Gå til innhold

Alvorlig slitne innvendig dek -resultat av 4-hjulskontroll


Anbefalte innlegg

Skrevet
Litt feil å tro at Camber sliter dekk på innsiden, er nok spissinga som ikke er kompensert riktig opp i mot Camber..

[-X Der tar du litt feil eller. Hvis det er negativ camber som det er på BMW så vil den jo slite mest på innsiden da det er der dekket har mest kontakt med veibanen uavhengig åssen spissinga er :!: Spissinga har også noe å si men minimalt når det er så mye camber.

Alle BMW biler har negativ camber pga best mulig kjørekomfort 8)

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Slittasje forårsaket av negativ camber synes som regel som en jevn slitasje, som begynner nesten ytterst på dekket, og blir værre og værre innover dekket.

Feil toe-in/ut, vil stort sett bare synes helt i enden av dekke. Slik som her:

rq7blqsgrb67e5saiuhi.jpg

Og er som regel forårsaket av slitte foringer, og som sådan feil hjulstilling.

Camberslitasje:

TireWear.jpg

Har forresten BMW noe camber verdt å nevne annet enn på M-biler? (-1.5 - 2 grader?)

Camber er vel forøvrig ikke der for comfort, men for grep i svinger. Da på bekostning av rett-frem akselerasjon.

Skrevet

ok så den negative camberen har ikke noe med komfort å gjøre! :lol:

normal camber ligger jo rundt -1,4 ca. du mener altså dette problemet kommer fra feil spissing?

Skrevet
ok så den negative camberen har ikke noe med komfort å gjøre! :lol:

normal camber ligger jo rundt -1,4 ca. du mener altså dette problemet kommer fra feil spissing?

Normal camber bak for E39 med standard understell er ca. -2.0 ifølge referanseverdier fra 2 forskjellige hjulstillingskontrollskjemaer jeg har liggende.

Skrevet

[-X Der tar du litt feil eller. Hvis det er negativ camber som det er på BMW så vil den jo slite mest på innsiden da det er der dekket har mest kontakt med veibanen uavhengig åssen spissinga er :!: Spissinga har også noe å si men minimalt når det er så mye camber.

Alle BMW biler har negativ camber pga best mulig kjørekomfort 8)

Grunnen til negativ Camber, er der for at når du kjører fot i svinger MED BAKHJULSDREVET bil så vil bilens helling utover i svingen gjøre at det ytterste dekket vil stå ganske vinkelrett mens det innerste dekket vil heve seg og få en mere nøytral Camber og derfor gi best grep. Sportslig Camber kan man si. Men for mye Camber vil med stivere fjører ha motsatt virkning..

Ang Negativ Camber og kjørekomfort så er du helt på jordet :)

Har du justert alt riktig, så skal du ikke få noe spesiellt mye slitasje. Slites det mye på innsiden, så er ikke spissing korigert etter senking ( og det vet vi jo alle at det er helt vanlig ).

Skrevet
Aigin: Bare for å rette på deg, så er det camber du må justere etter senking, ikke spissing. Er feil camber som spiser dekk, ikke spissing.

Spissing sliter ihvertfall dekk!!

Skrevet
Jeg har bestilt timer for 4-hjulskontroll på fredag, vi får se.

Hold oss oppdatert mtp resultatet og løsning og pris:) da!

Skrevet
Jeg har bestilt timer for 4-hjulskontroll på fredag, vi får se.

Hold oss oppdatert mtp resultatet og løsning og pris:) da!

4 hjulskontroll koster 1375 kr.

Skrevet
4 hjulskontroll koster 1375 kr.

Det er jo en ok pris. Ikke gå i samme fella som jeg gjorde da. Jeg fikk justert bilen med utslitte knirkeforinger. Noen måneder etterpå byttet jeg knirkeforingene, og da ble camber feil slik at jeg måtte inn på ny firehjulskontroll.

Hvis du er usikker be mekaniker vurdere tilstand og evt. avbryte kontrollen.

Og når du henter bilen vil jeg anbefale deg å studere hjulstillingsskjemaet umiddelbart mens du er inne på verkstedet. To ganger på rad hos to forskjellige verksted har jeg opplevd at mekaniker har innstilt vinkler og grader etter feil biltype. På det første verkstedet hadde de innstilt etter en BMW-modell som ikke hadde justeringsmuligheter bak, og de hadde derfor heller ikke sett på bakstillingen på min E39. På det andre verkstedet ble den innstilt etter 3-serie E46. Begge steder ble dette rettet opp etter at feilen ble påpekt, men det er kjedelig å måtte bruke ekstra tid på slikt.

Skrevet
4 hjulskontroll koster 1375 kr.

Det er jo en ok pris. Ikke gå i samme fella som jeg gjorde da. Jeg fikk justert bilen med utslitte knirkeforinger. Noen måneder etterpå byttet jeg knirkeforingene, og da ble camber feil slik at jeg måtte inn på ny firehjulskontroll.

Hvis du er usikker be mekaniker vurdere tilstand og evt. avbryte kontrollen.

Og når du henter bilen vil jeg anbefale deg å studere hjulstillingsskjemaet umiddelbart mens du er inne på verkstedet. To ganger på rad hos to forskjellige verksted har jeg opplevd at mekaniker har innstilt vinkler og grader etter feil biltype. På det første verkstedet hadde de innstilt etter en BMW-modell som ikke hadde justeringsmuligheter bak, og de hadde derfor heller ikke sett på bakstillingen på min E39. På det andre verkstedet ble den innstilt etter 3-serie E46. Begge steder ble dette rettet opp etter at feilen ble påpekt, men det er kjedelig å måtte bruke ekstra tid på slikt.

Takk for tips.

Han som jeg leverer bilen, han var verkstedsmester hos BMW fra før. Må du ha hjulskontroll etter bytting av knirkeforing???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...