Gå til innhold

Hjelp med kabeltverrsnitt og sikringsstørrelse!

Share

Anbefalte innlegg

Like greit å legge opp 50mm2, særlig hvis du har tenkt til å oppgradere frem i tid. Hvis det er et langt strekk så har du mindre sansynlighet for å få spenningsfall.

Kan godt kjøre 2.5mm2 på sub, holder lenge.

Det du egentlig burde tenke på er hvor og hvordan du jorder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mannen over meg skriver, utrolig viktig å tenke på at sikringer ikke er til for utstyret, men for kabelen! Går pluss kabelen rett mot jord blir denne et faremoment mtp, smelting, og man vil ikke ha en smeltet 50mm2 kabel igjennom bilen. Sikringene er for å unngå akkurat dette, så de skal dimensjoneres til kabeltykkelse og lengde.

Veit ikke om dere allerede veit det, men jeg hadde ihvertfall aldri tenkt over sikringer på den måten før en klok mann fortalte meg det. Tenkte bare jeg skulle skrive det her uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et kabel kit liggende med 21-22mm2(?) og 60A sikring. Så da burde det gjøre jobben! 100A blir vel ganske digert i forhånd til en 22mm2 kabel, funker hvis det skjer en kortslutning, men tvilsomt hvis det blir overbelastning.

Går sikkert helt fint med 100A på den. Ser mange anbefaler 200A på 50mm2, men vet fortsatt om mange som har gode erfaringer med 350A, og enda større sikringer på de kabelstørrelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...