Gå til innhold

Vinterbil eller begynnelsen på god bil? E34'n min..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var å henta meg en 1994 Bmw 520i 24v, i Lillehammer..

Dette skulle vel egentlig bare være en Vinter/herje bil, men etter noen ukers bruk å litt titting under bil å div. Så sitter jeg å lurer på å lage en God bil ut av denne...

Bilen er utroli god stand motor messig og understell (unntak bak).

Forrige eier skifta nettopp:

- ny topp pakning + slipesett

- vannpumpe

- kjedestrammer

- Radiator

- Clutch m/ utløserlager (3 uker gammel)

- Noen foringer og stag i fram stilling

- + noe mer små rusk som jeg ikke kommer på i farten :)

- Sitter Lesjøfjors senkesett og Bilstein dempere (usikker på hvilke)

Et par problemer med bilen:

- Noe løst i bakstilling, enten stab stag eller gåen foring til oppheng til bakdiff.

- noe dårlig bremsekraft bak, men håndbrekk er fint :) Bremselyset er på, men abs virker ennå.

- Føler den går dårligere når den er ved normal temperatur enn ved kald/ halv kald.

Ellers er bilen utroli digg å kjøre! MYE bedre enn gamle 525'en som jeg hadde i vår... Denne går faktisk bedre og, men kan kanskje ha vært noe gale med den M20B25 maskinen.

Ligger ved noen bilder.. Ops! Bilen har en del bulker (derfor denne skulle være vinterbil):

IMG_0982.jpg

IMG_0983.jpg

IMG_0984.jpg

IMG_0986.jpg

Fulgte med noen felger og disse stod på når jeg henta den:

IMG_0985.jpg

Var visst ingen så visste hva disse het men... ?

Tror jeg har funnet grunnen til hvorfor den av og til går bra og noen ganger litt treg:

IMG_0975.jpg

Er en sensor med 2 slanger som går ut av, som bare ligger løst nedi der... Sikkert en Tempgiver som skal sitte i luftfilterboksen, skal prøve å få tak i en luftfilterboks :D

Ribba bilen første dagen, det var dratt sykt mye ledninger bak. Bla. nok til 3veis deling og 3stk. antenne kabler ++++ Så dro alt ut og dro heller nye etterpå :)

(btw. felgene der fulgte og med, men ser jo ikke ut)

IMG_0971.jpg

IMG_0970.jpg

Så nå har jeg kontroll på ledningsrotet :P

Ellers så har jeg vel mer eller mindre bestemt å prøve å redde stakkaren... Begynt å banke ut bulker bak, fått Rød/hvite baklykter som skal inn. Men må gjør ferdig retting og sparkling før disse kommer på...

Tror jeg har fått tak i et svart panser uten bulker + ny grill som ikke er knekt. så mangler vel egentlig bare V/bakdør så er bilen nesten bulkefri ihvertfall :D

Kom gjerne med noen kommentarer! :D

Skrevet

Og:

Har sikkert sett at jeg har en tråd hvor jeg spør om likhet med M50B25.. Så planen er å få tak i en svensk eller billig delebil som er 525 og plukke ut motor..

Skrevet

Har begynt så vidt med å banke ut å pusse ned for å kunne se ujevnhetene... Høyre side er ikke så langt vekke, så bare pusse litt extra å så er det vel klart til sparkel...

Venstre side er litt mer utfordring, er bare en tynnplate.. Så får ikke noe kraft når dette skal rettes på, prøvd å ha metall klumpen bak og retta litt... Men lurer på om jeg skal vurdere å kappe ut å sveise inn nytt... tror nesten det blir enklere.

Litt bilder:

H/side:

IMG_0994.jpg

IMG_0995.jpg

V/side:

IMG_0997.jpg

IMG_0998.jpg

Så får vi se når jeg er fornøyd.. Begynner sikkert å sparkle H/siden til uken. Får har lyst på nye baklykter snart :D

Blir samme lyktene som jeg hadde på 525'en:

IMG_0543.jpg

Skrevet

haha, jeg tenkte også vinterbil og herjebil når jeg kjøpte e34`en min i forje uke. men nå sitter jeg og er nervøs for den når dama er ute å kjører med den!, de har en god skjarm de gamle 5`erne!

Skrevet

hehe :) Ja, er noe spesiellt me de.. Liker formen og kjørefølelsen du får :) Har prøvd 3-serie, men dette var liksm ikke bil for meg (e36).. Bilen jeg har veldig lyst på når pengene kommer seg er jo en E39 540 <3

Men får se hvordan 5'eren klarer seg i vinter.. hørt mye forskjellig, men har selv aldri kjørt bmw på vinter. Få retta opp bulker og fiksa et par små ting så skal du se at det blir god bil tilslutt ;)

Edit: nye baklys venter på meg hos Posten. Så når sparklinga er ferdig så blir det Rød/hvite baklys :D

Skrevet

Fikk endelig tid til å hente lyktene :) De var utroli fine å god stand, tror de blir fine på bilen :)

Leter enda etter en grei Sparkel, har ikke helt klart å bestemt meg enda... Å sitter å lurer på om jeg skal rullemale bilen svart matt, eller prøve å lakke der bulkene er fiksa med samme rød farge så resten :)

Noen bilder av lyktene:

IMG_1001.jpg

IMG_1002.jpg

Ligg gjerne igjen en kommentar :)

Skrevet

Stor takk til de kjekke dekk folka i Spydeberg :) Fikk plukka meg 2 nye bakdekk og lagt de på sjøl...

Glemte jo å ta et bilde av de gamle bakdekkene, men for å si det mildt.. De tålte ikke varmen og påkjenningen av å lage røyk :P hehe.. Så når cordene stakk ut, tenkte jeg det var på tide me noe andre dekk...

Skrevet

grunnen til at den går dårlig er vel helst for den innsugsbelgen din burde vært bytta etter første sprekken og ikke teipa igjen. den sensoren er ikke no og bry med, den kan bare henge der, måler tempen på lufta i boksen og den har du ikke lenger. bytt belgen så går den nok som den skal.

mvh

Skrevet

Har vært over og under bilen å eneste rusten jeg har funnet til nå er:

Nede på førerdør og H/kanal (noen som har jekket feil så har knekt og komt litt rust)

Sett en 5-serie som var svart matt, syns den var råå :) Så heller vel mer mot det, da blir det med sprøyte og et par fin slipinger for å få det bra :)

Fått kontakt me svensken nå, så ser ut som 525'en er i hus snart :)

Skrevet
  ThomasEK skrev:
Har vært over og under bilen å eneste rusten jeg har funnet til nå er:

Nede på førerdør og H/kanal (noen som har jekket feil så har knekt og komt litt rust)

Sett en 5-serie som var svart matt, syns den var råå :) Så heller vel mer mot det, da blir det med sprøyte og et par fin slipinger for å få det bra :)

Fått kontakt me svensken nå, så ser ut som 525'en er i hus snart :)

Har folie på min, og ja, det er litt rått :)

0wcktcwyd6rxymue4xsc.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...