Gå til innhold

318D E90 Turbofeil


RooNE
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Iløpet av de siste 5årene har bilen misten all guff når jeg har kjørt den den hardt ved 3 annledninger. Toppet seg i juli (4de gang) da jeg dro den godt opp mot rødsonen (men aldri på eller over) for ta en forbikjøring.

Når dette inntreffer er det ikke noe "gass" selv om jeg girer ned. Verkstedet har ikke kunnet finne noe før dem scannet igjen etter juli episoden. Diagnosen er "feil på treg turbo spjell styring, og skal det fikses må hele turboen byttes". Bilen er kjørt 88000 og jeg finner det provoserende at Bavaria sier det er normalt at turboer ryker mellom 90000-120000 på nyere diesel bilen.

Antar at det ikke er så mye annet å gjøre enn å kjøpe ny turbo før den tar helt kveld. "Tilbudet" på skifte beløper seg på 23500 inkl arbeid og mva.

Så til spørsmålene:

1) Det kan da ikke være riktig at turboen skal ryke ved kjørte 90000..?

2) Hvilken turbo sitter i en 318 E90 2006 modell? Er det mulig å velge en "større"modell når enn først må bytte? (stod noe om AT-Turbo i service tilbudet)

3) Noen tips for å gjøre dette billigere? Selve turboen står listet til 13296 +mva

Er ikke noen mekaniker så kan ikke utføre arbeidet selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Iløpet av de siste 5årene har bilen misten all guff når jeg har kjørt den den hardt ved 3 annledninger. Toppet seg i juli (4de gang) da jeg dro den godt opp mot rødsonen (men aldri på eller over) for ta en forbikjøring.

Når dette inntreffer er det ikke noe "gass" selv om jeg girer ned. Verkstedet har ikke kunnet finne noe før dem scannet igjen etter juli episoden. Diagnosen er "feil på treg turbo spjell styring, og skal det fikses må hele turboen byttes". Bilen er kjørt 88000 og jeg finner det provoserende at Bavaria sier det er normalt at turboer ryker mellom 90000-120000 på nyere diesel bilen.

Antar at det ikke er så mye annet å gjøre enn å kjøpe ny turbo før den tar helt kveld. "Tilbudet" på skifte beløper seg på 23500 inkl arbeid og mva.

Så til spørsmålene:

1) Det kan da ikke være riktig at turboen skal ryke ved kjørte 90000..?

2) Hvilken turbo sitter i en 318 E90 2006 modell? Er det mulig å velge en "større"modell når enn først må bytte? (stod noe om AT-Turbo i service tilbudet)

3) Noen tips for å gjøre dette billigere? Selve turboen står listet til 13296 +mva

Er ikke noen mekaniker så kan ikke utføre arbeidet selv :)

1.) Det er både riktig og ikke riktig, hvis olje er skiftet ofte nokk og bilen var brukt normalt, så vanlighvis holder den mye lengere... Men det er ikke uvanlig at den ryker ved ca 100 tusen km. :)

2.) Sitter vel GTB1749VK turbo hos deg, men er forskjell på del nummer på euro 4 og euro 5 motorer. Samme turbo sitter inn i 118d.

3.) Sjekk turbopower.no og turbo.no de er turbo verksteder hvor du kan få turbo. Pris på din turbo hos turbo power 9590,- +moms. Kanksje du kan få tilbud for utskifting av turbo på din bil der og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi! Ville ha hørt med TRF Racing om tilbud på ny turbo og dyser. Fikk tilbud fra han for et års tid siden da min turbo røk på 75.000. Husker ikke eksakt pris, men det var ikke avskrekkende!

Resultatet blir rett i underkant av 200 hk og godt over 400 Nm!

Jeg hadde "dessverre" bruktbil-garanti, og fikk ny turbo (og diff) dekket. Ellers hadde valget vært lett!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...