bergeee Skrevet August 13, 2011 Skrevet August 13, 2011 Hallo, driver og lakerer litt om dagen, og var og kjøpte orgentlig lakk og grunnig, så når jeg hadde lakka ferdig så begynnte lakken og koke noe veldig! hva kan dette komme av? spurte de på fargeriket om grunnigen passet med lakken så det ikke kokte og da sa han det funka helt fint, hva kan det vær da? lagt på for mye lakk?
Dolk Skrevet August 13, 2011 Skrevet August 13, 2011 Grunn til at lakk koker kan være som du nevner at base og grunning reagerer på hverandre. Er det en komponet grunning du bruker? Problemet kan også ligge helt i bånn hvis du har brukt en komponet ruststopper av noe slag, du kan bruke det men da må du gå over med syregrunning der du har brukt ruststopper. Du trenger ikke legge syregrunning over hele bil, men legg det over der du har fjernet rust og sparklet opp. Legger du vått i vått på grunner/base vil du nok også oppleve koking. Legge på for mye lakk skaper det sjelden slike problemer, det skaper bare andre problemer. Det kan også være forurensing fra vasketynner, enten feil tynner til og vaske bil før tacking, eller at du har brukt for mye tynner når du rengjorde, og at du ikke lot tynneren fordampe skikkelig. Det er sjelden at tackeklut skaper problem, men er du ikke nøye nok med behandling og bruk av tackeklut så kan problemet ligge der også. Det beste er at du får en erfaren lakkerer til og se hva grunnen er og hva du må gjøre videre, men uansett så må du slipe helt ned det som har kokt.
bergeee Skrevet August 13, 2011 Forfatter Skrevet August 13, 2011 alle produktene er kjøpt på fargeriket og der sa de alt passet overens, men brukte en annen sparkel da. men den kokte jo ikke bare der sparkelen hadde liggi men over alt? trur kansje det kan være at jeg ikke har latt vasketynnern fordampe orgentlig ?
radius_ Skrevet Oktober 15, 2011 Skrevet Oktober 15, 2011 alle produktene er kjøpt på fargeriket og der sa de alt passet overens, men brukte en annen sparkel da. men den kokte jo ikke bare der sparkelen hadde liggi men over alt? trur kansje det kan være at jeg ikke har latt vasketynnern fordampe orgentlig ? Mest vanlige grunnen til at dette kan skje er at enten grunningen ikke har vært skikkelig tørr før du har sprøyta på base, eller basen ikke har vært skikkelig tørr før du har sprøyta på klarlakk.. det er veldig viktig spesielt på 1komponent produkter da de har lettere for å koke enn 2k.. Hvor mange grader hadde du da du lakkerte? det har også vesentlig betydning, for hvis det er kaldt så tar tørkeprosessen mye lengre..
Thundercoil Skrevet Oktober 15, 2011 Skrevet Oktober 15, 2011 Kan også legge til at du kan få masse 'hull' i lakken visst det ligger noe silikonrester under. Alt ser fint og flott ut, og når bilen er ferdig bakt, er den full av huller. Dødsirriterende. Men hvis du fysisk ser at lakken koker rett foran deg, høres det ut som en reaksjon av produkter som ikke burde være i kontakt med hverandre. Eller evt. at noen av sjiktene ikke var tørre nok, før neste ble påført. Som de fleste over her sa.
haakon85 Skrevet Oktober 15, 2011 Skrevet Oktober 15, 2011 En kompis av meg opplevde dette på ene kanalen når han lakkerte bilen min. Årsaken der var at det var gått over tidligere med lakk på sprayboks. Av en eller annen grunn så reagerer denne med ordinær billakk om du ikke får fjernet det ordentlig. Dette kunne jo være en mulig årsak, men da burde det vel begynt å koke allerede når du la på grunning.
bergeee Skrevet Oktober 15, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 15, 2011 fant ut hva feilen var:) han på fargeriket hadde gitt oss feil grunnig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå