Gå til innhold

Skifta reimer, løpehjul, strammer og det hyler, hva nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lager meg en ny tråd da jeg har egentlig bytta det meste uten at det har hjulpet.

Jeg har en m54b22 i en E39 som det hyler rundt viftereima/dynamo når jeg starter. Er det varmt i været forsvinner lyden etter et lite minutt, men er det kaldt kan det holde på lengre.

Jeg trodde først det var pga lekasje fra radiator, men har skifta radiator, vaska rent med tynner, skifta begge reimene og nå også strammeren og løpehjulet.

Samme for***** hylinga på oppstart.

Jeg etterstramma litt skruer på dynamoen da de ikke var veldig faste i går, men kan ikke se noe "skranglende løst" for å si det sånn.

laga et lite videoklipp som viser lyden litt dårlig: skal se om jeg får laga noe bedre i kveld:

det er ikke en sammenhengende hyling, men mer gniss gniss gniss nå.

Hvor er grisen som hyler i motoren min?

Skrevet

Jeg må nesten få tatt et lydopptak når trafikken er mindre og det er mulig å høre bedre.

Min gnisse/hyle lyd virker mer rytmisk enn den du badsha har, men skal lage et bedre lydklipp i kveld så vi kan sammenligne elendigheten bedre.

Skrevet

min er værst når bilen er kald, når den startes. blir bedre når bilen er blitt varm. lyden forsvinner ved tomgang, men er der når jeg har litt RPM.. irriterende som faen, har bytta vibrasjonsdemper, strammer løpehjul uten at d hjalp..

Skrevet

Lyden forsvinner helt på min når motoren er varm og fin.

ikke lett det her, men skal vel klare å få det bort med tiden.

Skal sjekke om der er noen endring om jeg tar av motorvifta, bare for å ha gjort det.

Skrevet
svingningsdemperen, kjent problem

+1, på den.

Sjekk for spon på og rundt reimhjulet/svingningsdemperen som sitter på veiva - inspiser reimhjul/svingningsdemper... Den er satt sammen av flere deler, blandt annet en gummidel som gjør at delene beveger seg i forhold til hverandre og lager denne gnisselyden. Jeg har byttet på min 1999 320d. Byttet alt frammi der før jeg fant ut at det var den.

Skrevet

Tok å demonterte vifte og dekselet rundt radiatoren for en grundigere sjekk og etter å ha løsna strammer og dobbelsjekka alle lager og hjul, ser det ut til av en merkelig grunn til at løpehjulet mellom vannpumpa og dynamoen er skjevt på reima.

Jeg løsna dette 2-3 ganger før jeg starta og stoppa bilen, men hver gang er det litt skjevt.

Så usikker nå om det er pga vannpumpehjulet er for langt ute, dynamoen for langt inne eller annet.

Skal laste opp noen bilder senere :)

Festet som rullehjulet skal inn på, det går jo bare på en plass ( tappen på rullehjulet inn i tappen på høgre side av dette festet.

dp1ygkhyoptxfgvq5eqh.jpg

Bilde hvor det ser ut som reima har "hoppe" merker

72vs80952rekhdoga5v3.jpg

Enda et:

623r6iu531rbx7saisg5.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...