Mariuse34 Skrevet August 22, 2011 Skrevet August 22, 2011 Hei, Bremseklosslyset har begynt å lyse i min 523iat. To spørsmål. 1: Er dette noe jeg kan gjøre selv uten for mye plunder. Jeg skrur en del selv, men dette har jeg enda ikke begitt meg ut på. har veldig lyst å gjøre det selv. 2: Hvilke bremseklosser er ok? JEg kjører ikke akkurat stasjonsvognen på bane men er i tyskland et par ganger i året. Biltema har jeg forstått at er uaktuelt. Marius
Trond H. Olsen Skrevet August 22, 2011 Skrevet August 22, 2011 1. Veldig lett å gjøre dette selv. Er gjort på 20min pr side. Du trenger en 7mm umbraco til gliderene og noe å pusse de med. De ska være tørr og ikke settes inn med noe. 2. Helt vanlig oem holder egentlig. Ellers så er greenstuff eller fedoro racing greie klosser. --- I am here: http://maps.google.com/maps?ll=60.342751,5.274886
Hollabaloo Skrevet August 22, 2011 Skrevet August 22, 2011 De ska være tørr og ikke settes inn med noe. Hvorfor skal ikke gliderne settes inn med noe?
mudbug Skrevet August 22, 2011 Skrevet August 22, 2011 Det er lett å skifte. Er det framme eller bak?. Her er en DIY på bakbremse. : http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.p ... 83&start=0
Hollabaloo Skrevet August 22, 2011 Skrevet August 22, 2011 1: Er dette noe jeg kan gjøre selv uten for mye plunder. Jeg skrur en del selv, men dette har jeg enda ikke begitt meg ut på. har veldig lyst å gjøre det selv. Marius Kjør på! Det er akkurat så enkelt som det høres ut som. Tips 1: Bruk ståltråd og heng caliperen opp i framfjæra mens du bytter klosser, så du ikke lar vekta på caliperen hvile på bremseslangen *grøss*. Tips 2: Bruk et bremsestempelverktøy for å presse tilbake bremsestempelet: http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremsestempelverktoy/ Her er en video som viser hva du må gjøre:
Mariuse34 Skrevet August 22, 2011 Forfatter Skrevet August 22, 2011 Kult! Jeg vet ikke om det er foran eller bak. Muligens alle fire. Har ikke satt meg inn i hvordan jeg sjekker om bremsekloss er fresh eller ei.
Trond H. Olsen Skrevet August 22, 2011 Skrevet August 22, 2011 Hvorfor skal ikke gliderne settes inn med noe? Lurte litt på det eg også når eg leste det. Men det står faktisk i TIS at de skal være tørr og blank. --- I am here: http://maps.google.com/maps?ll=60.342750,5.275089
Mariuse34 Skrevet August 23, 2011 Forfatter Skrevet August 23, 2011 Tusen takk! Da skal jeg hive meg over det kommende helg!
Mariuse34 Skrevet Oktober 30, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 30, 2011 Bremsekloss foran gikk strålende. Men bilen har stått en månedstid og da jeg flyttet på den nå begynte det å drysse fra belegget på klossene bak. Tyder på bytte bak asap. Er det noe spesielt jeg må tenke på bak, i forhold til foran?
slados Skrevet Oktober 30, 2011 Skrevet Oktober 30, 2011 Nei samme prossedyre men det er litt værre å komme til så det blir litt mer bannskap
Margido Skrevet Oktober 30, 2011 Skrevet Oktober 30, 2011 Smør opp gliderne du. Å ikke gjøre det er som å be om at de setter seg fast over tid. Kobberpasta er veldig bra.
Mariuse34 Skrevet Oktober 30, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 30, 2011 Idiotisk spørsmål, antagelig, men hva er gliderne? Takker for svar
sberget Skrevet Oktober 31, 2011 Skrevet Oktober 31, 2011 gliderne fører stempelet frem og tilbake bruk kobberpasta som nevnt ovenfor, fort gjort og skifte bak også
F10 Skrevet Oktober 31, 2011 Skrevet Oktober 31, 2011 Husk å skru av lokket på bremsevæskebeholderen. Når du presser inn stempelene, stiger nivået ganske mye, samt at stempelene er mye lettere å presse inn når luften ikke behøver å presses gjennom det lille luftehullet. Bremsevæske tærer ganske bra på lakk. Ikke søl. Det kan være lurt å bytte bremsevæsken samtidig. Skal byttes annethvert år. Beholderen er plassert under microfilteret på venstre side. Klossene er ganske lette å presse inn. Et flattjern går greit. Er skivene slitt, bør de også byttes + sko til håndbrems. Da får du en ny opplevelse når det gjelder bremser. Smøre gliderne? Jeg ville latt være. Pasta eller olje/fett gjør at det fester seg smuss. En helt kurant jobb. Husk slitasjevarslere. Rengjør kaliperne godt og spander litt lakk som tåler varme. Med åpne felger ser det stilig ut. Litt mere arbeid enn det du tenkte i utgangspunktet kanskje, men ålreite bremser er bra.
Margido Skrevet November 1, 2011 Skrevet November 1, 2011 Øhm, det er altså en grunn til at det er _støv_mansjetter på gliderne. Men hey, bare la vær så kan vi se hvor morsomt du blir å ha det dagen du skal bytte på nytt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå