Spankus Skrevet August 15, 2011 Share Skrevet August 15, 2011 Ser på en bil som jeg vurderer å ta opp lån på. Der en 2001 mod 525D. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=29859503 Hvordan går jeg fram når det er heftelser på bilen? Greit nok hvis selger si att "ja, skal betale når jeg har fått penger for bilen". Men man skal jo desverre ikke stole på noen idag. Sender jo ikke bare avgårde penger, for da har du jo ikke styring på de lenger. Hjelper vell ikke å skrive i salgsmeldinga att bilen selges heftelsesfri heller?. noen som har litt peiling på dette? Har ikke lyst til å sitte med en bil som jeg plutselig må betale dyre dommer på, fordi de krever inn penger.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus M Skrevet August 15, 2011 Share Skrevet August 15, 2011 Du betaler heftelsen som er på bilen, og gir resten av totalbeløpet til selger, da er du rimelig safe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spankus Skrevet August 15, 2011 Forfatter Share Skrevet August 15, 2011 Hvis heftelsen er høyere enn kjøpesummen da? Må han betale det resterende, og jeg resten? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gislius Skrevet August 15, 2011 Share Skrevet August 15, 2011 Enig med Magnus her, sånn gjør jeg det.. Da er det ingen problem.. Viss heftelser er høyere en kjøpesum, høres det noe rart ut. Da hadde jeg ringt banken han har lånet i og hørt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eksos Skrevet August 15, 2011 Share Skrevet August 15, 2011 Heftelsene på bilen er vell de som blei registrert når lånet ble oppretta? Tror ikke det blir oppdatert.. Om det er den Raymonden jeg tror det er, har du iallefall ikke noe å bekymre deg over uansett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen Lie Skrevet August 15, 2011 Share Skrevet August 15, 2011 Beløpet som står som heftelse i br.reg er beløpet som bilen ble tatt i pant i. Dette vil jo bli mindre for hver mnd når lånet blir betalt, men det oppdateres ikke på br.reg. Enkleste måte for deg å betale bilen uten å være redd for å bli sittende igjen med heftelse er som følger: -Ring din bank, der du tar opp lånet/eller har pengene på bok. -Få de til å undersøke hvilken bank som har lånet fra før -De skaffer lånenummer og har dialog med banken som har billånet pr i dag -Om du bestemmer deg for å se på/kjøpe bilen, gå i din bank og få en bekreftelse på de om at cash er i orden -Når du kjøper bilen avtaler du med eier at du tar med bevis på at du har penger i orden -Hans bank sier i fra om at de er i dialog med din bank ang overføring -Du kjøper bilen, ringer din bank og får de til å bekrefte overføring til selgers bank -Dere begge mottar beskjed om at penger har gått / kommet -Det som evt er igjen etter heftelsen er betalt får selger inn på sin konto Håper dette var forståelig.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spankus Skrevet August 15, 2011 Forfatter Share Skrevet August 15, 2011 veldig fint forklart Trur jeg har skjønt hvordan jeg skal "angripe" saken Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen Lie Skrevet August 15, 2011 Share Skrevet August 15, 2011 Bra Slik jeg gjorde det da jeg handla E91`n i alle fall.. Jeg og selger hadde ingenting med pengene og gjøre.. Bankene våre tok seg av den biten Der sto det 440k i heftelser, men han hadde knappe 100k igjen på lånet.. Så det som var til overs etter at banken min førte over salgssummen fikk han inn på konto Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spankus Skrevet August 16, 2011 Forfatter Share Skrevet August 16, 2011 Ja, spørs om det blir på samme måten som du sa. Har hørt litt med banken og likte framgangsmåten, så da går det vell bra ved ett eventuelt kjøp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wazzap Skrevet August 16, 2011 Share Skrevet August 16, 2011 Tror ikke du må bekymre deg for det, hvis du gjør som folk sier her så kommer det der til å gå kjempe bra jeg solgte en bil med heftelse og da gjorde vi på samme måte.. Veldig grei måte gjøre det på Er jo bare stikke innom banken så fikser de det på 5 min. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oljebrenner'n Skrevet August 16, 2011 Share Skrevet August 16, 2011 Kjøp kan godt gjøres slik Jørgen Lie beskriver. Det beste er altså at du får bankene/finansieringsselskapene til å forestå oppgjøret forutsatt at restgjeld inkl. renter/omkostninger mv er lavere enn kjøpesum. Be om bekreftelse fra panthaver om dette og avtal med selger at oppgjøret kan skje mellom bankene/finansieringsselskapene. Husk også å be om å få bekreftelse fra panthaver om at heftelse vil bli slettet når betaling til panthaver iht restgjeldsoppgave er i orden. Panthaver finner du i Brønnøysund-registrene. Så utbetales restbeløpet til selger (alternativt innbetales hele kjøpesummen til panthaver og så overfører de nettobeløpet til selger etter å ha få dekket inn sitt tilgodehavnede). Bankene bør også snakke sammen dersom du også skal etablere pant i bilen; da må det tinglyses pant i bilen normalt før bilen overføres juridisk. Den øvrige delen av kjøps-/salgsprosessen følger vanlige rutiner. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stonescream Skrevet August 16, 2011 Share Skrevet August 16, 2011 Når jeg kjøpte min bil som hadde 10 000 i heftelse mer enn verdien ble det gjort slik: Vi avtalte prisen på bilen og han la inn 10 000 i lånet slik at det var lik verdi på bilen. Skaffa meg "verdikupong" fra min bank på beløpet jeg skulle betale Gikk i hans bank og skreiv kontrakt og lånet ble betalt inn og jeg fikk kopi av overføringen osv. På forhånd hadde jeg kontakta banken hans og fått bekreftelse på resterende beløp osv. Du kan også bruke tryggbilhandel.no som gjør dette automatisk for deg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå