Gå til innhold

Mitt e30 325 ombyggings proskjekt! :) oppdateringer!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Tja, etter mye om og men av bil valg. Havnet valget på BMW 316 E30 1990. Utgangspunktet på denne bilen er MEGET bra, NULL RUST!

Planene mine for denne ombyggingen, blir å kjøpe en orginal e30 325. For deretter å bruke understellet, gir og motor.

Motor:

- Full overhalling.

- Bytte alle pakknigner.

- Muligens bytte rådelager og kulelagerene.

- Lakke motordeler'

Gir:

- Bytte alle giroverføringer.

- Bytte til Short-skift.

Understell:

- Bytte til Powerflex i alle foriger.

- Bytte alle kule og endeledd.

- K-sport coilover kit

- Uniball topplager forran/bak

- 25% sperrediff.

- Sandblåse og lakkere understellet SORT

Fargekombinasjoner under bilen:

- Bærearmer F/B blir SØLV/GRÅ.

- Bremserør og bensinrør blir GULE.

- Bensintank vil muligens bli GUL.

- Hele undersiden er TECTYL behandlet. (SORT)

- Calippterene blir SORTE med Kawasaki GRØNNE klosser.

Planen ibegynnelsen var å pusse vekk alt av gammel TECKTYL og UNDERSTELLS MASSE under bilen, for deretter å lakkere hele undersiden. Etter at jeg hadde pusset de fremmre hjulbuen, fant jeg ut at dette ville ta en evighet. Så da bestemte jeg meg heller for å epoxygrunne det jeg hadde pusset ned til stålet og male opp hjulbuene forran med hammerlakk. Underbilen skrapet jeg vekk alt av gammel Tecktyl og sprøytet på nytt.

MERE OM BYGGINGEN, FREMGANG OG PLANER KOMMER. BILDER KOMMER VELDIG SNART!

Håper å høre deres meninger og forslag :) Tar ALL den hjelpen jeg kan få! :)

Føre jeg hentet den.

mizht6ej3px9ean31d63.jpg

Halveis ferdig pusset.

5yo6empft15hhs83jqjz.jpg

2 lag med Brunox

ol28v9s5n8pmbf1myk1v.jpg

2 lag med Hammerlakk

5akkp8x4nm9y6gn239yu.jpg

Ferdig med Tectyl

j843ton507s3rgnr60vn.jpg

Pusset og grunnet/lakkert påfyllingsrør :)

p7bpno2lni0tikzpejao.jpg

Slipet ned og grunnet/lakkert bensintanken :)

uwhdczvc8kk0ho98btqr.jpg

Vært å hentet meg dele bilen :) Ei e30 325i :D

cd65kjkpo7cfy921n5k6.jpg

Begynt å ribbe bilen innvending. DET VIL BLI LAGT UT EN "TRÅD" TIL ALLE DELENE SOM SELGES! :)

1gi8nzrhtjeuzogtrr06.jpg

Da var motoren på vei ut av donorbilen

0y88hok07o5az0g8gn17.jpg

Løftet gikk nesten knirkefritt! :D

k5uanpwsyy2zvlupfiuy.jpg

Motor plassert i motor stativ :) klar for overhalling og vinterlagring! :D

co0m906skwzs2kcvtomn.jpg

Donor bilen ferdig RIBBET :) Delene ligger til salg! :) Og ja, fotolusa ved panserene er også til salg! ;D

tcwxgr1hc6r6lmti1vk8.jpg

Holdt på et par dager nå, med å få tatt ned understellet på 325`n.

Planen videre nå blir å demontere alt understell, slik at det kan pusses og lakkes :)

Foringer og kuleledd vil bli skiftet ut :D

Innkjøp den neste måneden er:

- Alle Powerflex foringer.

- Alle kuleledd i For/bakstilling

- FK konigsport coilovers

- 25mm stabstag fra Ireland Engineering

- Rustfritt eksos anlegg komplett med manifold

- Slisset bremseskiver F/B

Understell ferdig pusset og klar for lakkering :)

z9qipc743nnia7m0la4w.jpg

Da var bensintanken montert igjen :D

t6b6mzkrjg81ih9mf89n.jpg

Traversene ferdig lakket

c6fdczikjnhryc93cjsx.jpg

Bærearmer ferdig lakket :)

y0hw5vj82yvdqutm0cpb.jpg

difflokket ferdig pusset og lakket :)

rit1b1rwxssjwkrzmkdz.jpg'

Diff lokket ferdig satt sammen med gule bolter og powerflex :)

l921u2et721gzd9ko6rs.jpg

Motorblokk ferdig lakket. Har også pusset ned stempelene for sot :)

5wavl2c7ro4q5k9mltr9.jpg

Toppen er tatt av og vasket :)

o7p2jnnbaproigyw1ur0.jpg

Bremserør er montert :D GULT ER KULT! ;D

pdjfcqljmevde5ldkfhb.jpg

Nå er det en stund siden jeg har oppdatert her! ;) Har blitt stor fremgang! :D

Diff`n og travers er montert! :D

3spuok5aiwfe6j75xked.jpg

Tannstangen er montert :)

2en5n915sjqj6xqx9ggz.jpg

Innsug og diverse deksel er lakket med Aluminium! :D

xj76g38tl1invfwe4qj1.jpg

Motoren "nesten" ferdig satt sammen! :D

iv6j3iyxqa33shtp8gmu.jpg

Motoren er satt inn! :D:D

o3od98fneh56kihleuuc.jpg

Skrevet

Blir bra det greiene her, fy for et strøkent karosseri ja !:D

Får satse på at vi kan ha et par startklare bøllete "søndagsbiler" til neste sesong 8)

Skrevet

Du som endte med denne ja :D Jeg som kjøpte motoren som sto i den før skjønner du. Kikket litt på bilen også og jeg har aldri sett en så strøken original E30! Så gratulerer med bra utgangspunkt. Skal du registrere den?

Skrevet

Jorg1s1: Hehe, etter mye om og men så blei det til at jeg kjøpte den! :-) ja, som sagt så har jeg ikke funnet noe rust enda, så utgangspunktet er veldig bra :-) sparer meg for mye karrosori arbeid :D

Olan: kan nesten ikke vente!! :D

Skrevet
Se der ja, ikke mye igjen av rust holken nå. Får vel 2500,-kr ved å kaste den denne mnd tror jeg. :D

Takk for tipset! :D Da erre bare å RIBBE`n HELT! Bilen har nesten tjent seg opp i seg selv, bare i dele salg! :D

Skrevet

Er den røde allerede registrert i Norge? Hvis ikke kan det nok være lurt å registere den først, før du bygger om. Å få førstegangsregistert ombygde biler i Norge er nesten umulig, og kjempedyrt om du er så heldig å få det til.

Du burde ikke skrote en E30 325 for 2500kr... Hvor man 325r kontra 316 og 318 finns det i Norge? ;)

Skrevet
Du burde ikke skrote en E30 325 for 2500kr... Hvor man 325r kontra 316 og 318 finns det i Norge? ;)

+1! Tøft prosjekt og et flott utgangspunkt! *følge med* :)

Skrevet
Hej. hade den svenske otp i regnr??

Beklag meg for at jeg spør, men hva betyr OPT?

Menar om numerskylten hade OTP??? ser ut som mitt ex bil,

jag som satte ditt M-tech front i så fall.

Skrevet
Hej. hade den svenske otp i regnr??

Beklag meg for at jeg spør, men hva betyr OPT?

Menar om numerskylten hade OTP??? ser ut som mitt ex bil,

jag som satte ditt M-tech front i så fall.

Det er stor mulighet for at det er din gamle e30 :D

Skrevet
Er den røde allerede registrert i Norge? Hvis ikke kan det nok være lurt å registere den først, før du bygger om. Å få førstegangsregistert ombygde biler i Norge er nesten umulig, og kjempedyrt om du er så heldig å få det til.

Du burde ikke skrote en E30 325 for 2500kr... Hvor man 325r kontra 316 og 318 finns det i Norge? ;)

Den rød er ikke registrert i norge enda :) Har planer om å hive over alt 325 understellet og sette inn en 316 motor, for deretter å registrere og godkjenne den :)

Tror jeg kommer til å beholde 325 karoserriet, men er litt itvil enda. Det er VELDIG mye rust på den! :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...