Gå til innhold

E61: Spørsmål angående oppgradering av standard annlegg

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en E61 med standard lydpakke, det vil si to stk 6,5" sub'ere under setene, 2 stk 4" mellomtone i framdørene og to stk 4" mellomtoner bak.

Jeg har bestilt meg Audio System X-ion 200 settet for å bytte ut sub'ene (2x 8") samt mellomtonene i framdørene + diskant. Har også bestilt Blaupunkt THA-555 til å drive det.

Delene er på vei, så håper det blir installasjon i løpet av et par uker. Slik jeg har forstått det, så er det pr i dag headunit'en som driver alle høyttalerne. Må jeg da gjøre noe med kablingen når jeg installerer THA-555? Er det kun å bruke PNP kabelsettet som jeg har bestilt, eller må jeg også trekke nye kabler til noen av høyttalerne (f.eks sub'ene)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Lite respons her. Slik jeg har forstått det trenger du ikke nye nye kabler til høyttalerene. Du trenger kun et kabelsett + overgang (PNP) mellom headuniten og Blaupunkt forsterkeren.

Jeg mener derimot du må ha egne kabler fra Blaupunkt forsterkeren til subene. Hvilke aner jeg ikke. Ser også det er anbefalt å legge opp egen strøm fra batteriet til Blaupunkt forsterkeren og ha eget jordingspunkt.

Er i ferd med å gjøre samme operasjon som deg (har valgt andre høyttalere), så håper noen kan verifisere dette. Hadde også vert supert å fått link/info om hvilke kabler som må kjøpes til subene, og for strøm/jording til forsterker.

Lurer også på hva som er beste måte å koble to suber til en forsterkerkanal? Subene jeg har sett på er tiljengelig i både 2 og 4 ohm, og koblingsmåte vil jo påvirke den totle impedansen. Jeg tenker i utgangspunktet å seriekoble to 2 ohms suber (slik at det blir 4 ohm last). Er dette den beste måten å gjøre det på?

Beklager om jeg kaprer tråden din, men siden vi holder på med det samme lurer kanskje du også på disse tingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til, forresten. Jeg ser du skriver at det anbefales å legge opp egen strøm direkte fra batteriet til blaupunkt'en. Men vil den ikke da stå konstant på (og tappe batteriet litt)? Jeg antar at dersom man bruker strømkabelen som går fra headunit at den vil skru seg på/av sammen med tenningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til, forresten. Jeg ser du skriver at det anbefales å legge opp egen strøm direkte fra batteriet til blaupunkt'en. Men vil den ikke da stå konstant på (og tappe batteriet litt)? Jeg antar at dersom man bruker strømkabelen som går fra headunit at den vil skru seg på/av sammen med tenningen?

Det er ikke noe problem, da spiller ikke skal skru seg på før man vrir om tenningen. Er veldig lurt å legge opp tykkere(ikke bare nye) kabler til spiller. Både pluss og jord.

Er i ferd med å gjøre samme operasjon som deg (har valgt andre høyttalere), så håper noen kan verifisere dette. Hadde også vert supert å fått link/info om hvilke kabler som må kjøpes til subene, og for strøm/jording til forsterker.

Lurer også på hva som er beste måte å koble to suber til en forsterkerkanal? Subene jeg har sett på er tiljengelig i både 2 og 4 ohm, og koblingsmåte vil jo påvirke den totle impedansen. Jeg tenker i utgangspunktet å seriekoble to 2 ohms suber (slik at det blir 4 ohm last). Er dette den beste måten å gjøre det på?

Kabler du trenger til forsterker kommer ann på hvor mye strøm de trekker. Trekker du 125A så må du vel ha 25mm2, mer enn det så 35mm2, trekker du 2-300A så er det 50mm2.

Om du parallellkobler eller seriekobler har lite å si. Ofte lettere å parallellkoble, men 2stk 2ohms elementer vil ha høyere følsomhet = teoretisk sett mer lyd ved samme effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

THA555 har vel en 40A sikring, så da holder vel 25mm2 i massevis. Original stereoen er vel bare 10A, så den vil vel være en flaskehals om det ikke legges opp egen kurs?

Forslag til kabel av passelig lengde som er PnP?

Koblingsmåte har egentlig mest å si for hvilke versjon av subene jeg skal velge. Fant et godt bilde av baksiden av Blaupunkt forsterkeren, og det virker som det er lagt opp til paralellkobling. Jeg går da for 4 ohms elementene som gir total impedans på 2 ohm. Er nemlig ikke sikker på om forsterkeren er stabil særlig under dette.

