Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med digituning? Har en 520iA (97`)

Får 30Nm extra + 15HP om jeg kjøper, men hvor mye mindre blir forbruket mitt av 30Nm extra?

(bruker pr i dag ca 1.2L/mila, ved pen blandet kjøring, og ca 1L/mila ved langkjøring)

Koster forresten 4900,- om det gir greit mindre forbruk, kan det jo være verdt pengene =)

Skrevet

Jag skulle säga att siffrorna låter lite i överhant, skulle själv uppskatta att det rör sig om kanske 10-15 Hk och 20-30 Nm. Om man vässar tändningen går det också att få ner förbrukningen, men skillnaden blir inte jättestor. Du kan med lite tur få ner förbrukningen från 1.2 till kanske 1.15 l / mil säg.

Jag driver själv med chiptuning i sverige och kan ordna bra pris på dessa Bmw hvis du är intressert.

Mvh//

A.Fekzen

Stockholm, Sverige.

Skrevet

Takker for godt svar! :D

Da blir det ikke så interessant, viktigste for meg var å få ned forbruket. En reduksjon på 0,05/mila blir litt lite :P

Skrevet

Nå skal det vel nevnes at chipping på en sugebensin ikke er verdt penge uansett, da effektøkningen er så hinsides minimal. De tallene du nevner er nok ikke reelle i det heletatt

Skrevet

Personlig er jeg og veldig skeptisk til chiptuning av bensin. Har pr. i dag ikke sett et eneste 3djeparts benkepapir på at slik chiping har gjort noe som helst.

Selvfølgelig finnes det unntak, hvor en motor f.eks er strupet fra fabrikk pga. avgifter i enkelte land eller tilsvarende. Dog er dette mere unntak som bekrefter regelen.

Skrevet

Det är olika på olika motorer såklart. Finns en del sugmotorer som blir klart bättre efter chipning. Det har också att göra med hur mycket bilen väger. Tex 7 och 5 serie är det svårare att märka något på medan E30, P944, P968 osv tex brukar bli riktigt bra!

Jag har 3e part bänkning från en kund som jag gjorde ett program till en Porsche 968. Där han provat med original chip och sedan bara bytt till ett 98 oktan anpassat chip med vassare tändning osv. Testat vid samma tillfälle. (Detta är samma styrsystem som bmw har ungefär, på E30, E34, E36).

98301-P968_Fekzen.jpg

+13.5 hk :) och då får man dessutom tänka på att denna bänk är känd som "mycket sträng" eftersom den visar lite lägre effekt än det är.

Mvh//A.Fekzen

Skrevet

Med andre ord en økning på gode 6% effekt, noe kanskje den forhøyede oktanen kan ta litt av æren for?

På BMW med bankesensor vil den vel justere tenningen selv, og som sådan øke effekten en anelse om man går fra 95 til 98 oktan?

Jeg har mere tro på chiping av sugemotorer dersom det gjøres i samspill med "hardwaremodifikasjoner" som f.eks kamaksel, porting etc.

Skrevet

Jepps, men det var 98 oktan både med original chip och trimchip, allt var samma så att säga.

Jo, framförallt från ca år 2000 då MS42 och MS43 kom så finns det en vassare mapp som styrsystemet själv justerar upp till med hjälp av banksensorer osv, men det går att plocka ur lite till iallafall. Men där kan man inte få lika stor skillnad som på äldre motorer.

Jo som du säger så är det absolut mer värt att chipa en sugmotor som man även uppdaterat hårdvarumässigt. Tex vassare kammar blir klart bättre om man har vassare ställd tändning också.

Mvh//

A.Fekzen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...