Gå til innhold

1999 320d e46 - vifteproblemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var ute og kjørte i går, og fant plutselig ut at vifta ikke gikk i det hele tatt. Justerte til max hastighet, og fortsatt ingenting :shock:

Etter å ha kjørt en stund så prøvde jeg å fikle litt med justeringen igjen, og da begynte den å blåse.

Når jeg startet bilen igjen, etter at vi hadde stoppet, så ville ikke vifta gå igjen - men etter en stund så begynte den å gå igjen(uten fikling denne gangen)

Etter hver gang bilen har blitt stoppet så starter ikke vifta igjen...

Bilen har nå gått 440.000km, og vifta har ikke blitt byttet de forrige 200.000km - og det skreik i den av og til da jeg kjøpte den også(og de siste årene self. men bare av og til). Det er automatisk klimaanlegg på denne bilen.

Jeg for min del tror det er motoren/børstene på motoren som har tatt kvelden. Tror ikke det er formotstanden, da den virker på alle trinn(normalt) da den virker.

Noen som har noen synspunkter, eller som har vært borti lignende?

Skrevet

Har noe av det samme problemet på min e36, også automatisk klima. Kan trykke på + knappen og ingenting skjer, menst andre ganger funker det som det skal. Jeg misstenker at det er noe galt med den styre boksen (den knappene er på, vet ikke helt hva den kalles) da den i tillegg lager en snedig durelyd :)

Skrevet

kan være 'hjernen' i klimaen som begynner å tulle.. min stefar hadde no likninde prob bare at viften hans plutselig starta på natta og tømte batteriet. det var defekt styreenhet eller no sånn.. good luck..:)

Skrevet

Har forøvrig plukket bort deksler helt inn til vifta(i motorrommet). Skrudde på tenninga og ingenting skjedde. Smalt igjen døra.... Da begynte vifta og gå. Ser for meg at børstene på vifta begynner å bli så korte at de begynner å å dåelig kontakt.

Skrevet

Blåste rent støv og skit rundt/i/ved vifta i går, og funket før jeg tok kvelden. I dag har jeg kjørt tur/retur Kongsberg/Kristiansand og vifta har vært død i hele dag.

Innspill?

Skrevet

Rimelig sikker på at det er viftemotoren som har kvelda, skal måle om den får strøm for å forsikre meg om at det er riktig.

Noen som har en DIY på hvordan man får ut denne viftemotoren?

Fikk bare av øvre dekselet, og det var da så trangt at det så ut som om jeg må av med innsuget - og det virker jo litt tungvindt.

Noen som vet? Eller har DIY?

Skrevet

For noen uker siden var det litt ekstra skriking i vifta.

Er jo ikke helt sikker på når den har virket og ikke heller, da den går på auto er det ikke altid man merker stor forskjell på om vifta er på eller ikke.

Skrevet

Et skudd i blinde, men kan det være dårlig kontakt til viftemotstanden?

Motstanden er nok ikke defekt. Hadde den vert det ville ikke viften fungert periodisk.

Med tanke på hvor langt bilen har kjørt, kan det godt stemme at børstene har sett sine beste dager.

Skrevet

Da jeg hadde det opp her om dagen syntes jeg vifta gikk litt tregt rundt også. Men skal som sagt(for sikkerhets skyld) måle om strømmen kommer fram til vifta i dag.

På GS koster denne motoren over 6000kr, noen som har forslag til billigere steder? Regner med at det kanskje er litt billigere på Koed og Scmiedmann, men det monner sjeldent. Hellanor har også, men jeg tror da det koster ca 3500,. fortsatt dyrt syntes jeg. Kan saktens kjøpe det i utlandet da er jeg nede i 18-1900kr...

Men er det noen som har pelt ut denne viftemotoren før, som kan fortelle meg hvordan jeg kan få den ut uten å demontere innsuget - om det er mulig??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...