Hvor mange kvadrat kabel er vanlig å bruke til subene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.5mm2 til sub holder til det meste. Til sammenligning er det f.eks ikke lov til å bruke mer enn 8mm2 i dB-drag, og der går det med en del watt.

PnP strømledning til spiller vet jeg ikke om, da dette ofte er noe man må fikse selv. Du trenger kabelsko til den enden som skal sitte på batteriet og kabelsko til den enden som skal inn i spiller, mulig du må spleise bak spiller.

Er ikke det at det går så mye strøm der som gjør det til "flaskehals". Ofte så har originalstereoen tynne kabler, som fort gir spenningsfall under det som trengs operasjonellt når man oppgraderer litt. Det er ikke bra. Noen ganger brenner da jordingsbanene.(Det er ofte årsaken til "turbolyd" i anlegget)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Har en del erfaring med hifi, men har aldri vert borti oppgradering av bilstero før.

Kobles strømbabel direkte på batteri, eller på noen form for koblingsskinne? Bør denne ha en egen sikring, eller holder det med den som er på forsterkeren?

Bilde av tilkoblinger på forsterker:

http://www.team-bhp.com/forum/attachmen ... ge_028.jpg

Litt dårlig bilde, men første kontakt fra venstre (ved siden av sikring) er for +12V. Kjenner ikke denne tilkoblingen, er det for kabelsko? Ser ikke ut som en 25mm2 kabel vil passe der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

chrlod: Jeg fikk forsterken i går, og det følger med en "kloss" som gjør at du kan skru kabelen fast der, se vedlagte bilde. (ps: Dette bildet fant jeg på nettet, det er ikke bilde fra min installasjon).

Man trenger altså ingen kabelsko e.l. til strømkabelen.

7l93432efy2t7pew9fod.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dog et annet spørsmål rundt strømkabler (beklager mange dume spørsmål, er grønn deluxe når det kommer til bilstereo):

I utgangspunktet hentes strøm'en via spilleren til forsterkeren gjennom kabelsettet har jeg forstått. Jeg kommer til å hente strøm direkte fra batteriet til forsterkeren som dere anbefaler her, er det da kun å dropep å bruke strømkabelen som ligger i kabelsettet, eller må jeg gjøre noe spesielt med strømkabelen som går inn i spilleren pr i dag? Skal den fortsatt sitte i spilleren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømkabel kobles direkte på batteri. Kablen sikres med sikring som ikke tillater at det går mer strøm enn det kablen er laget for, altså hva forsterker trekker har lite å si. Sikring skal være innen 40cm målt fra batteriet(pga. kortsluttningsstrøm).

Du må ha strøm til spiller selv om du har forsterker koblet til, begge to skal ha driftsspenning. Skjønte ikke denne helt ser du:

"I utgangspunktet hentes strøm'en via spilleren til forsterkeren gjennom kabelsettet har jeg forstått. "

Det er styrestrøm som hentes via spiller, dette kalles "remote"(hvit og blå ledning). Hensikten er at forsterker skrur seg av og på med tenningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Vel, det jeg mente var at i kabelsettet til blaupunkt'en går det strøm (gul og svart kabel) som skal kobles på 12v og ground på forsterkeren (den passer der i hvertfall). Ser jo også at mange kun bruker kabelsettet, ingen strøm direkte fra batteriet. 12v hentes vel da foran et sted, virker for meg at det hentes fra selve spilleren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterkeren kobles på høynivå.

Han tenker nok på dette kabelsettet:

http://www.blaupunktdirect.co.uk/incar- ... ables.html

http://www.blaupunktdirect.co.uk/incar- ... ables.html

Den svarte og gule kabelen (+12v og jord) er en del av PnP settet for head uniten og effektforsterkeren. Nå har ikke jeg sett koblingen bak headuniten, men tipper den bare blir splittet der mellom headunit og effektforsterker. Da skal den vel IKKE brukes om man legger opp egen kurs !?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var PnP kabelsettet/adapteren jeg mente. :)

Begynner å få ting klart for meg nå; droppe strøm fra HU, og heller legge opp egen kurs med sikring direkte fra batteriet. Når det gjelder styrestrøm er det ikke noen kabel for dette i pnp kabelsettet, men i følge denne tråden er det heller ikke nødvendig da "det er en digital forsterker som vil slå seg på/av avhengig av signal inn".

http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.p ... &start=135

Ser at jeg ikke får høyttalerne før om en uke eller to, så jeg vurderer å kun installere forsterkeren nå de nærmeste dagene, og heller gjøre ting klart ved å legge opp kabling til de nye sub'ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...