Gå til innhold

E36 FORTSATT "skjev" etter foringsbytte Fikset

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Byttet i forrige uke yttre bærearmsforinger(bak) på min 323 96

Etter å ha sluppet bilen ned og latt den stå ett par dager oppdager jeg nå at bilen er blitt mye høyere bak på venstre side enn på høyre.

Det dreier seg om nesten ca 5 cm. Det er mye. Etter at bilen har fått stått plant gjennom hele helgen er den fortsatt skjev.

Det ble skiftet foringer utenfor i en bakke hvor det heller endel og bilen hellet mot høyre når skifte ble gjort.

Hva gjør jeg for å fikse dette?

Løsne boltene og stramme dem på nytt mens bilen står på gjevnt underlag?

Kompis byttet foringer på sin 7serie og lastet da inn 100kg bak før han strammet begge yttre foringene på hver side. Noe for seg?

Bilen sto da plant med last. Var ikke så lett å få dette gjort der jeg sto.

NOEN INNSPILL HER?

Skrevet

Oki Ullosokk

Har løsnet og strammet en gang allerede. Ble akkurat likt.

Får prøve å løsne begge boltene på de yttre foringene først en gang til før jeg sjekker om noe mer er galt, feks på høyre side.

Bilen har moderat senk. Har en lik bil og der er det mer senk og Bilstein dempere. Her er det moderat senk og gamle gule Koni.

Får prøve å løsne begge boltene å slippe den ned på plant underlag før jeg strammer dem igjen. Må sette bilen på noe først da slik at det går an å komme til under. Blir trangt og knotene å komme til da.

BLIR DET FOR LITE VEKT PÅ BAKENDEN HVIS JEG SETTER DEN PÅ RAMPER??

P

Skrevet

Har i dag løsnet boltene til yttre foringer og løsnet også på svingarm for å justere spissing. Slapp bilen ned med 75kg i bagasjen Strammet MEN 0 forandring :( Har gjort dette tre ganger nå uten at bilen er blitt rett

Ingen brudd i noen av fjærene HVA GJØR JEG nå :?:

Rådyra er gode. Høyre side plant underlag.

d1l728lmxiobs2xal4sw.jpg

Venstre side

h5t26wju653fd0qxeevb.jpg

Pedro

Skrevet

Fjærene sitter riktig i topp og bunn. Ingen knekte fjærer. Begynner å bli litt oppgitt her. Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre.

Har gjort disse jobbene MANGE ganger før uten problem.

Har sikkert hatt over hundre fjær og demper/foringsbytter på 30år, men ikke opplevd skjev bil etterpå.

Kun før bytte :lol:

Bilen har moderat senk og gule Koni Skal ikke være noe wheelgap her i gården #-o

Tar imot tips her

EDIT Når jeg jekker den opp på bakakselen "svinger" venstrehjulet nå innover "under" bilen.

Høyre hjul senkes bare rett ned! Forklarer meg kanskje dumt her, men det virker som om v.hjulet nå svinger under bilen og når jeg senker den er den fortsatt 5 cm for høy på venstre side.

Begynner å bli lei og oppgitt.

P

Skrevet

Hei

Lurer på om det er svingarmsinnfestningen, del nr 17, som er tightet i feil vinkel her?

Denne vil jo påvirke høyden på bilen hvis vinkelen ikke er flat nok? Tips om dette mottas fortsatt da bilen er like skjev.

t19iyhkuuxl5zzbudgyx.png

Tegningen som skulle illustrere feil vinkel ble litt difus da jeg ikke har Gimp

pkqz3yybmaojey5gi5wu.jpg

Men er jeg inne på noe. Ullsokk??

Skrevet

Merkelig det der.. Må jo ligge i svingarmen siden du bytta foring der. Hmm.

Hvordan oppfører bilen seg når du kjører?

Skrevet

Hei

Den var moderat senket og det var ikke noe wheelgap mellom hjul og hjulbue der nei.

Så akkurat slik ut på begge side som den nå gjør på høyre side.

Bøyde meg ned istad og kjennte etter på fjærene framme og bake.

Sitter der de skal og som de skal uten noe knekte runder. Begynner å bli litt frustrert nå :!: Vurderer å ta ned svingarmen og begynne på nytt i gjenn.

PS Når jeg hever bilen på bakakselen, går det ene dekket(høyre) rett ned. Det venstre svinger litt innover under bilen.

Det gjør det ikke på den andre E36 sedanen jeg har med 60 40 senk fra Bilstein. Er likt med høyre siden på 323en.

