0le.maqnus Skrevet August 26, 2011 Skrevet August 26, 2011 Har kjøpt 520i fra 1994 med byttet motor, 2.5 liters sekser på 192 hk. God støydemping i min første BMW, merker ikke veistøy eller turtall. Har kjørt Toyota Carina fra 80-tallet med 350 000 km på telleren, overgangen til BMW var en ganske dramatisk forbedring. Girkasse er original fra 320'en (1:1 i femtegir), diff (3,64:1) også. Dette medfører heftig aksellerasjon, men også ca 3000 rpm i 90 kmt. Ikke særlig behagelig eller økonomisk ved langkjøring - som det blir en del av. Jeg vet ikke hva slags girkasse/diff som passer, men jeg vil ha ned turtallet! Er åpen for å bytte både kassa og diffen eller kun en av delene, så lenge turtall reduseres med 25% eller mer og man slipper å finne opp kruttet underveis. Ser det finnes fem-trinns kasser med 0,81:1 i femtegiret, men vet ikke om dette passer med mellomaksling og/eller diff. Kan leve med en slik kasse, vil jo droppe turtallet ca 20%. Differ finnes det jo også mange av, men vet heller ikke hva som passer mellomaksling/kasse. Her må jeg ned på noe i området ca 2,8:1 eller lavere for at det skal monne. Vet ikke om dette i det hele tatt finnes. Diff med 3,07 og kasse med 0,81 hadde vært genialt, hvis noe slikt passer i lag. Vil redusere turtall med mer enn 1/3 såvidt jeg kan beregne. Help please! Ole Magnus Tråinnjæmm
bmw520 Skrevet August 27, 2011 Skrevet August 27, 2011 Du har nå tds sin diff, 2,64 men lurer nå på om ikke dette blir i meste laget, syns det var no rart no med utregningen din. Mulig det er girkassen din. Husker ikke utvekslingene på kassene lengere. tds si har iværtfall en del under 1:1 men husker ikke hvor mye. men dette er nok ikke rett kassse for deg uansett.
0le.maqnus Skrevet August 28, 2011 Forfatter Skrevet August 28, 2011 Takk for svar =) Utregningen min er basert på russisk øyemål og hoderegning. Begge deler er ufeilbarlige metoder, på lik linje med å basere seg på å vinne i Lotto for å finansiere resten av livet. En av dagene nå... Har funnet en fin tabell over diffene: http://bmwdriver.org/bmw-e34-differentials/ (ingen oversikt over hva som passer hva her heller...) Men klarer ikke finne oversikt over hvilke girkasser/mellomakslinger/differ som passer til hva, passer feks diffen fra en tds på mellomakslingen fra en 520? Litt rart at en 520 har såpass høy utveksling, det er jo 'touring' og man skulle jo tro at langturkomfort var prioritert. 3000 rpm for normal cruising i lovlig hastighet er hull i hodet.
bmw520 Skrevet August 28, 2011 Skrevet August 28, 2011 Diff fra 525tds går på 520i da det er samme bakstilling, skal du ha en annen diff, feks fra 525i så går det ikke uten å bytte hele traversen bak. utvekslingen har vel noe med at det er svakere motor, og da har den såpass høyt turtall. noe som er høl i hue ja....
0le.maqnus Skrevet August 28, 2011 Forfatter Skrevet August 28, 2011 Da skal jeg finregne litt på diffen fra en tds, russisk øyemål utgår til fordel for kalkulator =) Kan kanskje bli litt i overkant, både med tanke på at kjerra muligens blir tung å ta løs med i førstegiret og muligens for tung å drive fremover i femtegiret. Tror det skal gå bra, bensinsekseren virker tross alt ganske seig.
Eirik Viste Skrevet August 28, 2011 Skrevet August 28, 2011 En 525 TDS diff er nok den riktige for deg. Siden du nå har 520 kasse og mellomaksling, passer nok dette rett på. TDS diffen har 4 bolter og passer etter det jeg vet rett på. Ca 2.000 omdr på 5.gir i 100. Alle M50/52 har 1:1 i 5. gir. Du må over på M20 kassene for å få overgirt kasse. eller 6 trinns kasse. Men begge deler medfører ekstra kostnader og mye arbeid. En 525 med M50 motor har diff med 6 bolter og 3.15 utveksling. Ca 2.500 omdr i 100. Du må da ha mellomaksling med om du bytter til en slik diff. Så gå for 2.65 diff fra 525 TDS. Hilsen Eirik.
