goty Skrevet September 5, 2011 Share Skrevet September 5, 2011 Hei, som jeg har utrykt tidligere har jeg ikke så mye peiling på tekniske ting når det kommer til biler. Jeg vurderer å kjøpe meg e34, og da har jeg fått høre at kun modellene fra 1993 og utover har VANOS. Da lurer jeg på: hva er vanos og hvilken forskjell gjør det på motoren? Takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///FredriK.S Skrevet September 5, 2011 Share Skrevet September 5, 2011 Vanos gjør at du har Variable ventiltider. Noe som gjør at motoren er sterkere og drar mye bedre. Samt at den kan kjøres på lavere turtall, og gir en mykere gange. På e34 er det kun en singel vanos som er på innsugssiden (ikke alle modellene har dette). Mens på E39 (M52 motorene) er det dobble vanoser. En på innsug, og en på utblås/eksos Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JTS77 Skrevet September 11, 2011 Share Skrevet September 11, 2011 Vanos gjør at du har Variable ventiltider. Noe som gjør at motoren er sterkere og drar mye bedre.Samt at den kan kjøres på lavere turtall, og gir en mykere gange. På e34 er det kun en singel vanos som er på innsugssiden (ikke alle modellene har dette). Mens på E39 (M52 motorene) er det dobble vanoser. En på innsug, og en på utblås/eksos Vanos kom i 93 og da på innsugskammen. Denne motoren fikk da benevnelsen M50TU. I 95-96 kom M52 motoren som også kun hadde singel vanos. Dobbeltvanos kom litt senere 98-99 og fikk da benevnelsen M52TU. I 99-2000 kom vel M54 motoren. Dette er sånn ca Årstall.. Men motorhistorikken skal stemme i hvertfall Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå