"

Og her er felgstørrelser og innpress(ET) på org F10 felger:

8x17 og 8x18 = ET30

8.5x19 og 8.5x20 = ET33

9x18, 9x19 og 9x20 = ET44 (kun bak)

Skrevet
Høyere innpress enn orginal betyr at felgene vil sitte lenger inne i hjulbuen. Dette kan løses ved å bruke spacer.

I ditt tilfelle, må du kanskje bruke 10-15mm spacer for at hjula sitter helt i kant med hjulbuen.

Takk Telcontar.

Xatta, 350M hjulene er jo orginale F10 felger som vil passe på din F10. :)

Har du vurdert 351M 19" felgene, synes disse gjør seg bedre på F10'en? De var jo ikke mye dyrere enn 18"

Og her er felgstørrelser og innpress(ET) på org F10 felger:

8x17 og 8x18 = ET30

8.5x19 og 8.5x20 = ET33

9x18, 9x19 og 9x20 = ET44 (kun bak)

Takk, jeg er klar over at det er originale F10-felger, og regnet jo med at de ville passe på et eller annet vis, men jeg må vel ha spacere på bakhjulene?

Synes 19" er stilig, men resten av bilen er såpass "clean" (uten noe særlig styling-elementer), at jeg personlig er litt redd for at 19" ikke vil passe særlig godt med resten av bilen... Dessuten fikk jeg et bra tilbud på omtrent ubrukte felger+dekk på de hjulene jeg kjøpte! :)

Skrevet

Neida, du må ikke ha spacere, alle orginale F10 hjul vil passe på din bil uten noen endringer.

Bakfelgene er jo bredere og med 275 dekk, så selv med ET44 vil de stikke omtrent like langt ut som de 17" hjulene du har nå.

Skrevet
Neida, du må ikke ha spacere, alle orginale F10 hjul vil passe på din bil uten noen endringer.

Bakfelgene er jo bredere og med 275 dekk, så selv med ET44 vil de stikke omtrent like langt ut som de 17" hjulene du har nå.

Takk for raskt og godt svar! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...