Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Bremseklosslyset har begynt å lyse i min 523iat.

To spørsmål.

1: Er dette noe jeg kan gjøre selv uten for mye plunder. Jeg skrur en del selv, men dette har jeg enda ikke begitt meg ut på. har veldig lyst å gjøre det selv.

2: Hvilke bremseklosser er ok? JEg kjører ikke akkurat stasjonsvognen på bane men er i tyskland et par ganger i året. Biltema har jeg forstått at er uaktuelt.

Marius

Skrevet
1: Er dette noe jeg kan gjøre selv uten for mye plunder. Jeg skrur en del selv, men dette har jeg enda ikke begitt meg ut på. har veldig lyst å gjøre det selv.

Marius

Kjør på! Det er akkurat så enkelt som det høres ut som.

Tips 1: Bruk ståltråd og heng caliperen opp i framfjæra mens du bytter klosser, så du ikke lar vekta på caliperen hvile på bremseslangen *grøss*.

Tips 2: Bruk et bremsestempelverktøy for å presse tilbake bremsestempelet:

http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremsestempelverktoy/

Her er en video som viser hva du må gjøre:

• 2 months later...
Skrevet

Bremsekloss foran gikk strålende. Men bilen har stått en månedstid og da jeg flyttet på den nå begynte det å drysse fra belegget på klossene bak. Tyder på bytte bak asap. Er det noe spesielt jeg må tenke på bak, i forhold til foran?

Skrevet

Husk å skru av lokket på bremsevæskebeholderen. Når du presser inn stempelene, stiger nivået ganske mye, samt at stempelene er mye lettere å presse inn når luften ikke behøver å presses gjennom det lille luftehullet. Bremsevæske tærer ganske bra på lakk. Ikke søl. Det kan være lurt å bytte bremsevæsken samtidig. Skal byttes annethvert år. Beholderen er plassert under microfilteret på venstre side. Klossene er ganske lette å presse inn. Et flattjern går greit. Er skivene slitt, bør de også byttes + sko til håndbrems. Da får du en ny opplevelse når det gjelder bremser.

Smøre gliderne? Jeg ville latt være. Pasta eller olje/fett gjør at det fester seg smuss.

En helt kurant jobb. Husk slitasjevarslere. Rengjør kaliperne godt og spander litt lakk som tåler varme. Med åpne felger ser det stilig ut.

Litt mere arbeid enn det du tenkte i utgangspunktet kanskje, men ålreite bremser er bra.

Skrevet

Øhm, det er altså en grunn til at det er _støv_mansjetter på gliderne. Men hey, bare la vær så kan vi se hvor morsomt du blir å ha det dagen du skal bytte på nytt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...