E_johansen Skrevet August 24, 2011 Share Skrevet August 24, 2011 Spekulerer på å bygge turbo motor. Motor m20 b25. Overhalle motor, sveise topp, dreie stempel, MLS pakning. Tenkte kanskje på 1bar's turbotrykk. Noen bedre forslag? Lurer på hvor mye jeg skal dreie av stemplene får og få en opptimal komp. Tenkte meg runt 300hk+. Har lest at man dreier ned til squishen på stemplet og 0,4-0,5mm til så har du en komp på 8,0:1 - 7.9:1. Stemmer dette? Hvilken komp er egnet til en slik motor som jeg skal ha 300hk+ på. Noen som har en prosjekttråd til meg som jeg kan lese meg fram til kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T. Thøgersen Skrevet August 24, 2011 Share Skrevet August 24, 2011 Dropp MLS og bruk heller Copperringpakning. Og bruker du faceliftstempel har du i utgangspunktet 8,9:1 i komp, dreier du ned disse litt så kommer du fint ned i 8:1. Husker ikke helt måla, men det står mye nyttig her: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... f=1&t=1003 I utgangspunktet er jo det optimale en motor med så mye komp som mulig uten at du får tenningsbank når du skal lade på litt. Og slikt kompromiss er ikke alltid lett å få til, dessverre. I min bil bruker jeg M50 stempel og råder, og +0.3mm tykkere pakning, har ikke finregna på komp-en der, men den skal visstnok være 8:1 med std.l pakning. Foreløpig kjennes det greit ut mtp respons osv. Har du for lav komp vil du muligens slite med dårlig forbrenning, dårlig respons fra motoren, osv. Skal du kjøre bensin virker det som en komp på +/- 8:1 er greit, såfremt tenningskurven er relativt snill. Regner med du skal bruke datasprut? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet August 25, 2011 Share Skrevet August 25, 2011 Vil du ikke ødelegge squish effekten om du dreier stemplet da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim_M5 Skrevet August 25, 2011 Share Skrevet August 25, 2011 Thøgersen: m50 uten Vanos har 10,0;1 i komp, med Vanos 10,5. Hafsmo: tror ikke squishen er så mye å bry seg om i en turbomotor. (Uten at jeg skal prøve å gå noe dypere inn på det temaet.) Har såvidt jeg kommer på ikke sett en original turbomotor med squish. En del smidde stempler blir også levert helt flate, og det er massnge som har flatdreide stempel i motorene sine. Funker knall. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morty999 Skrevet August 25, 2011 Share Skrevet August 25, 2011 bytte toppakning å ikke rør stempla.. beste som er Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet August 25, 2011 Share Skrevet August 25, 2011 skaff deg noen facelift-stempler 8.8 i komp. perfekt:) eller så kan du se her og http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... f=1&t=1003 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T. Thøgersen Skrevet August 25, 2011 Share Skrevet August 25, 2011 Thøgersen: m50 uten Vanos har 10,0;1 i komp, med Vanos 10,5. Hafsmo: tror ikke squishen er så mye å bry seg om i en turbomotor. (Uten at jeg skal prøve å gå noe dypere inn på det temaet.) Har såvidt jeg kommer på ikke sett en original turbomotor med squish. En del smidde stempler blir også levert helt flate, og det er massnge som har flatdreide stempel i motorene sine. Funker knall. Jeg har modifiserte Vanos stempel og 135mm Ikke-vanos råder i en M20, så da blir det annen komp. Men i en M50 med standardoppsett blir det som du sier. Personlig tror jeg squishspalte-diskusjonen er av marginell interesse på en "snill" turbomotor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet August 25, 2011 Share Skrevet August 25, 2011 Hafsmo: tror ikke squishen er så mye å bry seg om i en turbomotor. (Uten at jeg skal prøve å gå noe dypere inn på det temaet.) Har såvidt jeg kommer på ikke sett en original turbomotor med squish. En del smidde stempler blir også levert helt flate, og det er massnge som har flatdreide stempel i motorene sine. Funker knall. Jeg hadde egentlig et litt motsatt inntrykk av akkurat det,men som Thøgersen sier er det vel uvesentlig i denne sammenhengen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet August 25, 2011 Share Skrevet August 25, 2011 Squishen dreies simpelten vekk for å få vekk et sårt område på stempelet som vil oppleve ekstremt høy temp, og forhindre at det deformerer seg, og potensielt ødelegger forbrenningskammer/ventiler som ofte medfører ras. Har liten tro på at squishband på skikkelig CNC freste smidde stempler er noe problem mtp. temperatur. De er såpass optimaliserte med høyteknologiske legeringer, og man kan også kjeramikkcoate både skjørt og toppflaten. Stempler kan også formes ut slik du ønsker, for maks holdbarhet eller vekt. Selvfølgelig såpass innenfor parameterne at den ikke slår i råden ved BDC. Squish er viktig om man skal kjøre konkurransemotorer som må være max effektive. Responsen blir selvfølgelig bedre når flere ting stemmer perfekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå