Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 2008-modell Fiat Grande Punto 1.3 Multijet som har lugga litt, trodde da det var tett dieselfilter som for et par måneder siden, da de tok 500 kroner eller noe deromkring for å rense det.

De ringte meg nå og sa at dieselfilteret var gått i oppløsning, og jobben + deler for nytt ville komme på 22.900,-

De påstår også at siden DE importerte denne bilen for så å selge den til meg, så er det en "importbil", og derfor utenfor garanti.

Hva kan jeg gjøre?

Skrevet

Hvis dieselfilteret er gått i oppløsning er det ikke mye du får gjort.

Du kan søke rundt på nettet om du finner noe rimeligere på for eksempel ebay, og se om du finner noen som setter det inn billig.

Eller så får du bite tenna sammen og betale. Ikke mye du får gjort.

Skrevet

Til den prisen må det inngå mer en kun skifte av filteret.

De skal sikkert jakte opp restene av det som satt der før.. for 20 store. ;)

Skrevet

Er sikkert dieselpartikkelfilteret.

Er nok mange som må ut med ein del når dette filteret skal skiftes. Dette filteret liker ikkje småkøyring og må nok sikkert byttes oftere for dei som driver med dette.

Filteret kan koste ein del kroner! For meg er eit filter ein slitedel og går ikkje under garanti.

Kva er km stand på bilen?

Skrevet

39.000. Bilen blir så og si aldri småkjørt, kun tur retur gardemoen i 5e gir.

Det var dieselpartikkelfilteret tror jeg ja. Det litt rare er jo at dette filteret ble "renset" for 5-6 måneder siden, uten at de sa noe spesiellt på det da.

Skrevet

Regnet med det var dieselpartikkelfilteret du mente. Jeg har hørt både positive og negative ting om rensing av det..

Det i seg selv er en grunn til å kjøpe bensinbil!

Skrevet
Har en 2008-modell Fiat Grande Punto 1.3 Multijet som har lugga litt, trodde da det var tett dieselfilter som for et par måneder siden, da de tok 500 kroner eller noe deromkring for å rense det.

De ringte meg nå og sa at dieselfilteret var gått i oppløsning, og jobben + deler for nytt ville komme på 22.900,-

De påstår også at siden DE importerte denne bilen for så å selge den til meg, så er det en "importbil", og derfor utenfor garanti.

Hva kan jeg gjøre?

Ja det er en import bil uten garanti fra Fiat systemet i Norge, men det andre er bare tull. Med minder du har kjøpt den som ett rep objekt, som ikke skal være mulig. Dvs forbrukerkjøpsloven gjelder. Dvs hva har forventet levetid på 5 år. Ett dieselfilter har vel det. Spør en gang til, eventuelt ta kontakt med NAF eller forbrukerrådet.

Skal være ganske greit dette!

Skrevet

Lukter reklamasjonssak lang vei. Jeg hadde ihvertfall ikke gitt meg, basert på de opplsyningene du gir om kjørevaner og siste service osv.

Brutterns Avensis, som i all hovedsak blir brukt til småkjøring, fikk problemer med DPF'en. Dette ble ordnet på reklamasjon, siden bilen var utenfor garanti.

Har du kjøpt bilen av norsk firma, har det null betydning om de har importert den selv. 5 år reklamasjon er gyldig.

Skrevet

svar fra forhandler:

Bilen har et defekt dieselpartikkelfilter(dpf). Dette må byttes.

Prisen er i området kr 22.000,-

DPF er klassifisert som en slitedel. Dette betyr ikke at det er normalt at DPF skal byttes etter drøye tre år.

Derfor er vi i kontakt med Fiat-impotør for å undersøke om vi kan få dette på garanti /kulans.

Venter på svar og deler. Forventet deleleveranse ca 14 dager, da det ikke er på norsk lager.

I mellomtiden mens vi venter på svar kan bilen trygt brukes og kjøres, men vil få en feilkode(lampe) på dashbord.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...