Gå til innhold

92mod Bmw E36 318i prosjekt. "Low budjet, lot of fun"


Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann folkens. Fyrer i veien med denne tråden nå med det samme, selv om det kan ta litt tid mellom hver oppdatering.

Saken: Hentet med en Bmw E36 318i i Nord Trøndelag (Nærmere bestemt Høylandet) for ca 2 1/2 år siden. Bilen har stått i ro siden, og jeg har ikke akkurat gjort stort. Forrige eier hadde fåt tak i ny motor til bilen, da den gamle sikkert har havarert. Etter at den hadde blitt koblet til girkassa så ble han usikker på om motoren var vanlig 318i eller om det var is.

Det viser seg at motoren som er montert er en M43 motor, mens bilen er registrert med M40 motor. Noen som veit hva den store forskjellen er på disse motorene og ledningsnettet, foruten noen få hk mer?

Har en god dialog med Sondre hos GS Bildeler og han kunne bekrefte at motoren min var en standars 318i motor. Litt mer om dette finner dere forresten på bilforumet.net http://www.bilforumet.no/bilmerker/bmw/ ... -318i.html

Det eneste som ellers har skjedd er at jeg har funnet ut av hvorfor bagasjeluka ikke ville "låse seg." (Noe som var en smal sak å fikse) Det viste seg bare at selve låsekassen var skakk, så noen slag med en sleggehammer fikset dette ;)

Foruten dette så har jeg kun fått kjøpt meg coilovers til bilen. Kvaliteten er nok helt grei, men forventer ikke noe i nærheten av Spax, H&R, KW eller Weitech for å si det sånn. Kjøpte ett helt enkelt sett fra Parts&Retards av merket TuningArt for litt i underkant av 3000,- levert på det lokale postkontoret. Grunnen til at dette ble kjøpt er fordi jeg skal ha bilen lavere og stivere enn originalt. Den er noe lavere nå enn originalt, men dette er fordi den gamle eieren har montert slike billige senkefjørklemmer man får kjøpt på BilXtra, Torshov, Biltema og lignende. Fikk bekreftet av biltilsynet at dette hadde blitt påpekt på forrige eu-kontroll.

Bilen ellers ser igrunn veldig pen og hel ut. Det har blitt byttet venstre framskjerm og panser, da dette sikkert har fått seg noen skader før. Ellers så fulgte det med sommerfelger med 225/45ZR17 sommerdekk og 195/55R16 vinterdekk på felger.

Planer for bilen:

Sote alle sideruter og bakrute. (Siderute foran 35% og resten 3%)

Montere coilovers.

Sjekke bremser.

Montere og koble opp motor.

Montere short shift fra GS eller kjøpe deler fra Bmw Z3.

Skremme ut litt mer effekt av motor. (Sugetrim. Forslag til hva som kan gjøres eller brukes fra andre bilmotorer taes imot med stor takk.)

Montere nye stoler foran.

4punkt sele.

Veltebur.

Selge ineriøret.

Nytt ratt. (Med Airbag?)

Angel Eyes lykter. (Noen som har ett tilbud til meg)

Sotede baklykter med diodepærer. (Stylinglykter med CE merke.)

Xzenon i hovedlykter og spredere.

Hellakkering av bilen. (Matt svart) Vil navngi bilen, men veit ikke helt hvilke navn ennå. El Doablo, Black Widow, Shadow osv osv. Tips anyone?

Få den gjennom eu-kontroll.

Eventuelle feil og mangler som dukker opp på eu-kontroll

Om det er noen som har tips til endringer eller annet jeg kan gjøre med bil/motor så skrik ut. Alle tips taes i mot med takk.

Kom gjerne med positive og negative kommentarer, men vær så snill å hold dere innenfor rimelighetens grenser. All kritikk er godt mottatt og jeg er åpen for forandring i planer om jeg ser at ett eller annet av tips og forbedringer ser penere/bedre ut enn hva jeg hadde tenkt i første omgang.

Tid for litt bilder:

DSC00482.jpg

DSC00481.jpg

DSC00480.jpg

DSC00479.jpg

DSC00476.jpg

DSC00475.jpg

DSC00554.jpg

DSC00555.jpg

DSC00556.jpg

DSC00563.jpg

DSC00564.jpg

DSC00552.jpg

DSC00551.jpg

DSC00477.jpg

DSC00478.jpg

DSC00549.jpg

DSC00550.jpg

2011-08-14121503.jpg

2011-08-14121450.jpg

Håper dette faller i smak for dere og at dette kan være noe som kan ble ett morsomt og lærerikt prosjekt.

Stay tuned people...

Skrevet

Må forresten legge til at jeg var innom det lokale huggeriet for ett par uker siden og knipset litt bilder av en Bmw E36 combi for å kunne se hvor ledninger og slanger var montert. Dette er nok en helt annerledes motor enn jeg har, da man ser noen forskjeller, bl.a på innsuget som har 2 kontakter, kontra min som har en. Noen som veit hva slags motor dette er, og om jeg i det hele tatt kan sammenligne ledningsnettet diverse med dette?

2011-07-07124955.jpg

2011-07-07125013.jpg

2011-07-07125029.jpg

2011-07-11145718.jpg

Skrevet

Bildene du har knipset av ser faktisk ut som e46 motor sikker lik e36 siste modellene.

tomgangsregulatoren din er anderledes, er plaser under /mellom insugsmanifolden. går utifra at din er 94-95 model motor med Bosch M1.7.1 fuel injection mens den på bildet har Tomgangs regulatoren sittende på gass spjeldet. lik m43b19tu motorer fra e46

Ser ut som du har knipset av er BMS 46 fuel injection sikker 98 modell. kan gjæren være at jeg tar helt feil.

