fanqua Skrevet August 26, 2011 Share Skrevet August 26, 2011 Vurderer da å bygge anlegg i bagasjerommet, og lurer på om noen har forslag til setup. Har tenkt lenge på å bruke 4 x 8tommer basselementer. Da jeg synes det er kult med en konsentrert bass istede for en slapp 15" Forslag til elementer? Forslag til forsterkere? Bruke monoblokker å seriekoble elementene eller 2 x 2 kanals? Og har ikke en rik far så ta hensyn til pris! Er baki en e36 sedan forresten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
username Skrevet August 28, 2011 Share Skrevet August 28, 2011 Kan du utdype hva du mener med "konsentrert bass", og hva du mener med "slapp 15""? Min erfaring er at jo større element, jo bedre bass. Hvis du er ute etter god bass, ikke bare brumle bass, så er det kasse som har noe å si, og montering. Kasse skal avstemmes bilens akkustikk, og passe subelementets parametre. Det er også lurt å dempe bilen, da man ofte unngår ulyder ved å gjøre dette, men også et stivere karosseri som gir deg bedre bass. Det er mange interessante elementer der ute, men Audio-System, Digital Designs, Focus Acousitcs og Morel osv er ganske bra. Husk på at hvis du vil ha presis bass, og ikke rumling, så trenger du også kontroll på elementene. Det betyr at du trenger en forsterker som er stabil, da mange forsterkere kan bli litt "slitne" når de pumper ut effekt for full guffe i 1ohm. Når det er sagt så trenger du også nok strøm, det vil si god kabling, stødig dynamo og et godt batteri. E36 sedan? Høres ut som et bandpasskasse-prosjekt. Få tak i noen som er gode på kassekonstruksjon. Vanligvis så er det samme hva du velger av utstyr, men opp-hypede mainstream-merker koster ofte mer enn det smaker, slik som Rockford osv. Du har ikke satt noe pris, så er ikke mye å ta hensyn til. Det pleier å være slik at vanlig mann i gata tror man kan få fult anlegg til 3-5k. Men det stemmer ofte ikke helt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fanqua Skrevet August 28, 2011 Forfatter Share Skrevet August 28, 2011 eh... hva skal jeg si små elementer er som regel mer konsise, presise på kjappe bass beats, MEN det har jo mye å si åssen element, merke, kvalitet, forsterker osv... man har! så du kan egentlig bare glemme det! Hadde vært kult og kjørt med noe anna enn 2 x 12 eller en 15 som er ganske standar, men er jo antageligvis standar for en grunn! Når det gjelder en kasse til e36 sedan er det mye forskjellige anbefalinger som er ute å går. Tror jeg skal skaffe meg enn annen rygg til baksetene så jeg får "skiluke", så mer av lyden kommer ut i kupeen og vende elementene inn mot seteryggen. Jeg tror også bandpasskasse høres mest fornuftig ut. Jeg er faktisk ikke helt blåst når det kommer til anlegg Så forventer 10k + i fullt anlegg, spørs hvor mye jeg vil ta i Men tror faktisk stereo prosjektet blir lagt på is en stund... pengene må gå til litt andre ting Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
username Skrevet August 28, 2011 Share Skrevet August 28, 2011 eh... hva skal jeg si små elementer er som regel mer konsise, presise på kjappe bass beats, Nei, desverre. Er ikke noe forskjell i dette. Membran svinger i samsvar med strømmen som går i svingspolen. Svingspolen vet ikke om den sitter på en 8",10" eller 15", og det vet heller ikke strømmen som går der. Når det gjelder en kasse til e36 sedan er det mye forskjellige anbefalinger som er ute å går. Tror jeg skal skaffe meg enn annen rygg til baksetene så jeg får "skiluke", så mer av lyden kommer ut i kupeen og vende elementene inn mot seteryggen. Jeg tror også bandpasskasse høres mest fornuftig ut. Helt riktig at noe skal gjennom skiluke, og det er bandpassporten. Det kan det bli veldig god lyd ut av! Ser mange prøver seg med bassreflexport ut av skiluke, men det blir nesten litt feil.. Eller så kan man lage en plate til skiluke og montere et element i den, flere som har gjort dette, har hørt det før, og det låter alright det. Er da snakk om lukket kasse. Må bare huske å dempe "veggen" til baksete veldig mye. Er litt vanskelig å komme med forslag til bass før man er klar over kasseløsning da. Du får ta det opp igjen når det blir aktuelt. Bare nevner at Digital Designs og Mosconi er en god kombinasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå