turbopelle Skrevet August 10, 2011 Share Skrevet August 10, 2011 Hei og hå. Noen som har prøvd å konvertere en 535 eller tilsvarende bil fra automat til manuell? Hjernen til automaten sitter vel i egen boks, men noen som vet hvor mye som må byttes ellers? Kan man f.eks. ta hjernen fra en manuell og koble seg inn på ledningsnettet som sitter i bilen?? Hehe.. har en lei mistanke om at det ikke går. Noen som i så fall vet hvor mye av ledningsnettet som må byttess??? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbopelle Skrevet August 11, 2011 Forfatter Share Skrevet August 11, 2011 There are no computer tricks. You find the neutral safety switch, locate the ground wire (check your Bentley, and if you don't have a Bentley, or BMW tech manual, you shouldn't be doing this in the first place) The ground is not hard to locate, it's the brown one, and run it to ground, just that simple. The auto ECU is out of the loop at this point, it is doing nothing and controlling nothing, has no effect on the car at all, does not communicate with the engine DME on an OBD1 car, just reads data from the car (basically, RPM, transmission status, and road speed), and regulates shift points and communicates faults via the dash, and can go into limp mode. Pretty dumb computer, and none of its functions has any bearing on a manual transmission. You can retire it in place, or remove it, whatever you'd like, though you might trip a fault light on the dashboard, which is a two minute job to disable by plugging the light socket. I wouldn't recommend trying to take the trans harness out, it's sort of integrated into the entire harness, just cover up the exposed sockets and let it be. As far as the reverse lights, you'll need a manual trans reverse light switch, which is in located in the center console. Basically when the shifter is moved into the reverse gate, it pushes a contact in, completing a ground and turning on the lights. You have to locate the old automatic plug, which connected inside the transmission tunnel, run about two feet of two conductor wire to it, and splice into the ground and power leads. Shit simple to test to see if it's working. Hardest part is routing the wire, insultating it and tucking it up out of the way, thats why I suggested you do that first, rather than last like we did, it'd be a lot easier if the trans and driveshaft were not in the way. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
username Skrevet August 11, 2011 Share Skrevet August 11, 2011 Søk, finnes en lang tråd om dette allerede, der dette blir forklart i detalj. Er mye jobb, veldig mye jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbopelle Skrevet August 11, 2011 Forfatter Share Skrevet August 11, 2011 Ombygginen ser jo grei ut sånn rent bortsett fra ledningsnett. Men ser ut til at det ikke skal være så mye jobb med ledningsnettet. Koble park bryteren til jord så den står i park hele tiden og fikse bryter til ryggelys. Sette inn pedaler og bytte kasse samt mastersylinder og slave +++ er jo grei skruing rett fram. Sist jeg plukket litt på slik bil lå jo alt klart. Bygda da om fra 518 til 535 hvor bilen ble ribbet, lakkert og bygget opp igjen... (byttet med andre ord hele ledningsnettet den gangen) Artig med slike biler Noen som evt har linker til liknende tråder om konvertering? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå