Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fælt så peiling dere har på bil da folkens :-) Nå begynner jeg også å helle mer og mer til at det er katalysatoren...det oser også nemlig grei varme fra bilen når jeg har kjørt en stund. Uansett så blir det verksted på den, for jeg kan ikke skru i det hele tatt :-)

Skrevet

lamda er jo egentlig bare en miljøvennlig føler... har lite å si på effekt egentlig... men om du bare tar av eksosen foran kat'n, tar på deg hørselvern og tar en test tur så finner du jo det ut fort ;)

Skrevet
lamda er jo egentlig bare en miljøvennlig føler... har lite å si på effekt egentlig... men om du bare tar av eksosen foran kat'n, tar på deg hørselvern og tar en test tur så finner du jo det ut fort ;)

??? :shock:

Skrevet

??? :shock:

er vel litt feil info det der, men man lærer av sine feil :mrgreen:

Skrevet

På vanlige biler, så bukes lamda for å kontrollere mengden oksygen til Katalysatoren sånn at den fungerer slik den skal (binde oksygen med CO til CO2), derfor så kalles den gjerne O2 sonde.

Men gevinsten med Lamda er så utrolig stor, at den har vært med på en liten revolusjon innen motorteknologi. Med lamda så kan ECU justere blandingsforholdet opp i mot x antall ganger i sekundet.

Hvis man kjører fra havnivå og opp i mot 1000 meter over havet så fort man kan med 2 biler med 200 hk. Den ene har ikke lamda, den andre har bredbåndslamda. Ved 1000 meter over havet så har bilen uten lamda mistet minst 20hk, mens bilen med lamda fremdeles har 200 hk.

skjønner? :)

Skrevet

jeg skjønner hva lamda'n gjør, og jeg har kjørt biler med og uten, og biler med defekt føler, biler med lamda'n fjernet, og da har forskjellen vært liten....

men at den er såååååå utrolig viktig som alle tror, det nekter jeg å tro... men at den gjør no fornuftig er det ikke no tvil om... finn gjerne en nettside som forklarer det for meg, så kanskje jeg endrer holdning ;)

Skrevet
jeg skjønner hva lamda'n gjør, og jeg har kjørt biler med og uten, og biler med defekt føler, biler med lamda'n fjernet, og da har forskjellen vært liten....

men at den er såååååå utrolig viktig som alle tror, det nekter jeg å tro... men at den gjør no fornuftig er det ikke no tvil om... finn gjerne en nettside som forklarer det for meg, så kanskje jeg endrer holdning ;)

det er bare å se hva aigin skrev over her det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...