P

Skrevet
Merkelig det der.. Må jo ligge i svingarmen siden du bytta foring der. Hmm.

Svingarmens innfestning, del nr 17, justerer jo kun spissingen og den er blitt fin.

Den sitter jo "over svingarmsforingen" og kan justeres i vinkel "opp og ned" ganske mye. Lurer på om det er der hunden ligger begravet :lol: Hvordan oppfører bilen seg når du kjører?

Bilen er ca 5 cm skjev til tross for en liten runde med to store karer i bagasjen. Jeg satt oppi som vekt når naboen løsnet og så strammet bilen, en da jeg gikk ut av bilen var den fortsatt 5cm for høy.

Må vel ta svingarmen ned igjen? Men hva er vitsen :?: da jeg ikke kommer til å justere på nr 17 og vinkelen der alikevell.

Nedre bærearmsbolten nr10 og skive 11, justerer camber. Innfestningsplaten justerer kun spissing og den ser helt topp ut. Iom at bilen er ganske stiv merker jeg ikke noe på kjøringen, men jeg har jo bare kjørt litt rundt på plassen og rundt husrekka siden jeg er redd for å ødelegge de nye foringene.

Hva nå

P

Skrevet
Hei

Den var moderat senket og det var ikke noe wheelgap mellom hjul og hjulbue der nei.

Så akkurat slik ut på begge side som den nå gjør på høyre side.

Bøyde meg ned istad og kjennte etter på fjærene framme og bake.

Sitter der de skal og som de skal uten noe knekte runder. Begynner å bli litt frustrert nå :!: Vurderer å ta ned svingarmen og begynne på nytt i gjenn.

PS Når jeg hever bilen på bakakselen, går det ene dekket(høyre) rett ned. Det venstre svinger litt innover under bilen.

Det gjør det ikke på den andre E36 sedanen jeg har med 60 40 senk fra Bilstein. Er likt med høyre siden på 323en.

P

Hvor svinger hjulet inn, oppe eller nede? Når du gynger på bilen, virker den like stiv på begge sider? Har du prøvd å løsne av støtdemperen nede på venstre siden for å se om det er forskjell? Hva med drivakselen, er den skikkelig på plass?

Skrevet

Hei

Forklart meg litt ullent

Hvor svinger hjulet inn, oppe eller nede? Hjulet svinger innover nede når jeg jekker opp på bakaksel.

Når du gynger på bilen, virker den like stiv på begge sider? Ja. Bilen kjennes like stiv ut på begge sider. Gynger litt ved press, men er stiv ja.

Har du prøvd å løsne av støtdemperen nede på venstre siden for å se om det er forskjell? Nei. Det har jeg ikke tenkt på. Regnet med at siden bilen var passe stiv og relativt god å kjøre og at det ikke kommer lyder fra demperen, så er den ok. Men har ikke sjekket dette enda(Må skrape vegg og og gjøre huslige syssler idag ifølge overkommandoen).

Hva med drivakselen, er den skikkelig på plass? Drivakselen er tightet til den og alle 6 boltene gikk rett inn på plass. Ikke sjekket dette grundig, men det ser og kjennes riktig ut når bilen kjøres.

Ingen ulyder.

Blir så lei når enkle ting tar så jævlig lang tid. Har holdt på en uke nå med dette som skulle ta en ettermiddag. :( Driver å skal male ferdig huset før vinteren og kunne godt ha spart meg for denne maratonoperasjonen her. Vurderer å ta bilen på henger til verksted nå. Kjipt at dette skulle bli like dyrt eller dyrere enn om jeg hadde satt den inn på verksted med en gang #-o Gjør det selv iveren fikk seg en skikkelig smekk.

Sjekker drivaksel og demperfunksjonen nå jeg får tid i dag(hvis siden husets kvinnandel vil på senter :roll: )

Takker for innspill her. Gir meg ork til å gå ut en gang til enda jeg er LEI.

Pedro

P

Skrevet
Hei

Forklart meg litt ullent

Hvor svinger hjulet inn, oppe eller nede? Hjulet svinger innover nede når jeg jekker opp på bakaksel.

Når du gynger på bilen, virker den like stiv på begge sider? Ja. Bilen kjennes like stiv ut på begge sider. Gynger litt ved press, men er stiv ja.

Har du prøvd å løsne av støtdemperen nede på venstre siden for å se om det er forskjell? Nei. Det har jeg ikke tenkt på. Regnet med at siden bilen var passe stiv og relativt god å kjøre og at det ikke kommer lyder fra demperen, så er den ok. Men har ikke sjekket dette enda(Må skrape vegg og og gjøre huslige syssler idag ifølge overkommandoen).

Hva med drivakselen, er den skikkelig på plass? Drivakselen er tightet til den og alle 6 boltene gikk rett inn på plass. Ikke sjekket dette grundig, men det ser og kjennes riktig ut når bilen kjøres.

Ingen ulyder.

Blir så lei når enkle ting tar så jævlig lang tid. Har holdt på en uke nå med dette som skulle ta en ettermiddag. :( Driver å skal male ferdig huset før vinteren og kunne godt ha spart meg for denne maratonoperasjonen her. Vurderer å ta bilen på henger til verksted nå. Kjipt at dette skulle bli like dyrt eller dyrere enn om jeg hadde satt den inn på verksted med en gang #-o Gjør det selv iveren fikk seg en skikkelig smekk.

Sjekker drivaksel og demperfunksjonen nå jeg får tid i dag(hvis siden husets kvinnandel vil på senter :roll: )

Takker for innspill her. Gir meg ork til å gå ut en gang til enda jeg er LEI.

Pedro

P

Virker veldig rart dette, hjulet skal vel normalt svinge inn litt oppe/eller stå rett når det henger løst. Kanskje jeg tar feil #-o Glemte å spørre hvor mye/eller hva du demonterte når du skiftet foringen? Kan drivakselen beveges litt fram og tilbake når bilen står med belastning på hjulene, eller virker det som den står i spenn?

Skrevet

Hei Virtual og Ullsokk

Virker veldig rart dette, hjulet skal vel normalt svinge inn litt oppe/eller stå rett når det henger løst. Kanskje jeg tar feil.

På den andre siden henger hjulhuset/spindelen rett ned og det gjør den på den andre sedanen min også. Hadde en veldig senket 318 på tunge MOMO Racinghjul og der hang også hjulene rett ned uten noe "innheng"! På coupeen min hang de litt innover, men helt likt på begge sider. Den hadde grov senk :lol:

Glemte å spørre hvor mye/eller hva du demonterte når du skiftet foringen?

Tok av hele svingarmen da svingarmsforing og begge yttre foringer var litt slitte.

Byttet til nye bolter og muttere og camberjusteringsskive.

Kan drivakselen beveges litt fram og tilbake når bilen står med belastning på hjulene, eller virker det som den står i spenn?

Rakk bare å sjekke drivaksel på høyre side, og der vandret drivakselen fint. På vei i dusjen nå, så får sjekke venstre side i morgen. Høyre står iallefall ikke i spenn.

Eirik Viste mente at jeg sikkert hadde forskjellig forspenn på de to svingarmene og at de sikkert skulle monteres med en spesiell vinkel? Noen som jobber daglig med disse bilene her og kan svare??

Pedro

Skrevet
Hei Virtual og Ullsokk

Virker veldig rart dette, hjulet skal vel normalt svinge inn litt oppe/eller stå rett når det henger løst. Kanskje jeg tar feil.

På den andre siden henger hjulhuset/spindelen rett ned og det gjør den på den andre sedanen min også. Hadde en veldig senket 318 på tunge MOMO Racinghjul og der hang også hjulene rett ned uten noe "innheng"! På coupeen min hang de litt innover, men helt likt på begge sider. Den hadde grov senk :lol:

Glemte å spørre hvor mye/eller hva du demonterte når du skiftet foringen?

Tok av hele svingarmen da svingarmsforing og begge yttre foringer var litt slitte.

Byttet til nye bolter og muttere og camberjusteringsskive.

Kan drivakselen beveges litt fram og tilbake når bilen står med belastning på hjulene, eller virker det som den står i spenn?

Rakk bare å sjekke drivaksel på høyre side, og der vandret drivakselen fint. På vei i dusjen nå, så får sjekke venstre side i morgen. Høyre står iallefall ikke i spenn.

Eirik Viste mente at jeg sikkert hadde forskjellig forspenn på de to svingarmene og at de sikkert skulle monteres med en spesiell vinkel? Noen som jobber daglig med disse bilene her og kan svare??

Pedro

Kanskje dette er løsningen: http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?2/06/34

Skrevet

Ja, se der.. Har aldri montert noe annet enn powerflex når jeg har byttet, og det går ihvertfall ikke an å montere feil..

Men mener du at du har montert foringa feil?

Edit: trodde det var pedro som linka tis manualen.. Men kan jo ligge noe der. Ser det er to forskjellige typer foringer i lista der?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...