Skrevet
Bildene du har knipset av ser faktisk ut som e46 motor sikker lik e36 siste modellene.

Tenker du på di siste bildene hvor det bl.a er ti kontakter på innsuget? Dette skal vel være en E36 Combi, om ikke E46 er ganske så lik? Bilen min er forresten en 98 modell ;)

Skrevet

Hmm. Jeg er HELT sikker på at jeg fikk tilbud om den der i innbytte på en annen bil jeg skulle selge for noen år tilbake. Ligna fælt ihvertfall :) Trenger litt jobb både med det tekniske og karosseri hvis det er samme bilen. Men ikke no problem å få te bil av det der :)

Skrevet
Hmm. Jeg er HELT sikker på at jeg fikk tilbud om den der i innbytte på en annen bil jeg skulle selge for noen år tilbake. Ligna fælt ihvertfall :) Trenger litt jobb både med det tekniske og karosseri hvis det er samme bilen. Men ikke no problem å få te bil av det der :)

Husker du noe navn på selgeren/bytteren? Det er absolutt ikke umulig altså. Den sto til 8000,- oppi Høylandet (Nord Trøndelag) i Februar/Mars i 2009.

Karosseriet er forsåvidt ganske strøkent, foruten lakken der den har blitt borte pga slitasje fra jekkestropper etter transport ;) Noe er det nok, men har faktisk ikke sett så nøye på bilen før. Den har stått ca 4meter fra inngangsdøra siden jeg hentet den, foruten ett par dager da den ble stjålet i fjor. Dere lurer sikkert på hvordan jeg kan vite så utrolig lite om den, så lenge den ikke har stått lenger unna husveggen. Dette er fordi jeg har hatt så mange andre prosjekter å styre med at jeg rett og slett ikke har hatt tid. Men nå er tiden inne for å få gjort litt med den fremover.

Hva er forresten di vanlige feilene på disse bilene? Tenker da på slitasje i understell, rust, slark i foringer osv osv...

Skrevet

Det kan stemme at den sto oppi der ja. Husker ikke navnet på selgeren. men mener å huske det var en litt lyshåra kar med briller som hadde den. Ung gutt. sikkert rundt 20 eller no. men jeg er sikker på at det er samme bilen. Kjenner igjen fargen,,vingen,,baklykter etc..men mener at det kun var venstre forskjerm som var svart da..men husker det var noe rust og skader på noe av fronten..

Skrevet

Husker selv ikke navnet på fyren jeg kjøpte den av. Han jeg traff var vel ikke eieren tror jeg. Var en kompis av han eller noe. Antageligvis så er det nok samme bilen ja, men det var nå panseret og venstre framskjerm som var byttet i hvertfall, for disse er matt svarte. Har byttet ut baklyktene på den forresten, for høyre baklyktglass var knust. Synes heller ikke lexus lykter er så pent lenger. Men hadde jeg fått en mørkere toning på dem, så hadde jeg nok brukt dem uansett. Får se hva som skjer etter hvert evt ;)

Skrevet

Kan noen fortelle meg om dette ser riktig eller feil ut? Aldri montert coilover før, men ser liksom ikke noe annen måte dette skulle ha sittet på.

Personlig så synes jeg ikke bilen ble noe lavere enn den var før, men det kan vel hende dette forandrer seg noe etter at dempere og fjører siger litt mer sammen. Har forresten skrudd mutteren helt i bunn, for å se hvordan dette ble. Burde vel igrunn ikke senke mer enn 50% en liten stund fremover etter det jeg har lest i andre sammenhenger ang montering.

2011-08-15202029.jpg

2011-08-15202008.jpg

Man ser forskjellen på dempere i hvertfall. Dette er målene jeg fikk frem av det gamle og nye settet:

Original demper: 70,5cm | Senkedemper: 67,5cm

Original fjør: 23cm | Senkefjør: 19cm

Totalt 7cm lavere, uten justering.

2011-08-15193230.jpg

Lurer på hva som har skjedd her. Hadde ikke sjangs til å få av demperen med håndmakt, så vinkelsliperen fikk teste kreftene sine på godset rundt foringen på den originale. Etter dette var det frem med gassbrenneren og tenne på gammel original foring.

2011-08-15211126.jpg

Slik ble resultatet på høyre side bak.

2011-08-15201955.jpg

Skrevet
Hæh? Hva er det du er for slags fyr? Slylder deg penger? Hva er det du egentlig babler i?

Jepp. Du kjøpte starter av meg på Fordforumet. Trenger ikke å prøve å vri deg unna enn gang, kan fint poste FCN tråden din inn her så folk kan få se hva type du egentlig er. Er gått en stund siden du skulle gjøre opp for deg nå.

Skrevet

Åja, det er deg ja. Har helt glemt av å se etter hva som har skjedd. Send meg kontonummeret ditt på nytt, sånn at jeg får dobbeltsjekket hva som har skjedd. Har overført penger, men er enig med deg. Det burde ha vært inne for lengst, da det normalt tar bare ett par dager og ikke mnd.

Skrevet

Bjarte bmw-E30 99444465 Nummeret med dårlig kontakt :lol:

Ting kommer ofte i retur eller hva? Har ikke du også noen kroner du burde ha sendt i retur??

Du kaster stein i glasshus da du skylder meg 610kr.

Hva med å starte dagen med å ha ryggen din fri og gjøre opp for deg selv?

:idea:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...