0le.maqnus Skrevet August 28, 2011 Forfatter Skrevet August 28, 2011 Takk for svar, greit å vite at 2.65-diffen passer. Utrolig kjedelig å kjøpe deler fra andre kanter av landet som ikke passer, det er ganske upraktisk på alle måter... Har sjekket diverse girkasse/diff-kalkulatorer, 2.65 blir ganske perfekt. Satser på at bensinsekseren klarer å trekke dette ganske greit, dieselmotoren klarer det jo uten problemer, der er riktignok dreiemomentet (max) på plass ganske tidlig (ca 2200 rpm). Under cruising trenger man kanskje 20-40 hk for å drive bilen fremover, kan ikke skjønne at det skal være problemer rundt 2000 rpm når man har en motor med mye moment. Har ikke sett effektkurven for 192-hesteren, men vil tro den utvikler en hel del mer hk rundt 2000 rpm enn det man trenger for kjøre 90-100 kmt rett frem på flatmark.
bmw520 Skrevet August 28, 2011 Skrevet August 28, 2011 Tds diff har 2,64 bare for å kverulere litt Står iværtfall det på begge mine differ. Nå er det riktig som eirik sier, men du må også bytte traversen bak da 520 har et helt annet feste i forhold til 525. Så ergo, ennå mer arb;-)
0le.maqnus Skrevet August 28, 2011 Forfatter Skrevet August 28, 2011 Urk. Da blir det jo plutselig litt mer jobb. Har ikke studert hvordan traversen er festet, innbiller meg at dette kan bli større jobb en planlagt. Traversen veier sikkert sine kilo, og er sikkert festet som om den aldri skulle vært demontert. Men da har jeg forstått det slik: Diff fra e34 tds (utveksling 2.64) passer på mellomaksel og stikkakslinger på en 520 e34, MEN selve innfestinga for diffen passer ikke. Travers fra tds (evt generelt 525) må også monteres.
bmw520 Skrevet August 28, 2011 Skrevet August 28, 2011 Du misforstod nok litt nå, eller jeg forklarte litt rart. tar du en tds diff, så passer den rett på din bil, fordi du har samme fester,akslingslengde og antall bolter. men skulle du sett inn 525 diff, så må du bytte hele traversen og mellomaksling
Eirik Viste Skrevet August 28, 2011 Skrevet August 28, 2011 Jeg skaffet nylig en E34 TDS diff med brems til en kar som har E30. Diffen så helt lik ut som en E34 520 diff. Samme baklokk. Han måtte bare bytte over baklokket fra en 188 E30 diff, og da passet den på hans bil. Jeg har enda til gode å se en 525 TDS diff med samme hus som E34 525. Glemte og å skrive at 525 diffen ikke passer på rammen til 520. Så alt taler til TDS diffen sin fordel. Diffen til TDS har diffen fordelen at du kan kjøre i lavt turtall i høye hastigheter. På norske landeveier er nok 4. giret det beste hvis veien ikke er ganske flat. En M50 2.5 har ikke så mye drakraft under 2.000 omdr. Han med E30 har M50 girkasse med M50B25 med Schrick kammer. Den er litt tung å akselerere med fra lavt turtall. Men det er bare å gire ned. Turtallet er så lavt som 4.000 omdr. på 2. gir i 80. Så du har mye fleksibilitet på girene og du må ikke gire hele tiden. Jeg har en 325 TDS diff på et E36 328 ombygg. Har ikke prøvekjørt enda, men der blir det en trimmet 2.8 liter på ca 240 hk. Så den har mye mer dreiemoment og hk enn en M50B25. Tror at den vil fungere helt topp. Lange gode gir, men ikke så rå aks som kortere diff gir. Men siden jeg kan kjøre opp til ca 130 på 2. gir blir bilen skikkelig sprek likevel. Du får søke etter en TDS diff. Eirik.
Eirik Viste Skrevet August 29, 2011 Skrevet August 29, 2011 Angående frakt av diffen, så kan dette løses med 2 pakker for å få vekten under 35 kg. Tøm først ut oljen. Skru av baklokket og vipp ut stikkakslingene. Da kan selve diffen sendes i den største Smartpakken. Ca 190 kr og vekt under 35 kg. Jeg legger ofte ca 5 cm isopor i bunnen av esken som det åpne diffhuset legges oppå. Polstre godt rundt diffen med papp el. lign. Og så finne enten en mindre Smarteske eller vanlig pakke opp til 10 kg for 160 kr for de andre delene. Da blir det ikke noen problemer og kostnadene for frakten holdes lave. Så tar du kanskje ekstra for tape m.m. Eirik.
0le.maqnus Skrevet Oktober 2, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 2, 2011 Takk for alle svar! Vet ikke helt hvorfor jeg trodde at hele bakstillinga måtte byttes - MYE mindre jobb dersom kun diff skiftes. Er antagelig vant til at dersom noe enkelt skal utføres, må noe vanskelig utføres først. Da er jeg i markedet for en TDS diff!
Azeton Skrevet Oktober 2, 2011 Skrevet Oktober 2, 2011 Jeg har samme opplegget som deg. Jeg kjøpte meg diff fra E36 compact. 323 mener jeg.. Den har 3.07 utveksling. 525 har org 3.23 Jeg har over 110km/t i 2gir.. og nærmere 170 i 3gir på sperra med 3.07 så tenk hvordan 2.64 blir
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå