Howrd Skrevet August 31, 2011 Skrevet August 31, 2011 Har en E30 med M50B25 montert. Startet og gikk godt fra første start, men hadde litt problemer med tomgangsregulator.. Denne ble vasket og smurt opp, ble bedre da, men ikke helt 100% Uansett, var på tur til BMW merkeverksted for å få dokumentert ombygginga for visning hos trangsynte i morgen, og når jeg kom halvveis begynte motoren å dra dårlig og vibrere. Har søkt en del og prøvd ut mye i dag nå, men den er fortsatt helt likens.. Vil beskrive problemet som at den rister/vibrerer jevnt i hele turtallsomeråde og har mistet vertfall 50% effekt. Det lukter bensin/uforbrent når jeg stopper bilen, og på tur hjem fra BMW som var ca 5-6 mil brukte den ca 15L bensin Har forsøkt å bytte dette: * Hjerne (var en 400 hjerne orginalt, den jeg lånte var en 405, men dette skal være "den samme" og problemet var helt likens) * Alle coiler ble byttet, men uten hell * Alle plugger sjekket. De var litt sorte alle sammen, utenom nummer 4, den var litt lysere/finere. alle var tilsynelatende tørre * tomgangsregulator uten hell * registerføler (tror den heter det) den fremst øverst på toppen uten hell Lambda ble ikke forsøkt byttet ettersom denne satt som satan i bilen vi lånte deler fra, og tviler på at denne kan gi en slik stor/grov feil.. Alle disse delene ble lånt av en non-vanon slik som min fra en 525 som går perfekt. Skal til statens vegvesen i morgen, ca 2 timers kjøretur, er dritkjedlig om jeg må kjøre den slik som dette helt dit:p Kan også legge til at BMW tok en diagnose på motoren når jeg var på verksted, der fikk de opp lambdaregulering på hjernen var defekt, lambda var defekt og registerføler hadde tullet på 1460 o/min.
Howrd Skrevet August 31, 2011 Forfatter Skrevet August 31, 2011 Her er et bilde av pluggene, man kan se at en av de har en litt annen nyanse:
SpiderPig Skrevet August 31, 2011 Skrevet August 31, 2011 sjekka om det er gnist på alle pluggene? sjekka om innsugsbelgen er hel? (uten sprekker)
Howrd Skrevet August 31, 2011 Forfatter Skrevet August 31, 2011 Har ikke sjekket om gnist nei, er usikker på om jeg ødelegger coilen om jeg tar den av med pluggen for å sjekke? Fikk ikke opp tenningsfeil på diagnose.. Men er som sagt usikker..
SpiderPig Skrevet August 31, 2011 Skrevet August 31, 2011 Har ikke sjekket om gnist nei, er usikker på om jeg ødelegger coilen om jeg tar den av med pluggen for å sjekke? Fikk ikke opp tenningsfeil på diagnose.. Men er som sagt usikker.. du ødelegger ikke coilen nei, hadde samma problemet på min e30 med m50b25, da var det en deffekt plugg
Howrd Skrevet August 31, 2011 Forfatter Skrevet August 31, 2011 okei.. jeg får prøve en gang i morgen før jeg drar.. Rart om det er defekt plugg å da, siden de er ca 2mnd gamle, men kan jo oppstå fabrikkfeil evt.
Howrd Skrevet September 11, 2011 Forfatter Skrevet September 11, 2011 Har nå byttet ut dyser, uten at det var til noen nytte. Fikk også hjelp av en makaniker nå, og sammen så begynte vi å se på tenninga igjen. Det viser seg at alle coiler er OK og alle plugger er OK. Mens motoren er i gang, begynte vi å ta av en og en plugg på coilene.. Meget bra feilsøkingsmetode.. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke har prøvd det, men uansett, det ble ingen reaksjon på plugg nummer 4 når vi tok av der. Tok deretter ut coil og plugg, jordet de sammen og til gods og filet motoren, ingen gnist. tok deretter av plugg på sylinder 3, og satte på plugg og coil som var ut, og dermed ble det gnist gitt.. Løsningen videre for feilsøkingen blir nå å prøve å finne ut hvorfor det ikke er spenning til pluggen på sylinder 4.. Noen som vet om noen kjente feil? hva kan jeg måle på de 3 pinnene i stikket?
Halbakken Skrevet September 11, 2011 Skrevet September 11, 2011 Pass på fingra da du driver å napper ut en og en kabel, fort gjort å få seg en kavring du aldri vil glemme!
Howrd Skrevet September 11, 2011 Forfatter Skrevet September 11, 2011 Pass på fingra da du driver å napper ut en og en kabel, fort gjort å få seg en kavring du aldri vil glemme! Tro meg, tar det meeeeeget seriøst Har aldri fått noen kavring, og skal ikke ha det heller Har nå funnet ut hva som er feil.. Har ohma kontakt til plugg nummer 4, og alt var greit.. fant også kabelen helt inn til hjernepluggen, og kabelen var grei hele veien. Til meg på er det altså sorte, grønne og brune ledere inn til kontaktene. Her er grønn og brun fast spenning inn til coilen, og sort signal. Den sorte var her koblet sammen med en tykkere sort med blåe prikker som gikk inn til hjerneplugg Byttet hjerne til slutt nå, og fikk tilbake gnist på plugg 4. Her har altså coilen tatt selvmord, og tatt med seg hjernen i samme slengen. så nå trenger jeg en ny hjerne
Kjexx Skrevet September 11, 2011 Skrevet September 11, 2011 Pass på fingra da du driver å napper ut en og en kabel, fort gjort å få seg en kavring du aldri vil glemme! +1
Howrd Skrevet September 11, 2011 Forfatter Skrevet September 11, 2011 Har nå åpnet hjernen, og en effekttransistor er helt brun og smeltet. Ska legge inn noen bilder av det i løpet av morgendagen.
Aneshen Skrevet September 13, 2011 Skrevet September 13, 2011 Dette skjer ofte med bosch 405 og 402. Egentlig de fleste bmw hjerner med drivere inne i hjernen og ikke i coilene (som vag har) Vag sliter med coiler bare
Howrd Skrevet September 13, 2011 Forfatter Skrevet September 13, 2011 Dette skjer ofte med bosch 405 og 402. Egentlig de fleste bmw hjerner med drivere inne i hjernen og ikke i coilene (som vag har) Vag sliter med coiler bare Man kommer vel ikke unna, men hjernen har jo holdt i 20 år (91mod), og det må nå være ganske brukbart
rekorden Skrevet September 16, 2011 Skrevet September 16, 2011 Skal jo være rimelig greitt å reparere den der:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå