Thomas_Turbo Skrevet August 26, 2011 Forfatter Skrevet August 26, 2011 Fælt så peiling dere har på bil da folkens Nå begynner jeg også å helle mer og mer til at det er katalysatoren...det oser også nemlig grei varme fra bilen når jeg har kjørt en stund. Uansett så blir det verksted på den, for jeg kan ikke skru i det hele tatt
aambakk89 Skrevet August 26, 2011 Skrevet August 26, 2011 Er ikke så alt for mye som kan vere gåent.. men kan bli dyrt og prøve seg fram:)
gkw89 Skrevet August 26, 2011 Skrevet August 26, 2011 lamda er jo egentlig bare en miljøvennlig føler... har lite å si på effekt egentlig... men om du bare tar av eksosen foran kat'n, tar på deg hørselvern og tar en test tur så finner du jo det ut fort
oddeinarr Skrevet August 28, 2011 Skrevet August 28, 2011 Vinkelsliper og en rørbit gutt ! det er billigst og best
oddeinarr Skrevet August 28, 2011 Skrevet August 28, 2011 bilen ville gått ureint om det er gåen lamda vill jeg tørre å påstå
aigin Skrevet August 28, 2011 Skrevet August 28, 2011 lamda er jo egentlig bare en miljøvennlig føler... har lite å si på effekt egentlig... men om du bare tar av eksosen foran kat'n, tar på deg hørselvern og tar en test tur så finner du jo det ut fort ???
oddeinarr Skrevet August 28, 2011 Skrevet August 28, 2011 lamda er jo egentlig bare en miljøvennlig føler... har lite å si på effekt egentlig... men om du bare tar av eksosen foran kat'n, tar på deg hørselvern og tar en test tur så finner du jo det ut fort ??? er vel litt feil info det der, men man lærer av sine feil
gkw89 Skrevet August 28, 2011 Skrevet August 28, 2011 så hvorfor kom lamda samtidig med katalysator da? biler uten lamda går jo bra de å
aigin Skrevet August 28, 2011 Skrevet August 28, 2011 På vanlige biler, så bukes lamda for å kontrollere mengden oksygen til Katalysatoren sånn at den fungerer slik den skal (binde oksygen med CO til CO2), derfor så kalles den gjerne O2 sonde. Men gevinsten med Lamda er så utrolig stor, at den har vært med på en liten revolusjon innen motorteknologi. Med lamda så kan ECU justere blandingsforholdet opp i mot x antall ganger i sekundet. Hvis man kjører fra havnivå og opp i mot 1000 meter over havet så fort man kan med 2 biler med 200 hk. Den ene har ikke lamda, den andre har bredbåndslamda. Ved 1000 meter over havet så har bilen uten lamda mistet minst 20hk, mens bilen med lamda fremdeles har 200 hk. skjønner?
gkw89 Skrevet August 28, 2011 Skrevet August 28, 2011 jeg skjønner hva lamda'n gjør, og jeg har kjørt biler med og uten, og biler med defekt føler, biler med lamda'n fjernet, og da har forskjellen vært liten.... men at den er såååååå utrolig viktig som alle tror, det nekter jeg å tro... men at den gjør no fornuftig er det ikke no tvil om... finn gjerne en nettside som forklarer det for meg, så kanskje jeg endrer holdning
oddeinarr Skrevet August 28, 2011 Skrevet August 28, 2011 jeg skjønner hva lamda'n gjør, og jeg har kjørt biler med og uten, og biler med defekt føler, biler med lamda'n fjernet, og da har forskjellen vært liten....men at den er såååååå utrolig viktig som alle tror, det nekter jeg å tro... men at den gjør no fornuftig er det ikke no tvil om... finn gjerne en nettside som forklarer det for meg, så kanskje jeg endrer holdning det er bare å se hva aigin skrev over her det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå