Tomisimo Skrevet August 14, 2011 Skrevet August 14, 2011 Hei, vurderer å bytte motor i min til M52b28TU, hva er det jeg trenger å ha med meg hvis jeg skal på skroten til sverige? kan jeg bruke en som sto i e39? jeg forstår at det tekniske er det samme, men det electriske som skal til, og eventuelt, hvor hardt kan det bli å konvertere til M54b25 fra M52b20TU? takk
SweetBMW Skrevet August 14, 2011 Skrevet August 14, 2011 Det å konvertere fra M52TUB"20 til 28 er ikke noe problem. ut med gamle inn med nye. Flash hjernen til 2,8. Fra M52TU til M54 derimot er litt verre. Da er det annet ledningsnett, andre koblinger, og elektronisk gass. Jeg har dog akkurat gjort dette, bare fra 318 til 325, og det gikk greit. Litt fikling med ledningeer. I tillegg trenger du ny DME og kode denne opp motEWS. Dette vet jeg STADIG ikke om noen i Norge som gjør, unntatt en litt tvilsom en. Men det går å få til. Nå bor ikke jeg så langt unna deg heller, så litt support kan du nok regne med
Tomisimo Skrevet August 14, 2011 Forfatter Skrevet August 14, 2011 okei, takk, det va nyttig info, men en ting da, jeg vil ik miste EWS, bare for å være på sikre siden, kan man få omprogramert høkler etter den nye motorn eller trenger jeg da nøkkelring fra den originale bilen og EWS boks. Suverent, jeg jobber med å finne en lokale for skruing i vinter, så kan sikkert være bra om du kunne hjelpe til med noe tips og pekt med finger
SweetBMW Skrevet August 14, 2011 Skrevet August 14, 2011 tips og peke emd finger i can do .) Nei altså det du må gjøre er å kjøpe en DME fra koed f.eks eller i Sverige. Du trenger KUN DME. Ews boksen bruker du fra din bil, sammen med dine nøkler og mottager ring for EWSen. Så blir disse sendt til RPM Motorsport i Canada (ja du må det, og det koster litt, men det er verdt det) for å kodes om og parres. Innstaller i din bil, full gass Men jeg ville virkelig anbefalt deg å bygge til 2,8 liter M52TUB28. Det er mye mindre jobb.
Tomisimo Skrevet August 14, 2011 Forfatter Skrevet August 14, 2011 jo, jeg vil sette inn M52b28TU i min, det er vel maksimale man kan put i den før man må oppgradere bremser og bremsekraft forsterker. det blir min midlertidig motor, har andre planer for bilen videre i fremtiden
SweetBMW Skrevet August 14, 2011 Skrevet August 14, 2011 Altså du trenger ikke bytte bremsekraft forsterker. Men du må bytte skiver og kalipere. Er jo lett å få din godkjent med den 2,8 litern.
Tomisimo Skrevet August 14, 2011 Forfatter Skrevet August 14, 2011 de har samme bremser fra 2.0l til 2.8l, ifølge delekatalogen så va de det. men M54b30 kom med større bremser og bremsekraft forsterker. og noe anna kopling på diffen. Du måtte oppgradere, dersom du hadde samme bremser som 1.6, 1.9-1.6 og 1.8IS
SweetBMW Skrevet August 14, 2011 Skrevet August 14, 2011 Nå ja... Usikker på det altså kompis. I følge ETK så er det samme på E46 320 M52TU og 323. 01 Brake disc, ventilated 286X22 Foran Brake disc, ventilated 276X19 Bak på 328: Brake disc, ventilated 300X22 Foran Brake disc, ventilated 294X19 Bak
SweetBMW Skrevet August 14, 2011 Skrevet August 14, 2011 Jeg veit at jeg måtte oppgradere ja, Og ang kobling på diffen så er det 4 bolts flenser på alle andre unntatt 330 og M3
Tomisimo Skrevet August 14, 2011 Forfatter Skrevet August 14, 2011 shait man.. K da må jeg ta være på bremsene også fra delebilen, trur jeg skal se etter hel bil som høges i sverige nå, helst med svart taktrekk har jo hengerfeste på min, ta en kosetur en helgedag før vintern. Da er listen, M52B28TU Callipere ECU
Tomisimo Skrevet August 14, 2011 Forfatter Skrevet August 14, 2011 Litt det samme herhttp://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=198925 Jo jeg har sett den istede. takk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå