Gå til innhold

E34 525 TDS, må skifte toppakning, tips? Hjelp?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er problemet at jeg må skifte toppakning sikkert, så jeg lurer på tips hva jeg må passe på når jeg skal begynne med det på disse motorene, Noen som vet hvordan jeg finner ut hvilken toppakning jeg skal bestille? Fordi jeg ser det er forskjellige typer toppakning på GS.

Mvh

Håkon

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Er vel ganske vanlig at "sverdet" dvs slutttrinnet til vifta ryker på e34. Dette gjør av vifta ikke virker, eller bare virker på maks hastigheten.

Siden vannpumpe og termostat er byttet så er det nok luft som sitter igjen fra den jobben.

Fiks vifteproblemet først, parker deretter bilen i en motbakke, la motoren gå, og la varmeapparatet stå på maks varme. skru opp lokket til ekspansjonstanken. Etterfyll kjøleveske om du ser det minker.

Skrevet

trenger verken å stå oppover eller nedover når disse luftes.

iallefall ikke min e34 tds fra95.

start opp og la gå uten lokket til det blir litt temp så termostaten åpner.(regner med ekspansjonstanken er rett over motoren og under frontruten)

men tipper du har deffekt toppakning\topp det hadde jeg fikk ikke full motortemp og brukte vann

Skrevet

kan vere sirkulasjons pumpene dine... min tds var plaga med luft i systemet, skifta pumpene og var ferdi med problemene, pumpene ligger ved torpedo veggen rett bak venstr tårn. :)

Skrevet
  peder87 skrev:
trenger verken å stå oppover eller nedover når disse luftes.

iallefall ikke min e34 tds fra95.

start opp og la gå uten lokket til det blir litt temp så termostaten åpner.(regner med ekspansjonstanken er rett over motoren og under frontruten)

men tipper du har deffekt toppakning\topp det hadde jeg fikk ikke full motortemp og brukte vann

Toppakning er det ikke, tatt co2 test på vannet og det er ikke vann i oljen. Får full motortemp. Er vell fordi den ikke får sirkulasjon i vannet.

Pjukern skrev:
Er vel ganske vanlig at "sverdet" dvs slutttrinnet til vifta ryker på e34. Dette gjør av vifta ikke virker, eller bare virker på maks hastigheten.

Siden vannpumpe og termostat er byttet så er det nok luft som sitter igjen fra den jobben.

Fiks vifteproblemet først, parker deretter bilen i en motbakke, la motoren gå, og la varmeapparatet stå på maks varme. skru opp lokket til ekspansjonstanken. Etterfyll kjøleveske om du ser det minker.

Det som er at viften ikke fungerer i heletatt, må få sjekka dette idag ;p Regner med det er bare luft ja, for den koker å lager trykk hele tiden. Jepp, skal få fiksa vifta å prøve det der.

torgeir44 skrev:
kan vere sirkulasjons pumpene dine... min tds var plaga med luft i systemet, skifta pumpene og var ferdi med problemene, pumpene ligger ved torpedo veggen rett bak venstr tårn. :)

Det har jeg tenkt på å, det er den som har tre vannslanger på seg det? En fra toppen og to inn til varmeregisteret? Skrudde faktisk av den her endag, såg ikke noe, å den var ikke koblet opp heller tror jeg ;p Men det som er , er at bilen er godkjent ombygd fra en 88' 520, med mekanisk pumpe(?) , så er den ombygd til en 92' tds, som har elektrisk pumpe(?) Kanskje de ikke har ordna det da?

Skrevet

Jeg trenger fortsatt hjelp! Har fått lufta, skifta sirkulasjonspumpene og styret å herjet, men det er akkurat som om vannet ikke sirkulerer nokk, at det ikke får nokk trykk i systemet, for når jeg klemmer på slangene fra radiatoren, så er de ikke fyllt med vann og det er mye luft, kjørt mange runder, stoppet, og luftet igjen. Men eneste som skjer er at den går varm og lager skikkelig høyt trykk på ekspansjons toppa å der.

Akkurat som om den ikke får skikkelig sirkulasjon igjennom topp,radiator og slanger?

Begynner å gå tom for ideer, trenger hjelp folkens :D

På forhånd takk.

Skrevet

Kan radiator være tett? Hvor sitter lufteskruene på disse bilene? Vet av en på toppen av ekspansjonstanken, men skal vell være flere enn en? Er det ikke en slik ventil på toppa også da? som skal slippe ut eventuelt lufta som er i tanken. Kanskje være tett en plass? Dårlig trykk? Blir gal, please, hjelp meg ;D

Skrevet
  Haakjin skrev:
Toppakning er det ikke, tatt co2 test på vannet og det er ikke vann i oljen. Får full motortemp. Er vell fordi den ikke får sirkulasjon i vannet.

Du kan ha lekkasje i topp uten at det er CO i oljen.

De fleste tilfeller vil vannet gå ut eksosen.

Skrevet
  Jørgen Lie skrev:
Er vel en lufteskru på termostathuset, Håkon?

Ja, det er det jeg tror jeg også, men fikk ikke sjekka nøye sist, stikker og sjekker det med det samma :D

hao skrev:
  Haakjin skrev:

Du kan ha lekkasje i topp uten at det er CO i oljen.

De fleste tilfeller vil vannet gå ut eksosen.

Men da skulle det vell vært mere hvitrøyk av eksos? Gå ujevnere og ha litt vann i olja, men ingen antydninger til noe av de delene, ryker faktisk ikke i heletatt av eksosen.

Skrevet

Så varmt som det er nå vil du ikke kunne se av eksosen om den inneholder bittelitt mere fuktighet.

Den trenger ikke gå ujevnt fordi om det går litt kjøleveske ut eksosen.

Husk at en sylinder fylles og tømmes ca 1000 ganger pr min. Det skal da mikroskopiske mengder dit før det er noen stor lekkasje.

Du ser jo fort om problemet er feil med topp/pakning hvis du lar bilen stå med motor igang og etterfyll kjøleveske helt til det ikke krymper mere.

Event. lekkasje kan være mellom en kjølekanal og ut i sylinder. Da vil du ikke merke noe på oljen

Tipper det aldri slutter å krympe :cry:

Skrevet

min hvitrøyket heller ikke men fikk det til vist forholdene var rett slik at motor var litt temp på og katalysator var kald eller noe slik.'

har du en vanelig bensin radiator eller er det en tds radiator på din bil?

er det tds er det ikke lufteskrue på oppe ved frontrute

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...